Senaste nytt

Media granskar intjäning av bonus vid tjänsteresor

Jag tycker det är lite löjligt med detta tjafs om poäng men det är enorm skillnad om man jobbar statligt, och därmed reser för skattepengar, eller har en privat arbetsgivare. Gällande att vara borta från familjen så håller jag absolut med. Det är oftast jobbigt för alla parter. Men samtidigt så kan vi ju välja vad vi ska arbeta med. Om man tycker att det är extremt påfrestande att resa så kan man ju försöka vara mer på hemmaplan. Inte alltid lätt men vi gör ju alla val, bra och dåliga, i arbetslivet.

Nja, Skatteverket gör ingen skillnad i vart man jobbar.

Någon måtta får det faktiskt vara på hela den här diskussionen. De allra flesta som har ont av detta är dem som själva inte reser särskilt mycket. Hade man gjort det så hade man kanske insett att dessa förmåner i princip är en förutsättning för att orka.

När det gäller poängen så finns det ingenting i hela världen som på ett rättvist sätt kan ersätta att man är ifrån familjen mer än vad man är tillsammans med dem. T ex så reste jag iväg förra söndagen och kommer hem nu på lördag kväll. Två helger förstörda. Vem ersätter dem? Min arbetsgivare tillåter att jag kompenserar genom att ta ledigt en dag, men detta kan ju inte ersätta frånvaron eftersom alla andra då är i skolan eller på jobbet när jag går hemma.

Nej, jag utnyttjar poängen som det passar mig och min familj bäst, sedan får arbetsgivare och skatteverket säga vad de vill. I dagsläget finns det ingen som kan kolla detta, om inte jag själv berättar vad jag gör med poängen.

Är väl inte bonuspoängen som är boven i dramat utan arbetsgivaren. Väldigt många arbetsgivare har en extremt usel resepolicy, som drabbar den anställde stenhårt.
Man ser ur ett kortsiktigt ekonomiskt perspektiv när man hela tiden anser att apklass är det som gäller.

Jag tycker det är lite löjligt med detta tjafs om poäng men det är enorm skillnad om man jobbar statligt, och därmed reser för skattepengar, eller har en privat arbetsgivare. Gällande att vara borta från familjen så håller jag absolut med. Det är oftast jobbigt för alla parter. Men samtidigt så kan vi ju välja vad vi ska arbeta med. Om man tycker att det är extremt påfrestande att resa så kan man ju försöka vara mer på hemmaplan. Inte alltid lätt men vi gör ju alla val, bra och dåliga, i arbetslivet.

Helt rätt. Finns alltid en dörr att gå ut genom om man inte är nöjd.
Och jag har själv inget emot att offentliganställda åker Business om det underlättar deras jobb (vilket det många gånger gör)

• Gilla
Reactions: Alf
Vill minnas att skatteverkets regler explicit säger att mat som ingår vid redan, ombord eller lounge, inte är något man behöver göra avdrag i traktamenten för. Så till skillnad från bonuspoäng så finns det faktiskt ett explicit undantag där.

Och användandet av sitt Guld- eller Diamantkort vid privatresor om det i huvudsak intjänats genom tjänsteresor? OK eller inte? För att inte tala om att man kanske ger bort ett guldkort till hustrun eller tar en gåva från Goodie bagen?

Och användandet av sitt Guld- eller Diamantkort vid privatresor om det i huvudsak intjänats genom tjänsteresor? OK eller inte? För att inte tala om att man kanske ger bort ett guldkort till hustrun eller tar en gåva från Goodie bagen?
Visar bara på att det är en väldigt otydlig situation. På samma sätt borde jag ju få avdrag när jag använder guld/diamant som jag tjänat in privat på en tjänsteresa. Eller om jag ger guldkort till en kollega i det läget.

Säkert därför som skatteverket inte har några explicita regler där. Till skillnad från mat i loungen.

Här har vi en ny stjärna.

Kommunalrådet Maria Rydén (M) har inte bara tagit ut lön under privata semesterresor.

GT kan nu avslöja att toppolitikern gång på gång valt just det holländska flygbolaget KLM för resor i tjänsten.

Även då det medfört extra kostnader för skattebetalarna, 300 mil långa omvägar och mellanlandningar.

Och hon har varit mycket noggrann med att registrera bonusen.

De många bonuspoängen har gjort Maria Rydén till guldmedlem, Elite Pro, hos KLM, vilket ger medlemmarna en rad förmåner som tillgång till lounger med fri öl, vin och sprit världen över.

M-toppen Maria Rydén tog omväg med flyget – fick bonuspoäng | GT

Ändrat åsikt angående hur poäng ska hanteras eller är den klassika ”det man inte vet har man inte ont av” resonemanget?
Nja, min åsikt har alltid varit att det offentliga inte ska ge utrymme för sådant här. Här har vi ju ett flagrant exempel på en offentlig person i ledande befattning som uppenbarligen valt efter eget tycke och smak. Precis som i fallet med retroregistreringen via tjänstemailen är det ju också tal om en uppenbart korkad person som fullständigt tappat greppet om offentlighetsprincipen. En stjärna med andra ord.

Toppen