Senaste nytt

Använda Amex istället för Oyster Card i London

Fast då tappar man möjligheten till 99poäng till Eurobonus per resa. Appen är tillräckligt smidig redan idag tycker jag.

Haha, jo, såklart. Sen finns det ju folk som inte ens använder Eurobonus som kunde bry sig mindre utan bara vill betala enkelt.

Men poängen jag egentligen vill göra är att det offentliga är så långsamt på att ta in nya betallösningar. De privata aktörerna såsom flygbussarna är mycket snabbare.

Det kommer nu. VISA/Mastercard har haft något slags exklusivitetsavtal med TfL, men nu har tekniken tydligen släppts. Sen brukar det ta tre miljoner år för svenska kollektivtrafikmyndigheter att anamma smidiga betallösningar, men aktörer som t.ex. Flygbussarna borde hoppa på snart.
Fast betänk att det här är en bra lösning - det skulle aldrig SL välja....

Som boende i Manchester, Storbritanniens andra stad (Birmingham far ursakta), sa kan man ju bara undra eftersom vi nu fatt ett helt nytt system pa bussar, tag och sparvagn. Samma som det som fungerar perfekt i London? Nej, det ar 2 olika med appar och dylikt som ar mer komplicerat an vad man kan tanka sig och som inte garanterat fungerar pa alla transportmedel.

Som boende i Manchester, Storbritanniens andra stad (Birmingham far ursakta), sa kan man ju bara undra eftersom vi nu fatt ett helt nytt system pa bussar, tag och sparvagn. Samma som det som fungerar perfekt i London? Nej, det ar 2 olika med appar och dylikt som ar mer komplicerat an vad man kan tanka sig och som inte garanterat fungerar pa alla transportmedel.

Ja, men med undantag för London som styrde upp det där är det fullständigt kaos att försöka lura ut kollektivt resande i Storbritannien. Alla dessa buss olag och tågbolag som inte är det minsta koordinerade med varandra. Jag tror till och med det var i Manchester som det fanns busslinjer med samma nummer som gick till olika ställen för det var olika företag som körde.

Ja, men med undantag för London som styrde upp det där är det fullständigt kaos att försöka lura ut kollektivt resande i Storbritannien. Alla dessa buss olag och tågbolag som inte är det minsta koordinerade med varandra. Jag tror till och med det var i Manchester som det fanns busslinjer med samma nummer som gick till olika ställen för det var olika företag som körde.
I Manchester kan man åka spårvagn, fungerar hyfsat, men jag tar alltid taxi utanför London och oftast i Manchester. Taxi i Storbritannien (ej London) är billigt, iallafall jämfört med Sverige.

Lånar tråden lite. Ska med ungarna till London i helgen för fotboll, 12 och 14. Är det billigare för ungarna att åka tunnelbana eller betalar de samma pris som en vuxen? Om jag kan läsa mig till rätt, så verkar det krävas något Oyster med foto-id för att det ska bli billigare. Verkar lite overkill, så kanske enklare för ungarna att använda sina bankkort med contactless payment alternativt ta taxi?

Lånar tråden lite. Ska med ungarna till London i helgen för fotboll, 12 och 14. Är det billigare för ungarna att åka tunnelbana eller betalar de samma pris som en vuxen? Om jag kan läsa mig till rätt, så verkar det krävas något Oyster med foto-id för att det ska bli billigare. Verkar lite overkill, så kanske enklare för ungarna att använda sina bankkort med contactless payment alternativt ta taxi?
Det är gratis för barn under 12 men för de mellan 12 och 15 krävs ett Oyster med foto. Om man inte löser biljett i automat/kassa. Använder de sina bankkort med contactless så får de nog betala vuxentaxa. Vilket iofs inte är direkt dyrt.

Exakt som du säger - lättast är att använda bankkorten eller taxi (tänk på att Black cab är mycket dyrare än andra taxis). Inte värt att krångla med att ansöka i förväg och hämta upp kort i London. Tid är pengar - och det tar tid att fixa...

Men för att ge ett mer utförligt svar angående barn och TFL:

• Barn under 5 år - Reser gratis på bussar, tuben, spårvagn, DLR och overground. De måste resa med betalande vuxen. Behöver ingen biljett.
  • Barn 5-10 år - Reser gratis på tuben, DLR, Overground och rail services när de reser med en betalande vuxen. Upp till fyra barn per vuxen kan resa gratis. Behöver ingen biljett när de reser med vuxen. Barn från 5 år och äldre kan också resa själva gratis - men behöver då ett Oyster card med bild.
  • Barn 11-15 år - behöver ett Oyster card med bild för att få resa gratis på bussar och spårvagnar.

Lite on-topic, om man skulle vilja köpa ett oystercard var gör man det lättast nu förtiden? ( inte alla kan få contactless kort )

Toppen