Senaste nytt

Använda Amex istället för Oyster Card i London

Det här skulle jag vetat för en vecka sedan...

Edit: Elelr inte, hade ju blivit värre att dra det här genom reseräkningen. I bland är det enkla det jobbiga.

Edit: Elelr inte, hade ju blivit värre att dra det här genom reseräkningen. I bland är det enkla det jobbiga.
Sådana här småutgifter låter jag allt som oftast gå obemärkt förbi utan att passera reseräkningen. Det kostar mig mer att föra in dem än att bara strunta i dem. Visst, blir det till att pendla från hotell till kund i en vecka så är det kanske värt att ta upp det, men är det en eller ett par resor så orkar jag inte.

Har använt Ica-kortet i spärrarna i London. Har 3 kort med contacless (svenskt, brittiskt och singaporeanskt). Har inte varit några problem. Så amex borde fungera också (kan testa nästa vecka)

Är för övrigt imponerad av detta i london och deras motsvarighet till sl. Skitspärrarna i Sthlm däremot... Skulle inte förvåna mig om de inte ens har tekniken för att kunna ha contactless-kort. Knyter näven varje gång jag inser att jag glömt mitt accesskort och därmed måste betala högre PAYG-pris (60kr!!!!).

Är för övrigt imponerad av detta i london och deras motsvarighet till sl. Skitspärrarna i Sthlm däremot... Skulle inte förvåna mig om de inte ens har tekniken för att kunna ha contactless-kort. Knyter näven varje gång jag inser att jag glömt mitt accesskort och därmed måste betala högre PAYG-pris (60kr!!!!).

Om tekniken finns (vilket jag betvivlar) borde det iaf fungera nu med tanke på den nyligen införda enhetstaxan. Tidigare hade problemet med zon-system och avsaknad av tvånget att "blippa" även när man lämnar kollektivtrafiksystemet ställt till det.

SL Access-systemet är som bekant ett ganska sorgligt system som var ganska omodernt redan när det infördes av SL efter mycket förseningar.

Skulle ju underlätta enormt för turister t.ex. samt för oss sällanåkare

Det kommer nu. VISA/Mastercard har haft något slags exklusivitetsavtal med TfL, men nu har tekniken tydligen släppts. Sen brukar det ta tre miljoner år för svenska kollektivtrafikmyndigheter att anamma smidiga betallösningar, men aktörer som t.ex. Flygbussarna borde hoppa på snart.

Toppen