Senaste nytt

Hur får jag min Go-kompis att sitta med mig i Plus?

Routemaster

Medlem
Jag har en SAS Plus bokad ARN-TXL-ARN över påsk. Bokningsklass B i SK2677 27 mars, resp A i SK2678 3 april.. Nu visar det sig att jag får sällskap på resan hem från TXL, men kompisen har en Go i bokningsklass K på SK2678. Först tänkte jag att avboka min Plus och boka en ny i Go, men då jag redan betalat ungefär samma belopp som en ny Go skulle kosta idag så har jag inte avbokat utan behållit min Plus-bokning i klass A.

Hur ordnar jag enklast att vi får sitta tillsammans? Bäst vore givetvis att kompisen får sitta med mig i Plus. Men hur ordnar man det och vad finns det för andra alternativ? Jag vill ju helst inte gå miste om service, servering och poäng för min Plus-bokning, vilka jag betalat Plus-pris för redan i juli 2017, men viktigast är att få sitta tillsammans.

Det är kanske inget ovanligt, och jag vill helst inte försöka lösa det i kabinen, vilket jag sett ske några gånger och jag tycker är osnyggt gentemot övriga passagerare. Tacksam för tips.
 

oermen

Medlem
Hvis der er plads kan check ind flytte dig til en plads i go uden service. Du vil stadig få bonus point for A klasse
 

mha321

Medlem
Kompisen skulle ju kunna prova en plusgrade som första försök. Går inte det så förslaget ovan vid check in. Och som sista alternativ så är nog sannolikheten stor att du kan gå någon av de som sitter i närheten av kompisen i go att byta med dig och ta din plus plats.

Sannolikheten att din granne i plus ska vilja byta ner sig till go är nog lägre :)
 

Jonas C

Medlem
Sätt dig på sista raden i SAS Plus och be kompisen att sätta sig precis bakom dig på första raden i GO. Smussla bak mat och dryck till honom när cabin crew inte ser [ironi]. Alternativt går du bak till personen som sitter bredvid din kompis i Go och ber denne att ta din plats i Plus så att ni kan sitta tillsammans.
 
Last edited:

DanielKif

Medlem
Om inte du lyckas uppgradera kompisen så är det sista du kan göra att fråga Cabin Crew.
Jag har fått flytta upp 3 personer till mig från Go till Plus när plus var väldigt tom genom bara att fråga om vi kunde sitta ihop. Detta från ARN till HKG med SAS.
 

Agö

Medlem
Sätt dig på sista raden i SAS Plus och be kompisen att sätta sig precis bakom dig på första raden i GO. Smussla bak mat och dryck till honom när cabin crew inte ser [ironi]. Alternativt går du bak till personen som sitter bredvid din kompis i Go och ber denne att ta din plats i Plus så att ni kan sitta tillsammans.
Detta kan nog vara ett bra sätt att få tillbaka gardinen! Keep it up!
 

Hachans

Medlem
Om inte du lyckas uppgradera kompisen så är det sista du kan göra att fråga Cabin Crew.
Jag har fått flytta upp 3 personer till mig från Go till Plus när plus var väldigt tom genom bara att fråga om vi kunde sitta ihop. Detta från ARN till HKG med SAS.

Ja och självuppgradering verkar vara helt okej med SAS nuförtiden så det är bara att gapa tillräckligt mycket om man läser andra trådar på forumet!
 

flygfanten

Medlem
Har din kompis kanske några eurobonuspoäng till övers för en plusgrade? Eller är kompisen inte alls EB-medlem?

Här framgår hur du enkelt lägger ett bud - går fint med poäng också: Uppgradera din flygbiljett till SAS Plus eller SAS Business | SAS

Här kan du se vad andra lagt för bud: Plusgrade: Rapportera dina bud | Sida 109 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Routemaster ville nog snarare ha råd om hur de ska kunna sitta ihop snarare än praktiska tips för hur man snattar ombord på flygplan.

Detta kan nog vara ett bra sätt att få tillbaka gardinen! Keep it up!

Gillar att den alldeles glasklara ironin flög rakt över huvudet - stor komik. Nog kan vi kosta på oss ett skämt eller två utan att plocka fram pekpinnen.

(För övrigt är det inget snatteri i juridisk bemärkelse om en passagerare av egen fri vilja delar med sig av sin kvot till en annan. Här kan du ta del av rekvisiten: Brottsbalk (1962:700) (BrB) | Lagen.nu)
 
Last edited:
Toppen