Senaste nytt

Resa på samma flyg som sin kund - men i högre klass

Generisk regel: Man kan bygga sin historia på lögner, men inte sin framtid.
Regel 1: En person - vemsomhelst man möter i livet - som förstår att du ljuger kommer aldrig att glömma det.
Regel 2: Sanningen är alltid det bästa. Det är lättare att komma ihåg det sanna svaret 2 år senare, än vilken lögn som blev använd.

En ärlig undran kring metoden "åk vilken klass du vill, fakturera en economy-biljett": Vad baserar ni den faktureringen på för pris?
Jag menar, en economy-biljett har ju inte ett givet pris och jag antar att de flesta kunder som betalar konsultens resa har gått med på att ersätta faktiska kostnader. Gör man en uppgradering är det ju enkelt, då finns det ett faktiskt pris att fakturera och om kunden vill ha ett underlag är det lätt. Men har man direkt köpt en business eller first biljett, hur tar ni fram fakturerbart belopp?

Alternativt så kommer man överens med kunden om vad resan ”kostar” och fakturerar det.

Jag försöker alltid köra med budget. Jag har en överenskommelse med kunden om vad är min budget för resan (litet lägre om deras resepolicy är ekonomi och litet högre om det är business). Sedan bokar jag vad jag vill, alltid business för long haul och ekonomi för short haul och fakturerar det som är budget (som kan vara mer eller mindre vad jag betalade). Det här fungerar bra för största delen av mina kunder och gör allt lättare både för kunden och för mig själv.

Gör jag så, så gör jag en dummybokning i economy och tar screenshot på den som underlag. Alternativt så kommer man överens med kunden om vad resan ”kostar” och fakturerar det.
Samma här. Alternativt så har jag ett antal kunder som inte vill se någon rese faktura utan istället säger "lägg på fler timmar på fakturan så det täcker, eller högre timpris" (gäller främst inom Skandinavien, och naturligtvis bara för jobb som faktureras per timme). Då kommer man förstås överens i förväg om ungefär hur mycket resan kostar. Fördelen är att man slipper kvitto hanteringen jämtemot kund och det blir betydligt enklare att boka något som ligger utanför deras budget (men inom min)

I de fall det sker en bokning i ekonomi kommer jag överens med kunden om vilken typ av biljett som skall användas. I mitt fall är det nästan alltid affärsresor/projektresor det handlar om. Då är grunden att det skall vara en flexibel biljett eftersom den måste vara ombokningsbar så man kan anpassa ut/hemresan om datum ändras eller om man blir klar någon dag tidigare eller tvärtom. För det mesta gäller SAS Plus för kunden när det gäller långresor och då blir det den kostnaden jag fakturerar. Då blir det som @agehall skriver, att göra en dummybokning så får jag ett fakturaunderlag. Inom Europa blir det en flexibel ekonomibiljett om inget annat överenskommits.

Trixet med att täcka upp till en högre kostnad genom att lägga på ett antal timmar som @mha321 anger avråder jag från om man jobbar mot en statlig eller kommunal uppdragsgivare. Det är just sådant man försöker granska när det gäller revision av konsultjobb och då är både konsulten och uppdragsgivarens representant illa ute. En högre kostnad för att jag skall köpa en businessbiljett får jag själv ta. Eftersom de flesta långresor sker på någon helgdag fakturerar jag enligt avtalet reskostnad. Denna reskostnad kan jag då använda som bidrag till en dyrare biljett.

Helt rätt att det granskas. Men det är i första hand just offentlig sektor som brukar be om det....

Vad gäller restid är det också ett bra sätt. Ett bra sätt att få in betald business på långresor är att säga att jag debiterar restid om jag flyger econony men inte om jag flyger business. Vips så blev business biljetten det billigare alternativet.

Vad gäller restid är det också ett bra sätt. Ett bra sätt att få in betald business på långresor är att säga att jag debiterar restid om jag flyger econony men inte om jag flyger business. Vips så blev business biljetten det billigare alternativet.

Nja, du missuppfattade nog mej lite. Jag debiterar restid oavsett vilken klass jag flyger, enligt avtal. Det jag gör på egen hand är att jag tar ett beslut om jag vill flyga business och då tar jag merkostnaden på min firma utan att blanda in beställaren. Då blir den debiterade restidskostnaden ett litet bidrag till min bekvämlighet för att åka business. Blir det fortfarande minus tar jag den kostnaden på mitt företag. Det är ett lågt pris att betala för att resa anständigt. Du lär nog inte kunna ta ut så mycket i restid att det täcker mellanskillnaden mellan en ekonomi och businessbiljett.

Nja, du missuppfattade nog mej lite. Jag debiterar restid oavsett vilken klass jag flyger, enligt avtal. Det jag gör på egen hand är att jag tar ett beslut om jag vill flyga business och då tar jag merkostnaden på min firma utan att blanda in beställaren. Då blir den debiterade restidskostnaden ett litet bidrag till min bekvämlighet för att åka business. Blir det fortfarande minus tar jag den kostnaden på mitt företag. Det är ett lågt pris att betala för att resa anständigt. Du lär nog inte kunna ta ut så mycket i restid att det täcker mellanskillnaden mellan en ekonomi och businessbiljett.

Nejdå jag förstår. Det jag syftade på var hur jag själv gör - när avtalet skrivs så får kunden välja på de alternativen.

• Gilla
Reactions: Alf

I min bransch är det standard att fakturera 100-150 USD per timme i restid på vardagar, och 25-50% mer på helger. Det blir ganska snabbt betydande summor. Helt plötsligt blir det ointressant att ta en flygbiljett med fem timmars transfer i Frankfurt, bara för att den är lite billigare i inköp.

Att inte debitera restid på businessbiljetter var en spännande idé. Jag har varit med om en intern resepolicy där den anställde inte fick restidsersättning i business, men fakturerade man aldrig resekostnader vidare till kund heller.

Toppen