Senaste nytt

Ditt reseår 2017

Den får du nästa berätta mer om. Låter som att du gjort ett riktigt fynd.
I somras släppte SAS alla regler för hur man fick boka en bonusresa så man kunde åka kors och tvärs hur man ville. Detta var dock bara möjligt i ca 1 månad tror jag innan de insåg vad folk här på forumet började boka. Den resan bokades med vanliga SAS supporten och inte via Tallinn

Jag har en sådan resa kvar att göra nästa år då jag åker tur och retur till San Francisco med en väldigt kreativ routing och nyttjande av en amex voucher.

I somras släppte SAS alla regler för hur man fick boka en bonusresa så man kunde åka kors och tvärs hur man ville. Detta var dock bara möjligt i ca 1 månad tror jag innan de insåg vad folk här på forumet började boka.

Låter som sagt som en riktigt schysst deal från SAS sida. Kreativiteten måste ha flödat här på BC ;)

Låter som sagt som en riktigt schysst deal från SAS sida. Kreativiteten måste ha flödat här på BC ;)
Om du läser lite i tråden över lyckade bonusresor och tittar vad folk postade i somras (osäker vilken sommarmånad det var) så kommer du se en hel del vad folk lyckats med. Att något sådant ska öppnas upp igen låter mindre troligt, tror inte riktigt SAS förstod vad de gjorde när de släppte på alla regler. Efter detta ändrades de gamla reglerna till vad som är nu med att man ska åka en reasonable routing men inga krav på hur man fick flyga, tex via tredje zon mm.

1. Hur många flygningar har du gjort? : 92
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 79233 miles
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : SAS, Lufthansa, Thai, Air New Zealand
  4. Nya flygplatser besökta under året? : LAX, SYD, AKL, NAD
  5. Nya flygbolag testade under året? : Air New Zealand
  6. Antal hotellnätter/övernattningar? : 64
  7. Bästa hotellvistelse? : Hilton Auckland
  8. Sämsta hotellvistelse? : Nåt sunkigt hotell vid autobahn utanför Kassel
  9. Bästa reseminnet? : Bröllopsresa till Fiji.
  10. Sämsta reseminnet? : Alla gånger pre-boarding uteblivit...
  11. Största överraskningen? : När personalen på Thai uppmärksammande vår bröllopsresa och gav oss en flaska Champagne!
  12. Annat "första gången" under året? : Sett en föreställning på Sydney Operan
  13. Mål för 2018? : Besöka ett par nya länder
  14. Detta hade inte hänt utan BC under 2017? : Ett par spontana långflighter på SAS Freinds & Family

Last edited:
  1. Hur många flygningar har du gjort? : 74
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 118571 miles
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : SAS, United Airlines, Lufthansa, British Airways, Air Canada, Air France, Virgin America
  4. Nya flygplatser besökta under året? : CLJ - Cluj Napoca, SFO - San Fransisco International, YYZ - Toronto
  5. Nya flygbolag testade under året? : Virgin America, Air Canada
  6. Antal hotellnätter/övernattningar? : ca 100
  7. Bästa hotellvistelse? : Aria, Las Vegas
  8. Sämsta hotellvistelse? : Något sunkigt hotel i Paris (har förträngt namnet - det finns så många av dem)
  9. Bästa reseminnet? : Gästade trevlig amerikansk dam som missat sin connection i Frankfurt till loungen så att hon fick kortare kö för ombokning. Har nu stående inbjudan till att besöka henne i hennes hus på Hawaii, LA eller Santa Barbara...
  10. Sämsta reseminnet? : 2 dagar / 48 timmar med innställda flighter - BA från Heathrow til Las Vegas. Satt totalt 2x5 timmar i planet på "tarmac" för att därefter gå av och åka till hotell...
  11. Största överraskningen? :
  12. Annat "första gången" under året? : Min första Diamond recognition hos SAS efter 3 år som diamond. "öh - är du [förnamn]?"
  13. Mål för 2018? : Öka kvaliteten och minska kvantiteten på mitt flygande.
  14. Detta hade inte hänt utan BC under 2017? : Lärt mig att boka award ticket så tidigt som möjligt
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: Ingen speciell, men jag sätter stor pris på "galna" reseberättelser och komplicerade bokningar.
  2. Bästa loungen: Jag trivs bäst i mina hemma-lounger på Arlanda och Oslo
  3. Sämsta loungen: Cluj Napoca

Attachments

• reseåret 2017.jpg
    reseåret 2017.jpg
    49,1 KB · Visningar: 335
Last edited:
  1. Hur många flygningar har du gjort? : 126 (67 x Star Alliance, 57 x Oneworld, 2 x annat)
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 191.338
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : Finnair (33), Lufthansa (15), Swiss (15), SAS (15), Singapore Airlines (10), British Airways (8), Cathay Pacific (5), United Airlines (5), Austrian Airlines (4), Qatar Airways (4), American Airlines (3), Air Berlin (3), Air Canada (2), Air New Zealand (1), Niki (1), Alitalia (1), EasyJet (1)
  4. Nya flygplatser besökta under året? : Taiwan Taoyuan, Piedmont Triad (Greensboro), Moscow Domodedovo, Auckland International, Palma de Mallorca
  5. Nya flygbolag testade under året? : Niki, Alitalia, Air New Zealand
  6. Antal hotellnätter/övernattningar? : 70
  7. Bästa hotellvistelse? : Sheraton Grande Sukhumvit Bangkok. Överlägset bra hotellpersonal genomgoende från house keeping till reception till restauranger. De också visar på ett fint sätt hur man uppskattar status.
  8. Sämsta hotellvistelse? : NH Milano Fiera. Små och tråkigt rum på ett öde kongresscenter långt utanför staden. Jag bokades dit av mistag (den som bokade trodde att kongressen är där och den var mitt i central Milano).
  9. Bästa reseminnet? : Första gången i Nya Zeeland
  10. Sämsta reseminnet? : Hur svårt det kan bli med förlorad bagage. Air Canada var riktigt dåligt att lösa det. Otrevlig personal, ingen koll, långa väntetider och i slutet lyckades dom aldrig leverera bagaget till mig under resans gång
  11. Största överraskningen? : Flyget med Air New Zealand. Allt var så trevligt, men speciellt kabinpersonal. Var bästa flyget i år.
  12. Annat "första gången" under året? : Jag bytte hotellprogram (primärprogramm) från Marriott till SPG. Det var lätt att göra när man visste att det går att byta tillbaka 2018 om man vill. Jag tror att jag fortsätter prioritera SPG. Det som var speciellt trevligt med SPG var hur ofta man uppgraderades till svit, vilket händer inte så ofta med Marriott. Och också mycket lättare att nå Platinum.
  13. Mål för 2018? : Äntligen uppgradera Miles&More Frequent Traveller till Senator (och samtidigt nedgradera från EBD till EBG). Behålla Finnair Plus Platinum. Behålla SPG eller Marriott Platinum.
  14. Detta hade inte hänt utan BC under 2017? : Fick inspiration på hur man kan boka en bonusresa med odirekt routing och flög till Japan via Taipei/Hong Kong
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: När jag hittade härifrån information om att Singapore Airlines borjar flyga till Stockholm och har bra deals (bokade omedelbart ARN-SIN-AKL-SIN-ARN)
  2. Bästa loungen: Många bra: Cathays The Wing (first class), The Bridge och The Pier (first class) i Hong Kong. JAL First Class i Haneda. Finnair Premium i Helsingfors
  3. Sämsta loungen: Besökte inte SAS inrikes/T4 i år, så svårt att säga. Iberias lounge i Frankfurt kanske.

1. Hur många flygningar har du gjort? : 50
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 64727
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : SK, LH, TG, NZ, CA, AB, BA, QR, QF, Seair Pacific
  4. Nya flygplatser besökta under året? : WLG, CHC, SYD, GLA, BNE, BDB, HVB, LYT, DUS, PEK
  5. Nya flygbolag testade under året? : NZ, CA, QF, Seair Pacific
  6. Antal hotellnätter/övernattningar? : ingen aning, 50+
  7. Bästa hotellvistelse? : inget som sticker ut i år
  8. Sämsta hotellvistelse? : Hilton Cobham är jävligt sunkigt
  9. Bästa reseminnet? : Australien i Februari
  10. Sämsta reseminnet? : jobbresa till England, av diverse anledningar..
  11. Största överraskningen? : mängden flyg och miles, trodde det skulle bli mindre i år. slapp betala tull på snusen i Australien
  12. Annat "första gången" under året? : A350, Amex Elite
  13. Mål för 2018? : dags för en tur i First igen
  14. Detta hade inte hänt utan BC under 2017? :

1. Hur många flygningar har du gjort? : 51
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 81430
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : Finnair, SAS, British Airways, Air New Zealand, American Airlines, Hawaiian, Singapore Airlines, Cathay Pacific
  4. Nya flygplatser besökta under året? : 0
  5. Nya flygbolag testade under året? : Air New Zeland och Singapore Airlines
  6. Antal hotellnätter/övernattningar? : 38
  7. Bästa hotellvistelse? : Egentligen inget superspeciellt, Hawaii är alltid underbart och JW Marriott i Singapore var ett trevligt hotell
  8. Sämsta hotellvistelse? : Inget speciellt dåligt heller
  9. Bästa reseminnet? : Hawaii (som vanligt) och att flyga BA001 är alltid en trevlig upplevelse
  10. Sämsta reseminnet? : Skulle väl i så fall vara GOT-ARN med SAS Go på en till bredden fylld 737-600 som var en timme försenad av oförklarlig anledning bara för att komma till Arlanda där det personalbrist gjorde att vi fick sitta 30 minuter vid gate innan vi blev avsläppta.
  11. Största överraskningen? : Faktiskt lite negativt överraskad av Singapore Airlines Business class - kanske på grund av väldigt höga förväntningar
  12. Annat "första gången" under året? :
  13. Mål för 2018? : Förnya SK*G och oneworld Emerald samt premiärflyga en Boeing 787-900
  14. Detta hade inte hänt utan BC under 2017? :

1. Hur många flygningar har du gjort? : 30
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 31503
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : SAS, Air Baltic, Ethiopian Airlines, Turkish Airlines, LOT, Lufthansa, United
  4. Nya flygplatser besökta under året? : ORD, BEY, WAW, SZZ, LIS, KRK
  5. Nya flygbolag testade under året? : Ethiopian Airlines, LOT, United
  6. Antal hotellnätter/övernattningar? : 25
  7. Bästa hotellvistelse? : Elite Stora Hotellet Linköping
  8. Sämsta hotellvistelse? : Marine Hotele Przestrzenna
  9. Bästa reseminnet? : Weekend i New York med nya tjejen
  10. Sämsta reseminnet? : Inget anmärkningsvärt en nästan 4 timmars försening från Frankfurt
  11. Största överraskningen? : Hur fint Krakow är
  12. Annat "första gången" under året? : Inget jag kommer på på rak arm
  13. Mål för 2018: Försöka återkvalificiera till EBG, men är nog kört
  14. Detta hade inte hänt utan BC under 2017? : Flugit ET till Oslo över dagen

Toppen