Lite kvar av 2017 men så här kommer det ha sett ut:
Hur många flygningar har du gjort? : 158
Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 142,000
Vilka flygbolag har du flugit? : SAS, Singapore, LOT, Ethiopian, Air Berlin, Eurowings, Lufthansa, Swiss, Qatar, Maldivian, Niki, United, American, Virgin America, BRA, Finnair, KLM, Turkish
Nya flygplatser besökta under året? : Charlotte, Guangzhou, Faro, Vaasa, Boston (även om det var för medical emergency). Moscow (mellanlandning)
Nya flygbolag testade under året? : Virgin America, Niki
Antal hotellnätter/övernattningar? : 150
Bästa hotellvistelse? : Banyan Tree Seychelles (vilka dagar )
Sämsta hotellvistelse? : Holiday Inn Kings Mountain NC (rummet kändes som det låg ute på motorvägen och inget att äta)
Bästa reseminnet? : 2 veckors semester på Seychellerna
Sämsta reseminnet? : 24 timmars försening på grund av medical emergency landning plus att jag gillar inte SAS nya matbox (mest kladdigt)
Största överraskningen? : Att jag förlorade mitt Pandion efter 9 år. Å andra sidan kommer jag inte sakna det mycket då det ändå inte gav mycket och nu behöver jag inte känna någon lojalitet med SAS längre
Annat "första gången" under året? : A350 om några dagar med Singapore, bestämde mig för att sluta jobba
Mål för 2018? : Mål för 2017 var att ändra livsstil. Tog därför en early retirement nu i december och nästa år blir det bara resande privat och kanske något för mitt lilla start-up (SXSW i Austin t.ex.). Kommer inte att sakna mina 150 hotellnätter och 200 flygningar per år utan ser fram emot mer tid för mig själv och med familj och vänner.
Detta hade inte hänt utan BC under 2017? : Inget nytt vad jag kommer ihåg
Bonusfrågor:
Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: Inget speciellt
Bästa loungen: Gillar Qatars business lounge och Lufthansa för deras goda korv och potatissallad
Sämsta loungen: Måste väl bli SAS i T4 där jag mer eller mindre alltid vänder i dörren
11. Största överraskningen? : Att jag förlorade mitt Pandion efter 9 år. Å andra sidan kommer jag inte sakna det mycket då det ändå inte gav mycket och nu behöver jag inte känna någon lojalitet med SAS längre
Segt att lossa det ändå på mållinjen för lifetime Diamond. Men kan förstå dig samtidigt.
Jag avvaktar med att publicera mitt reseår tills det är helt klart (kring 30 dec). Men som det ser ut just nu snittar jag en flight varannan dag om man slår ut det.
Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 48 089
Vilka flygbolag har du flugit? : SAS, SWISS, THAI, BRA, British Airways, Olympic Airways, KLM, Lufthansa, Malaysian Airlines, Singapore Airlines, Aeroflot
Nya flygplatser besökta under året? : Santorini, Dubrovnik, Berlin - Tegel, Vaasa, Moskva - Domodedovo, London City, Kuala Lumpur, Kota Kinabalu
Nya flygbolag testade under året? : Singapore Airlines, Malaysian Airlines
Antal hotellnätter/övernattningar? : 49
Bästa hotellvistelse? : Sofitel Nusa Dua, Bali
Sämsta hotellvistelse? : Svårt, ingen direkt dålig vistelse i år.
Bästa reseminnet? : Hotellutsikten på Santorini
Sämsta reseminnet? : Vägarna i Montenegro samt kön till gränsen mellan Kroatien och Montenegro. Trötsamt att hela tiden vara så superfokuserad på bergsvägarna.
Största överraskningen?: Montenegro, kallt i vattnet (23 grader) men mycket bra mat och otroligt vackert.
Annat "första gången" under året? : Min första "tok"-milage run. ARN-HKG med vändande flyg. Första posten på BC.
Mål för 2018? : Zanzibar, New York samt de italienska sjöarna i norr.
Detta hade inte hänt utan BC under 2017? : Mastercard Premium hade nog inte införskaffats samt alla bonusrese tips.
Bonusfrågor:
Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: Börjat posta och bidra.
Bästa loungen: THAI First Class lounge BKK och United lounge, LHR T2
Sämsta loungen: SQ loungen i Hong Kong var en besvikelse. Loungen för SQ på DME var heller inte upplyftande.
Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 43'448 miles
Vilka flygbolag har du flugit? : Asiana, Cebu Pacific, Ethiopian Airlines, EVA Air, SAS, Thai Airways, Turkish Airlines
Nya flygplatser besökta under året? : ICN Seoul Incheon, NRT Tokyo Narita, ADD Bole International/Addis Ababa, CEB Mactan-Cebu International Airport, MPH Caticlan, KLO Kalibo International
Nya flygbolag testade under året? : Asiana, Cebu Pacific, Ethiopian Airlines
Antal hotellnätter/övernattningar? : 5
Bästa hotellvistelse? : Galleria 10 Bangkok - Det kvittar att ta ett rum med balkong, det rummet rummet ligger på andra våningen så det verkar finnas bättre rum med loungetillgång där det ingår frukost och annat. Liten men soft takpool i anslutning till restaurangen och i rummet ingår rabatt på drycker. Lätt mitt förstahandsval till ett bra pris men inte i samma höga klass som andra exklusiva hotell.
Sämsta hotellvistelse? : Balkongen till ovan hotells rum som jag bodde i över en natt.
Bästa reseminnet? : 58 timmars resa från Manila till Stockholm för att uppnå Elite Plus med Turkish Miles & Smiles samt en frukost och förmiddag i Cebu på väg till Boracay där jag fick se en staty utav "artisten" Günther med mustasch och all sin prakt under midjan på ett romersk/grekiskt liknande tempel.
Sämsta reseminnet? : Feber på Boracay och kunde inte gå all in, blev många timmar i sängen istället för att gå ut och utforska ön. Samt hur vansinnigt värdelös Addis Ababa's flygplats är där de vägrar ta betalt med sin egna valuta och vägrar växla tillbaka de till dollar även till en riktigt fördelaktig växlingskurs. Någon som ska till Ethiopien så har jag lite cash värt runt $30-35.
Största överraskningen? : Hur fantastiskt god öl det finns i Ethiopien. Riktigt trevligt!
Annat "första gången" under året? : Elite Plus, toppen av "gräddan" i två år samt soft landing till Plus/Gold tredje året... Sweeeeet..! Samt första gången på Dreamlinern 788 som var en besvikelse med helt värdelös stol i Eco som gjorde att rö**n höll på att självdö om det inte vore för extra kuddar och filtar.
Mål för 2018? : Nappa på minst två long haul via kampanj, Tokyo står högt på listan samt åka tillbaka till Hong Kong. Kanske en sväng tillbaka till Filippinerna för att hälsa på gamla kollegor och vänner.
Detta hade inte hänt utan BC under 2017? : Utan tipset att flyga från Narita till Stockholm för ett skäligt pris. Tack alla inblandade som stod ut med mina frågor.
Bonusfrågor:
Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: Alla fantastiska tips från er erfarna och er som har varit på plats, därav reserapporterna som får mig att drömma mig bort.
Bästa loungen: Svårt, Asiana Gold på ICN är fantastisk men saknar maten som EVA Air Gold på TPE har och designen på BKK, ANA ut på piren med ölmaskinen på NRT samt baren i Silver Kris på BKK är alla också bra...
Sämsta loungen: Jag hann aldrig prova de andra loungerna på NRT eller i Addis så det får bli SAS lounge på Arlanda T4. Om två ur personalen arbetar så är det väl fullt förståelig självklarhet att båda går på rast samtidigt och snarare fnyser åt en och blir upprörda när man som gäst väntar i 10 min på att få hjälp att bli insläppt för en snabb kaffe och macka. Inte konstigt att det ser ut som en soptipp på de flesta bord när de gömmer sig och skiter i det mesta...
Nedan följer GCM och årets resor i detalj:
Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
Distances FromToInitial
HeadingMagnetic
HeadingDistance
Total: 43,448 mi Average: 1,975 mi
MNLCEB 145° (SE) 147° (SE) 352 mi CEBMPH 309° (NW) 311° (NW) 177 mi
529 mi KLOMNL 335° (NW) 337° (NW) 215 mi 2 segment path: MNLIST 310° (NW) 313° (NW) 5,686 mi ISTARN 344° (N) 338° (N) 1,374 mi
7,059 mi 3 segment path: ARNIST 155° (SE) 149° (SE) 1,374 mi ISTBKK 091° (E) 086° (E) 4,669 mi BKKMNL 085° (E) 086° (E) 1,362 mi
7,404 mi 3 segment path: MNLBKK 270° (W) 272° (W) 1,362 mi BKKIST 309° (NW) 310° (NW) 4,669 mi ISTARN 344° (N) 338° (N) 1,374 mi
7,404 mi 2 segment path: ARNIST 155° (SE) 149° (SE) 1,374 mi ISTMNL 077° (E) 072° (E) 5,686 mi
7,059 mi 7 segment path: MNLTPE 001° (N) 003° (N) 728 mi TPEICN 019° (N) 023° (NE) 908 mi ICNNRT 094° (E) 103° (E) 783 mi NRTHKG 247° (SW) 254° (W) 1,842 mi HKGADD 273° (W) 276° (W) 5,044 mi ADDOSL 344° (N) 341° (N) 3,811 mi OSLARN 096° (E) 093° (E) 240 mi
13,353 mi 2 segment path: ARNKLR 197° (S) 191° (S) 214 mi KLRARN 016° (N) 010° (N) 214 mi
428 mi
Största överraskningen? : Att jag lyckades boka Tokyo-Hong Kong via Frankfurt i Lufthansa First och betala 50k poäng för en tur och retur som också tog mig vidare till Singapore i Thai First och tillbaka till Tokyo med ANA First.