Senaste nytt

Gin & Tonic-tråden

Helsingborgs Dagblad har publicerat ett recept på Tonic. Det är ju ett betydligt sämre utbud på slödricka som vi kallade alkoholfritt på studenttiden jämfört med den skarpa varan. Har själv inte provet receptet ännu men här finns möjlighet att justera sötma och beska efter behov.

Tonicsyrup – att blanda med sodavatten
Ingredienser
5 dlvatten
2 dlströsocker
1 dlråsocker
1,5 mskkinabark, finmald (mixa till pulver)
4kryddpepparkorn, krossade
3enbär, krossade
1citrongräs, strimlat
0,5apelsin, skal
0,5citron, skal
0,5lime, skal
2 tskcitronsyra
1 krmsalt
Gör så här:
Koka ihop alla ingredienser och låt sjuda cirka 15 minuter. Låt svalna och sila genom en silduk. Förvara svalt.
 Beräkna ungefär 1 msk syrup till 2 dl sodavatten för en lagom bitter tonic.

Lite uppdatering på ditt recept.
Låt bli att mixa kinabarken till pulver. Det går lika bra när den är i flisor och man slipper att silen täpps igen av pulvret.
Jag gör just nu en ny omgång i kylen. Denna gång kör jag en kallinfuserad som får stå i kylen i 3-4 dagar.

Jag har för övrigt 2-3 st kvistar Citrongräs samt Koriander i min Tonic. Det brukar bli rätt fin och rund smak av det.

Lite uppdatering på ditt recept.
Låt bli att mixa kinabarken till pulver. Det går lika bra när den är i flisor och man slipper att silen täpps igen av pulvret.
Jag gör just nu en ny omgång i kylen. Denna gång kör jag en kallinfuserad som får stå i kylen i 3-4 dagar.

Jag har för övrigt 2-3 st kvistar Citrongräs samt Koriander i min Tonic. Det brukar bli rätt fin och rund smak av det.
Melittafilter annars. Då blir det inga rester.

Melittafilter annars. Då blir det inga rester.
Absolut, det går ju an men förstår inte varför man ska stå och pulverisera kinabarken.
Det finns inget att vinna på det, smaken blir detsamma med flisad bark och du sparar en ganska tidskrävande moment för att snabbare kunna avnjuta din dryck.

Absolut, det går ju an men förstår inte varför man ska stå och pulverisera kinabarken.
Det finns inget att vinna på det, smaken blir detsamma med flisad bark och du sparar en ganska tidskrävande moment för att snabbare kunna avnjuta din dryck.

Cinchonabarken du köper kommer ofta, som du säger, flisad. Men bland flisorna, även om du använder dem som de är, finns många mindre partiklar ner till pulverstorlek som måste filtreras bort om du vill ha en ren produkt. Har du en annan metod så tar jag gärna del av den. Grovsilning och därefter filtrering bör vara metoden.

Cinchonabarken du köper kommer ofta, som du säger, flisad. Men bland flisorna, även om du använder dem som de är, finns många mindre partiklar ner till pulverstorlek som måste filtreras bort om du vill ha en ren produkt. Har du en annan metod så tar jag gärna del av den. Grovsilning och därefter filtrering bör vara metoden.

Givetvis grovsilas den och sedan filtreras.
Saken jag ställde mig frågande till var att även göra flisorna till mindre partiklar. Vilket jag ansåg var onödigt.
Jag använder mig av silduk. Väldigt praktiskt.

Det kanske nämnts av någon tidigare men förtjänar att repeteras
Ungava, gin smaksatt med hjortron, finns i Air Canada:s LHR lounge.

(jag fick en GT som bestod av ca 1,5-2 dl gin och en liten skvätt tonic)

Visa bifogad bild 69388

Proportionerna låter klart perfekta. En bartender var en gång väldigt övertygande om att det var så man blandande sin GT i tidernas begynnelse. 5-6 delar Gin och så 1 del (max) Tonic.
Men hur var smaken?
Var hårfint ifrån att suga med mig en pava på flygplatsen sist. Men ångrade mig i sista stund.

IMG_2077.JPG

London Hill å Fentimans. Lätt krossad Rosmarin. 1-1.
Nja, nog var den bättre med Botanist.
Inte dålig men Botanist gjorde sig bättre.

Efter en intressant resa Arn-Lhr med BA försenad pga missad passagerare från Lhr så kom vi fram och tog Heathrow Express men efter 5minuters resa blev det tvärstopp i drygt 35 minuter förklaringen var lite diffus att det berodde på total stopp på Paddington sen backade vi tillbaka till Hayes&Harlington där vi blev av tvingade med beskedet att go online and get your money back btw. It’s 120 people trying to get a taxi so hurry, efter en längre evighet fick vi en Uber och kom till hotellet några minuter i kl 23. Här är det Gin festival så vi provar en Hendriks med Double Dutch tonic, den är riktigt bra Så till slut ordnade det up sig.

17D1C0F6-96D5-4E05-9031-BD2F7A3F9B3B.jpeg

Toppen