Air Canada introducerar Signature Suite (lounge) i Toronto

senator

New member
Vänner,



Intressant utveckling där affärsklassresenärer från Nordamerika får en uppgraderat flygplatsupplevelse. Näst på tur är Air Canada.



Det är produkten som styr, inte status på samma sätt som United Polaris. Men en mycket intressant utveckling är att bonusresor samt uppgraderingar exkluderas, samt partnerbolag. Det är sällan att man ser bonusresenärer klassificeras som "second rate citizens" men det har Air Canada gjort här. Produkten ser dock bra ut, och jag skall till Pearson om några veckor så jag skall se om jag kan besöka.



Air Canada Signature Suite



*International Business Class customers on an Air Canada flight (travelling to Europe, Asia and South America) booked in the following booking classes will be eligible for access to the Air Canada Signature Suite: J, C, D, Z, P. All bookings in R (including, but not limited to, eUpgrades, Last-Minute Upgrades, AC Bid Upgrades) and I (including, but not limited to, Aeroplan® Fixed Mileage Flight Rewards® for travel on Air Canada flights or Star Alliance® member airlines, Star Alliance Upgrade Awards) will be excluded. Eligible customers will not be allowed guests. Employee tickets are prohibited access
 
Ser ut som man får planera in en layover i Toronto nästa gång alltså. Tufft att exkludera alla former av awards, men samtidigt finns det en god poäng i att hålla nere antalet besökare. Lite mer konstigt nästan att inte ens deras egna Super Elites kommer in, men även den nivån är kanske för lätt att nå.
 
Jag går i samma tankar som @Agö och @flum



Det var väl så en gång i tiden att alla extra man fick på resorna var kopplade till produkten, och det var först på 90-talet att status började spela en roll. Jag kan tycka renodlade produkter är bra: att enbart de som köper produkten får "allt".



Eftersom det fortfarande finns alternativ för de som har status, men att det helt enkelt finns ett bättre alternativ för de som köper produkten borde väl vara ok?
 
Påminner om den diskussion vi hade kring Qatar och lounge access på uppgaderade biljetter. En uppgraderad biljett (för poäng) på longhaul har väl ändå föregåtts av ett gäng flighter, Om än i eco. Tycker det är lite snålt att exkludera. Men det verkar vara en trend att dra ner på allt som gäller för icke fullt betalande kunder.



Sen kan man ju undra kring status och dess mening? Är en högsta statuskund som reser enkom eco så mycket mindre värd än någon som åker business en gång? Vem vill man egentligen vårda?



Hur är AC lounge där statuskunder kommer in då?



Edit: flrtydligande är att jag pratar om influgna poäng. Har själv inte ett statuspoäng via kort.
 
squeezen skrev:Påminner om den diskussion vi hade kring Qatar och lounge access på uppgaderade biljetter. En uppgraderad biljett (för poäng) på longhaul har väl ändå föregåtts av ett gäng flighter, Om än i eco. Tycker det är lite snålt att exkludera. Men det verkar vara en trend att dra ner på allt som gäller för icke fullt betalande kunder.Sen kan man ju undra kring status och dess mening? Är en högsta statuskund som reser enkom eco så mycket mindre värd än någon som åker business en gång? Vem vill man egentligen vårda?Hur är AC lounge där statuskunder kommer in då?Klicka för att utvidga...


Den är samma som idag, så ingen ändring för dessa. Det som ändrar sig är en bättre upplevelse för revenue passagerare.
 
Rimligt tycker jag.

Så länge en elite status lounge också är någorlunda bra. Vissa av dem är ett skämt och man känner sig knappt värd luften man andas där inne trots flera arbetsveckor i luften på deras kärror.

Sen kommer en engångsflygare och kan bada i lyx.



Känns inte rätt. (Men det är väl för att jag är den som via jobb tvingas åka i cargo)
 
squeezen skrev:Rimligt tycker jag.Så länge en elite status lounge också är någorlunda bra. Vissa av dem är ett skämt och man känner sig knappt värd luften man andas där inne trots flera arbetsveckor i luften på deras kärror.Sen kommer en engångsflygare och kan bada i lyx.Känns inte rätt. (Men det är väl för att jag är den som via jobb tvingas åka i cargo)Klicka för att utvidga...
Man kan ju också vända på det och säga att den som är engångsflygare och köpt en resa för säg 30000 kronor över Atlanten borde kunna förvänta sig något trevligt? SAS bjussar ju inte ens på starksprit i businessloungen, det är istället förbehållet de som via jobb tvingas åka i cargo, haha.
 
Agö skrev:Man kan ju också vända på det och säga att den som är engångsflygare och köpt en resa för säg 30000 kronor över Atlanten borde kunna förvänta sig något trevligt? SAS bjussar ju inte ens på starksprit i businessloungen, det är istället förbehållet de som via jobb tvingas åka i cargo, haha.Klicka för att utvidga...
Tycker det är rätt kass i SAS lounger generellt. Kan tycka att Gold (kanske med upgraders) borde ha en lounge och EBD och revenue biz en annan, bättre. Som du säger, någon köper dyr business biljett över pölen och kan hamna jämte nån lodis som köpt sig in för 299:- (eller vad det är) och ska ”maxa värdet” på de pengarna genom hämta vin nonstopp.... tattigt

Men det är OT för denna tråd.



Suite lounge verkar iaf onekligen bra!
 
squeezen skrev:Rimligt tycker jag.Så länge en elite status lounge också är någorlunda bra. Vissa av dem är ett skämt och man känner sig knappt värd luften man andas där inne trots flera arbetsveckor i luften på deras kärror.Sen kommer en engångsflygare och kan bada i lyx.Känns inte rätt. (Men det är väl för att jag är den som via jobb tvingas åka i cargo)Klicka för att utvidga...


I min erfarenhet är betalande affärsklassresenärer inte "engångsflygare", och det är väl naturligt att en produkt med högre intäkt och marginal får mer en någon som köper en billigare produkt med lägre marginal?



Det är lite som trenden med revenue baserade program: högre intäkter/marginal = med bättre intjäning. Det är väl ganska logiskt?
 
Senator skrev:I min erfarenhet är betalande affärsklassresenärer inte "engångsflygare", och det är väl naturligt att en produkt med högre intäkt och marginal får mer en någon som köper en billigare produkt med lägre marginal?Det är lite som trenden med revenue baserade program: högre intäkter/marginal = med bättre intjäning. Det är väl ganska logiskt?Klicka för att utvidga...


Samtidigt blir det motsägelsefullt om man gör båda.



Om resande på betald business får det bästa man har med uppgraderad upplevelse och flygplats så har lojalitetsprogrammet spelat ut sin roll att attrahera dessa resenärer till bolaget. Enbart den direkta produkten blir det avgörande. Och varför ska man då samtidigt premiera samma kund med extra poäng eller miles eller whatever, när de ändå väljer bolag efter produkt och inte program?



Snarare vore det logiskt att om man nu fokuserar på att attrahera kunder med absolut bästa produkten, så borde man fokusera lojalitetsprogrammet helt och hållet på marginal resenärerna. Som troligen är det so spenderar betydligt mindre per biljett me ofta flyger många gånger. Och det är ju precis där som dagens (eller nu i många fall gårdagens) lojalitetsprogram ligger, till skillnad från de revenue baserade.
 
mha321 skrev:Samtidigt blir det motsägelsefullt om man gör båda.Om resande på betald business får det bästa man har med uppgraderad upplevelse och flygplats så har lojalitetsprogrammet spelat ut sin roll att attrahera dessa resenärer till bolaget. Enbart den direkta produkten blir det avgörande. Och varför ska man då samtidigt premiera samma kund med extra poäng eller miles eller whatever, när de ändå väljer bolag efter produkt och inte program?Snarare vore det logiskt att om man nu fokuserar på att attrahera kunder med absolut bästa produkten, så borde man fokusera lojalitetsprogrammet helt och hållet på marginal resenärerna. Som troligen är det so spenderar betydligt mindre per biljett me ofta flyger många gånger. Och det är ju precis där som dagens (eller nu i många fall gårdagens) lojalitetsprogram ligger, till skillnad från de revenue baserade.Klicka för att utvidga...


Nu är jag ganska trött här på morgonen så jag läser nog lite fel här. Så din poäng (med poäng) är att det borde fokuseras på två olika segment:

En produktbaserat

En "frekvensbaserat"



Men gör man inte redan detta? Det som vi dock ser är att man belönar hög frekvens i hög "produktklass" lite mer? Ni som är vana med en typ Gartner Magic Quadrant betyder det längst upp till höger. Jag tänker:

Revenue baserat intjäning är lika med högt pris, hög intjäning men där högt pris, kombinerat med hög frekvens ger ännu mer

Bokningsklassbaserat: SAS Plus in Europa: Z, D, C ger mer än A, P, B, S, eller Miles & More: B, Y ger mer än M eller C, D, J ger mer än Z och P. I detta fall reflekterar bokningsklass "revenue"
 
Senator skrev:Nu är jag ganska trött här på morgonen så jag läser nog lite fel här. Så din poäng (med poäng) är att det borde fokuseras på två olika segment:En produktbaseratEn "frekvensbaserat"Men gör man inte redan detta? Det som vi dock ser är att man belönar hög frekvens i hög "produktklass" lite mer? Ni som är vana med en typ Gartner Magic Quadrant betyder det längst upp till höger. Jag tänker:Revenue baserat intjäning är lika med högt pris, hög intjäning men där högt pris, kombinerat med hög frekvens ger ännu merBokningsklassbaserat: SAS Plus in Europa: Z, D, C ger mer än A, P, B, S, eller Miles & More: B, Y ger mer än M eller C, D, J ger mer än Z och P. I detta fall reflekterar bokningsklass "revenue"Klicka för att utvidga...


I viss mån gör man definitivt redan det. Men med helt revenue baserat så blir det inte stor skillnad mot cash back program och bara en procent rabatt.



Men poängen är snarare att ff programmen borde fokusera på de resenärer som annars skulle välja ett annat bolag. Om man använder "bästa business produkten" som anledningen att välja rätt bolag i business, så "räcker" den. Ff programmet bör då fokusera på de kunder som *inte* väljer av den anledningen - antingen de som inte flyger business eller de som väljer av annan anledning.



En sådan anledning kan tex vara hub captive. Framförallt bland de som betalar för business tex så är det en större tröskel att välja ett bolag som inte flyger direkt, när det finns ett som flyger direkt. Men mer prisfokuserade resenärer tar ett byte om det blir billigare. Då är det ju viktigaste gör bolaget att fånga den andra gruppen, även om de ger lägre marginal per person.



På samma sätt kan man argumentera mot att de som i Skandinavien flyger på ett travelpass unlimited mellan två städer egentligen kanske inte borde premieras lika mycket som de som köper lösa biljetter i höga bokningsklasser på samma tur. De har ju inte direkt någon konkurrens där. (om det inte fallet till nivån att de köper lösa biljetter med annat bolag - om det öht finns - för det finns väl ingen annan i Skandinavien som har motsvarigheten till travel pass?)



Säger på inget sätt att set är fel att satsa på business resenärerna på det sätt som AC gör. Tvärt om, jag tycker det är bra. Det jag tycker är dumt är att man styr om både produkt och ff program mot att premiera samma kundsegment. Man borde satsa mer på att attrahera snarare än premiera de som redan är där.



Som exempel kan man ju studera de amerikanska programmen. Delta har länge konkurrerat med dåligt ff program men bättre produkt. Ua och aa har haft sämre produkt och bättre ff program. Nu när alla program har blivit mer likvärdiga så har i princip varenda amerikan jag känner som flyger mycket men på halvdyra biljetter gått över till free agent om de inte är hub captive.



Efter att ha skrivit ett alldeles för lång inlägg, så tror jag mitt argument kokar ner till just det - premiera vs attrahera.



Men för att komma tillbaka on topic, så ser jag definitivt fram emot att prova denna lounge någon gång snart. Man får ju prova en gång för att avgöra om det är värt en extra connection (jag har sällan anledning att ta mig till just Toronto, däremot andra städer i Canada ett par gånger om året åtminstone)
 
squeezen skrev:Tycker det är rätt kass i SAS lounger generellt. Kan tycka att Gold (kanske med upgraders) borde ha en lounge och EBD och revenue biz en annan, bättre. Som du säger, någon köper dyr business biljett över pölen och kan hamna jämte nån lodis som köpt sig in för 299:- (eller vad det är) och ska ”maxa värdet” på de pengarna genom hämta vin nonstopp.... tattigtMen det är OT för denna tråd.Suite lounge verkar iaf onekligen bra!Klicka för att utvidga...
Haha! Tack för dagens skratt! Lodis... : D
 
Back
Top