Senaste nytt

Plusgrade | SAS börjar med budgivning på uppgraderingar

Kommer flyga arlanda - newark 2 dec i plus, vill gradera upp mig med poäng till business. Tar gärna emot tips från er erfarna.
Hur många poäng kan vara lämpligt att buda?
Hur många poäng kostar det att uppgradera på flygplatsen (35 000)?
Är det normalt stor risk att platserna är slut om man väntar till flygplatsen och inte lägger ett bud tidigare?

Varning för Konspirationsteri! Läs på egen risk. Detta är nog nionde gången i rad fått en nekan på uppgrade från Plus till Business på just rutten EWR-ARN t/r
Har både bjudit högt runt 35000 och lågt runt 26000. Tidigare har bud som 24000 gått igenom men nu nada. Är dessutom EBG. I min paranoida IT-backendhjärma tänker jag om det rör sig om att systemet vet om att jag har lagt ett riktigt högt bud förr son gick igenom (65000) idiotiskt jag vet, men jag behööööövde verkligen sova efter att inte sovit på tre dagar pga arbete. Och nu vet ju systemet om hur mycket jag kan vara villig att betala, och kopplar systemet dessutom den infon med infon om hur många poäng jag har (vilket vi inte vet om systemet ser) OM (OBS versaler OM) så kan pax bud inte bara utvärderas utifrån poäng + status och ev tid för budet. Utan istället försöker Plusgrader att få oss som har betalat mycket tidigare och har ett par hundra lök på kontor att faktiskt slanta upp mer.

Nån som sett någon dokumtation kring detta kirkulera? Undrar om plusgrade själva berättar om deras system på tex deras hemsida. Vore ju tvivelaktigt.
De gånger du inte fått uppgradering, hyr fullt har det varit i Business då? Sas brukar alltid spara 4-6 platser till uppgradering på flygplatsen om de inte är sålda, dvs bara för det finns ledig plats så behöver inte plusgrade gå igenom.

SAS vill bara sälja 5 till platser i Business på den flighten, och det är bara 5 säten som inte är allokerade så det kommer troligen inte släppas så många platser, om ens någon, till Plusgrade. Jag hade bjudit lägsta möjliga.

Finns det platser kvar på avresedagen så kan du uppgradera på Arlanda, men se till att vara där i väldigt god tid eftersom de oftast går åt fort.

Kommer flyga arlanda - newark 2 dec i plus, vill gradera upp mig med poäng till business. Tar gärna emot tips från er erfarna.
Hur många poäng kan vara lämpligt att buda?
Hur många poäng kostar det att uppgradera på flygplatsen (35 000)?
Är det normalt stor risk att platserna är slut om man väntar till flygplatsen och inte lägger ett bud tidigare?
Ser rätt fullt ut redan nu i Business.
C5 D2 Z0 R0 J0 Y9 S9 B0 P0 A0 E9 M9H0 Q0 V9 W9 U0 K0 L0 T0 O3 G9 N9
Tittar man seatmap är det bara 5 lediga stolar. Finns risk att inga av dessa platser går till plusgrade och att det på flygplatsen blir first come first serve för eventuella platser som är kvar.

SAS vill bara sälja 5 till platser i Business på den flighten, och det är bara 5 säten som inte är allokerade så det kommer troligen inte släppas så många platser, om ens någon, till Plusgrade. Jag hade bjudit lägsta möjliga.

Finns det platser kvar på avresedagen så kan du uppgradera på Arlanda, men se till att vara där i väldigt god tid eftersom de oftast går åt fort.
Ok...jag har nu bjudit 44010 poäng för jag vill verkligen ha business på den flighten...kanske är dumt då?
Vad är förrresten väldigt god tid på flygplatsen, kan 2,5 h innan vara en god idé? :)

tack för era svar, uppskattas!

Ok...jag har nu bjudit 44010 poäng för jag vill verkligen ha business på den flighten...kanske är dumt då?
Vad är förrresten väldigt god tid på flygplatsen, kan 2,5 h innan vara en god idé? :)

tack för era svar, uppskattas!
Jag skulle säga minst 3 timmar, helst 4h innan.

De gånger du inte fått uppgradering, hyr fullt har det varit i Business då? Sas brukar alltid spara 4-6 platser till uppgradering på flygplatsen om de inte är sålda, dvs bara för det finns ledig plats så behöver inte plusgrade gå igenom.
Om du menar fullt i kabinen har det alltid så vitt jag sett varit fullsatt.

Enligt EF så sviktar det mellan 2 och 5 oftast. Och då såklart inom 48-timmars fönstret

Om du menar fullt i kabinen har det alltid så vitt jag sett varit fullsatt.

Enligt EF så sviktar det mellan 2 och 5 oftast. Och då såklart inom 48-timmars fönstret
I så fall har du nog svaret där varför du inte får en plusgrade till Business. SAS tjänar mer på att sälja på flygplatsen och vet att platserna med största sannolikhet kommer att gå åt där.

Hur menar du tjänar mer?
Min gissning är att det handlar om att potentiellt tjäna mer. Det är ju därför man håller ett antal platser - för att få in dyra sista minuten biljetter. Och om ingen sådan dyker upp säljer man dem på flygplatsen.

Om det är exakt samma faktiska pris som man skulle betalat på flygplatsen blir det ju också billigare, I och med att man inte får poäng för den nya kabinen vid uppgradering på flygplatsen, vilket man får med plusgrade. Men med tillräckligt högt pris på plusgrade går de ju plus där (men det är knappast någon som budar så det konkurrerar med en cash biljett)

Toppen