Senaste nytt

Apple Pay

Det intressanta är att så många har hakat på Samsung Pay, men inte Apple Pay. Det har visserligen funnits i Sverige betydligt längre än ApplePay, men de hade ju de flesta stora med sig redan vid lanseringen. Man undrar vad det är som gör det krångligare med Apple Pay. Kan man gissa att de helt enkelt har högre avgifter..

Samsung Pay använder sig av både NFC och MST vilket gör att det fungerar på praktiskt taget varenda kortmaskin i världen. Stor fördel gentemot endast NFC som inte är supervanligt i sverige ännu...

Samsung Pay använder sig av både NFC och MST vilket gör att det fungerar på praktiskt taget varenda kortmaskin i världen. Stor fördel gentemot endast NFC som inte är supervanligt i sverige ännu...
Nfc är rätt vanligt i Sverige vid det här laget. Och så vitt jag vet så utfärdar samtliga av de större svenska kort utgivare nfc kort sedan hyfsat lång tid. Med andra ord är det knappast ett argument för att inte samarbeta med Apple.

Nfc är rätt vanligt i Sverige vid det här laget. Och så vitt jag vet så utfärdar samtliga av de större svenska kort utgivare nfc kort sedan hyfsat lång tid. Med andra ord är det knappast ett argument för att inte samarbeta med Apple.

Visst har korten NFC, det är väl snarare läsarna som är problemet. Många som inte har läsare för NFC eller har det men funktionen är inte aktiverad/fungerar.

Har NFC och Samsung pay men använder enbart kontaktlöst på kortet på ett ställe där jag vet att det funkar. Tycker det funkar för dåligt eller inte alls och kör på chipp direkt istället som jag vet funkar.

Visst har korten NFC, det är väl snarare läsarna som är problemet. Många som inte har läsare för NFC eller har det men funktionen är inte aktiverad/fungerar.

Har NFC och Samsung pay men använder enbart kontaktlöst på kortet på ett ställe där jag vet att det funkar. Tycker det funkar för dåligt eller inte alls och kör på chipp direkt istället som jag vet funkar.

Men det är ju det som är det fina med Samsung Pay. Det fungerar även utan NFC eftersom MST finns som backup. Ergo, du kan betala kontaktlöst även utan NFC.

Jag betalar mest med klockan, men även med mobilen. Det fysiska kortet används väldigt sparsamt. Max en gång i veckan, och då är det i parkeringshus eller bensinautomater där man måste föra in kortet hela vägen.

Den vanligaste reaktionen från personen som sitter i kassan är att "Det där fungerar inte/ är inte aktiverat här", varpå jag svarar att "Ni behöver inte aktivera nånting, det fungerar ändå". Sen sitter de där med stora ögon. Mest förvånade brukar taxichaufförerna bli. =)

Last edited:
Vet i fan,
Först funkade det inte.
Sen efter ett par timmar var den verifierad.
Oklart hur!

Min klocka krävde manuell påläggning från Edenred, men det gick snabbt. Mailade igår, fick svara på säkerhetsfrågor och sen imorse så blippade klockan till och sa att kortet verifierades. Premiärhandlade på BK och kände mig skitcool.

Jag har provat apple pay med nordea. Funkar otroligt smidigt. Hörde av mig till Amex och de sa att de inte kommer lansera 2017 men att de arbetar på det. Hoppas det kommer så fort som möjligt.

Apple har nu lagt till symbolerna för VISA och MasterCard på hemsidan - och den tillhörande texten får det nästan att verka som att Pay funkar med betydligt fler kort än deras samarbetspartners.

Attachments

• 4F4356E6-4BCA-4926-A35B-1B6E14BFBB79.jpeg
    4F4356E6-4BCA-4926-A35B-1B6E14BFBB79.jpeg
    40,6 KB · Visningar: 512
Apple har nu lagt till symbolerna för VISA och MasterCard på hemsidan - och den tillhörande texten får det nästan att verka som att Pay funkar med betydligt fler kort än deras samarbetspartners.

De har haft symbolerna i sin reklam väldigt länge på Facebook men tog bort dem när folk surnade till på att det inte gick med vilka visa/mc-kort som helst. Konstigt att de dyker upp här.

Har sträckt fram min Samsung Gear S3 ändå sedan förra våren så kassörskorna är nog rätt vana nu när apple
Har kört nu 2 dagar med Rikskortet och applepay, makalöst smidigt!
Framförallt kul att se minen hos kassörskorna när man sträcker fram klockan :)

Har sträckt fram min Samsung Gear S3 för betalning ändå sedan våren 2016 så en del kassörskor är nog ändå rätt vana nu när apple fått tummen ur...

Toppen