Senaste nytt

Arlanda har tagit bort bagagevangnarna på Arlanda T5 air side

Anledningen att det finns många affärer av samma typ är att det är väl där de tjänar pengar. Att driva restaurang/café airside är vad jag har hört väldigt svårt att få att gå ihop generellt sett - inte bara höga hyror, men också kostnaden och problematiken med att få in råvaror, verktyg och personal genom kontrollen. Tex en taxfree shop behöver ju inte direkt ha färska varor så det går enklare.

Nu var det 10 år sedan eller så som jag jobbade på Arlanda men det är inga svårigheter för personal att gå in och ut mellan land side och air side samt ut på plattan osv.
Badgen och dess behörigheter utgörs av färgkoder, in genom personalens egna kontroller eller som på T4, genom vanliga om kön är kort och man inte orkar gå runt och upp till Fast Track, visa badge, lägg föremål eller visa verktyg osv (kontrollanterna och personalen känner igen varandra efter ett tag) och så är det bara att fortsätta. Det är ju en arbetsplats för alla men man gör olika saker...
Rätt behörighet ger en tillträde till de områden som man får vistas på.

På min tid i början av 2000-talet när jag jobbade på cafet på B-piren (bland annat) gick man ner eller tog hissen ner två trappor till plattan för att slänga sopor i pressen, då med orange behörighet när personal på rampen även hade tillägget röd, d.v.s. röd/orange.
Man sprang ju inte runt hur som helst utan man gjorde det man skulle och så gick man in igen. Inga konstigheter. :)

Råvaror och allt annat sköts under jord i personalgångarna eller till viss del genom publika områden till butiker och restauranger osv.

Nu var det 10 år sedan eller så som jag jobbade på Arlanda men det är inga svårigheter för personal att gå in och ut mellan land side och air side samt ut på plattan osv.

Under ett av mina sommarjobb levererade jag varor till MMX, det var inte svårare att leverera varor dit än något annat ställe - men det tog lite extra tid. Man skulle få eskort av vakten vid grinden och var alla ute på uppdrag fick man vänta. Sen stod en ur personalen dit man skulle leverera och höll uppsikt medan man lastade av och sen fick man ringa till vakten när man skulle åka igen och få eskort ut. Nu är ju MMX betydligt mindre än ARN men annars var det som att köra grejer till ICA. Flygplatsen är som en liten stad.

Toppen