Senaste nytt

Arlanda har tagit bort bagagevangnarna på Arlanda T5 air side

Det ingår säkert en ersättning till flygplatsen för allt möjligt, men varje gång jag har gått genom fasttrack på Kastrup går alla antingen direkt till vänster förbi butiken till loungen eller direkt till sina flyg. Det är inte många som går runt och tittar lite och köper en chokladkaka.

Poängen är att hyreskontrakten för den här sortens butiker ska ha en ersättning per person som går igenom eller förbi (för mindre butiker, typ sky city). Det ligger alltså ett skarpt incitament på flygplatsen att dirigera så många som möjligt igenom, oavsett om det är troligt att de handlar något eller inte.

Var en stor packe små bagagevagnar uppställd utanför T5 tidigare, på området ovanför godsmottagningen, idag när jag tog en promenad till hotellet. Jag tror det var samma modell som normalt brukar vara ivägen för genvägen ut från säkerhetskontrollen.

Det var nog det sämsta beslut de tagit på länge. Då kan de lika gärna ta bort butikerna också.
Att köpa med en flaska bubbel till resmålet går bort nu. Det är vad jag brukar köpa, tillsammans med stor påse Djungelvrål att bjuda ickesvenskar på.
Kommer inte knata en meter längre än nödvändigt om jag måste ha bagen över axeln, lätt att ha ner saker samt tung.

Har ratat Helsinki av den anledningen.

Enligt Swedavia:
Då Arlanda lider av platsbrist i Terminal 5 har beslut fattats att från 4 juni 2017 avlägsna samtliga shoppingvagnar i Terminal 5 transit. De befintliga uppställningsytorna kommer istället att användas för pop-up-enheter Retail Food & Beverage. Vi ber att alla passar på att lämna alla transitvagnarna i transit istället för inne på kontor/förråd före söndag den 4 juni. Åtgärden kommer att utvärderas under de första 6 månaderna

Förstår inte varför folk är upprörda. Har man vettigt handbagage (läs: ett som rullar på fyra hjul) så behövs inga bagagevagnar.

Det enda jag finner upprörande är att man inte får ta smitvägen ut ur taxfreebutiken.

Sedan undrar jag vad Swedavia gjort med alla överblivna vagnar..?

Toppen