Senaste nytt

Första steget mot drömresan - Var ska jag?

Alken

Medlem
Hej,

Första inlägget - men jag har läst..massor :) Jag har skrapat ihop mina första eurobonuspoäng och nyss triggat min första 2-4-1 voucher - mycket tack vare detta forumet utan att ens ha varit registrerad användare, tack!

Nu vill jag alltså ut och åka, men jag vet varken var eller när (bra början va?), utan jag behöver hjälp redan här. Till att börja med vill jag säga att jag har hyfsad koll på trådarna om lyckade bonusresor, vilka bolag flyger first, 2-4-1 etc. och jag sitter och läser i dem dagligen, men ett par saker som relaterar till er erfarenhet lyckas jag inte riktigt hitta.. Såhär ser "resplanen" ut just nu:
  • Varifrån vill du börja din resa? Arlanda
  • Var är din destination? "Paradisö" i Stilla Havet/Västindien/Indiska Oceanen
  • När vill/behöver du resa ut? Flexibelt, men helst någon gång mellan Jan-Juni 2018
  • När vill/behöver du komma hem? N/A
  • Hur länge vill du vara borta? 5-6 dagar kanske, max en vecka.
  • Hur många personer som skall resa? 2 vuxna
  • I vilken kabinklass? First (något ben), annars Business.
  • Med vilka flygbolag vill du flyga med? Star Alliance
  • Vad är din budget? ca 250k Eurobonuspoäng och en 2-4-1.
  • Vad är det viktigaste för dig? Att få pröva First samt att vi får sand mellan tårna
  • Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Kanske det, öppen för förslag
Som ni märker är mycket oskrivet, och det är för att varken tid eller destination är särskilt viktigt. Vi vill väldigt gärna pröva på First-upplevelseln, gärna med Lufthansa via Frankfurt som jag förstått kanske ger den bästa upplevelsen(?). Och här kommer det första "problemet". Jag har flugit vad dom kallar First class inrikes med både United och Air China, men det är ju Premium Economy. Jag vet att det är skillnad på internationellt och inrikes - men är "alla" First lika bra?

Den kanske första - och svåraste/viktigaste - frågan är vad jag ska leta efter. Här behöver jag er hjälp. Vilka segment är det generellt lättast att hitta "bra" First-class platser på? Jag har läst att t ex FRA - LAX/SFO är i princip omöjligt etc. Sån kunskap är jättesvår att läsa sig till. Sen har jag förstått att LH släpper sina First-platser 14 dagar innan resa och att man därför bör boka in sig i Business eller nåt först och sen hoppas kunna uppgradera, men hur stor är chansen att det kommer dyka upp två platser på just den resa jag har bokat? Pratar vi nål i höstack? Går uppgraderingar före nybokningar eller kan jag lika gärna sitta dagligen och kolla vad som finns 14 dagar bort på Uniteds hemsida och vara beredd att sticka när det dyker upp? Och är det bara LH som är så? Går det att boka t ex ANA/Asiana/Thai i First direkt?

Så, alltså. Jag behöver ringa in vilka segment som är rimliga att leta First-platser i, och utifrån den informationen försöka knyta ihop ett par potentiella destinationer som jag får försöka hitta en resa till. Vi kan tänka oss Maldiverna, Seychellerna eller kanske Stilla Havet (Bora Bora, Fiji, Polynesien, Hawaii etc), eller Västindien (Providenciales, Jamaica, Grand Cayman, St John, Ambergis Caye etc.), eller Fillipinerna. Runt 3-4 nätter på destinationen räcker, så det behöver inte finnas massor att göra. En härlig strandmiljö, ett någorlunda vettigt prissatt hotell och restaurangpriser som en medelsvensson klarar av räcker gott.

Sorry för långt inlägg, hoppas att det inte blev för rörigt. Och jag ber om ursäkt om en liknande fråga ställts förut, jag har försökt leta så mycket jag kan men vissa trådar på det här forumet är ju oändliga, lätt att missa något :)

Du kan boka First i god tid med både ANA, Asiana och Thai. Asiana har nästan alltid god tillgång på platser, Thai har generellt bra med platser tillgänliga också, ANA är lite svårare men är du ute i god tid så finns det goda möjligheter. Vill du boka en F med Lufthansa så hade jag bokat en resa med typ Asiana i F från Frankfurt och sen försökt boka om 2 veckor innan så är du ändå garanterad en F resa, Asianas produkt i luften är mycket bra.

Asianas A380 från Frankfurt till Seoul är en riktigt bra flygresa, kul att sitta längst fram därnere med enorm plats och en 32tummare att kolla film på.

Kolla in den här tråden (se länk nedan) för en bra sammanställning över flighter inom Star Alliance med First Class-kabin. Dock är det långt ifrån alla dessa som du kommer att kunna boka som award, precis som intressenten skriver skulle jag rekommendera att söka på Asiana och Thai (de båda har ofta relativt god tillgänglighet) samt ANA. Dvs testa att hitta en rutt som innehåller ICN och BKK.

Sammanställning av Star Alliance flyglinjer med First class kabin (utrikes) | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Även Air China har tillgänglighet i First Class, men av de recensioner jag läst verkar de inte nå upp i samma klass som övriga flygbolag.

Vill du boka en F med Lufthansa så hade jag bokat en resa med typ Asiana i F från Frankfurt och sen försökt boka om 2 veckor innan så är du ändå garanterad en F resa
Om jag förstått det rätt har Lufthansa slutat flyga med First Class-kabin från FRA till ICN, så om man skulle ersätta Asiana-flighten med Lufthansa 2 veckor före, får det då bli via München. Så om First Class Terminal i Frankfurt lockar, är mitt tips att försöka boka First Class med Thai mellan FRA-BKK på utresan, för att sedan försöka boka om till Lufthansa. Så kan ni ta ICN-FRA med Asiana på vägen hem.

Sydney kanske skulle kunna vara en destination för er? Då får ni både storstad och sand mellan tårna. Dessutom flyger tydligen Thai med First Class-kabin dit från Bangkok.

Med tanke på vad ni är sugna på, skulle Guam vara intressant? Det är "hyfsat enkelt" att hitta Lufthansa First till Tokyo, sedan har United 3x dagliga från Tokyo till Guam, och ofta B777 som gör det enklare att hitta platser. Så boka en Business till Guam via Hong Kong, Seoul, Tokyo eller Shanghai och satsa på att ändra till Lufthansa First.

United till/från Guam
U.S. and International Route Maps | United Airlines

Börja med att kolla vart det verkar finnas 2 platser i F här Award Engine och vart Star Alliance flyger http://star-alliance.innosked.com/

Maldiverna - skulle funka med Lufthansa till Indien först, sen vidare med Air India. Just nu ser det bara ut att finnas till Bangalore BLR, men ibland finns det till Bombay BOM och Delhi DEL. Kanske funkar via Asien (Singapore SIN) för högre poängkostnad.

Seychellerna (och Zanzibar) - Lufthansa till Luanda LAD (ja, jag vet...) och sen vidare med Ethiopian.

Stilla Havet (Bora Bora, Fiji, Polynesien etc) - mycket svårt att hitta platser till öarna med Air New Zeeland.

Hawaii - mycket svårt att hitta platser med United till öarna och även om man gör det så skall det funka med chansningen att det dyker upp Lufthansa F till dina mellanlandningar. Eller, testa att få genom routing via Asien, Seoul ICN troligast.

Västindien (Providenciales, Jamaica, Grand Cayman, St John, Ambergis Caye etc.) - också svårt att hitta med United, men ganska korta flygningar så kan funka med ekonomi?

Fillipinerna - överlägset lättast att hitta (kommer dock bara till Manila MNL (eller Cebu)). Asiana och/eller Thai skall gå att hitta 2 platser i F. Sen finns det hyffsat goda möjligheter att boka om t.ex. utresan till Lufthansa. Om det är er första F så är det ingen katastrof att inte klämma in Lufthansa, tycker jag.

Saipan tyckte jag var en väldigt trevlig ö. Anslutning med Asiana från ICN.
Ser att @Senator föreslår Guam, borde vara lika trevligt som Saipan!

Oj, positivt överraskad av så många svar på kort tid! Tack!

Jag måste hitta lite tid att sätta mig och läsa era förslag ordentligt, men jag tar med mig att det går alldeles utmärkt att boka First med lång framförhållning, och att Thai/ANA/Asiana är bra val. Alla tre har rutter från Frankfurt om vi skulle vilja ha kvar möjligheten att byta till Lufthansa.
Är det enbart First Class Terminal som lockar med Lufthansa över de andra?

Och som svar på frågan om Ekonomi är ok någon kort sträcka - Ja absolut, om vi pratar omkring 2-3 timmar så är det hel-lungt! Det har vi nog faktiskt räknat med. På ett sista/korta ben så blir destinationen viktigare än kabinklassen.

Noterar att det är förhållandevis få kommentarer som rör specifika flygplan (som jag ofta ser nämnas i trådarna). Jag är verkligen ingen flygnörd, men om något sticker ut så tar jag tacksamt emot det tipset också. Det coolaste jag flugit är SAS C* (nya) som referens. Frun har flugit SAS Plus en gång så hon kommer ju vara supernöjd med vad som :)

Ingen nämner Singapore? Svårt att hitta F? Noterar också att alla flygplatser som nämns ligger i Asien, vilket gör västindien till en knepig slutdestination... ?

Ingen nämner Singapore? Svårt att hitta F?
I praktiken mer eller mindre omöjligt med eurobonuspoäng då du bara kan boka F på vissa flygplanstyper som primärt används på kortare sträckor i Asien samt att de är restriktiva med att släppa awardstolar.

Noterar också att alla flygplatser som nämns ligger i Asien, vilket gör västindien till en knepig slutdestination... ?
Det beror nog på att västerut har du ett alternativ - Lufthansa. Öster ut finns betydligt fler alternativ.

Jag skulle påstå att produkten i luften är bättre med Asiana än Lufthansa, medans (i mitt tycke) servicen på ANA är bäst i världen i luften, även fast produkten lämnar en del att önska, att se lyckan i ansiktet på flygvärdinnan när man tackar ja till mer Krug är ju helt klart både fascinerande och fantastiskt. Sen är Lufthansas markprodukt helt klart den bästa, men ni ska ju ändå flyga i 10-15 timmar och det är ju inte tråkigt att ha en bra produkt i luften! Så som ni har flugit innan så kommer F i Asiana/ANA/Thai/LH att göra er smått euforiska i vilket fall, det är inte så stor skillnad, sen gillar jag asiatisk service, tycker den är så härligt välkomnande och varm.

Om ni bara ska vara borta ca 1 vecka skulle jag nog skippa Söderhavet då det tar typ 30-36h att flyga dit på flighter som kan bli aktuella.

Varför inte välja Bali och Indonesien? Ni kan då ta era till mer Ellery mindre alla ställen dit lufthansa flyger med first och sen vidare.

ANA är näst intill omöjligt att hitta 2 platser i First till/från Europa så det går nog bort. Jag skulle sikta på att fluga Asiana från Frankfurter till Seoul och sen vidarebefordra har ni tur hittar ni First med Thai till Bangkok och sen till Bali.
Från 14 dagarna innan är det bara börja leta Lufthansa First till valfri destination i Asien och byta till det så länge ni hittar connections.

Jag gjorde en sådan resa i påskas som ni kan läsa om här.
http://www.businessclass.se/forum/t...a-5-olika-first-class-på-samma-bokning.89932/
Jag reste dock ensam viket gör det oerhört mycket lättare att få ihop en bokning.

Toppen