Senaste nytt

Rapportering från Ethiopian Airlines inaugural fligh Stockholm - Oslo - Stockholm, 27 mars 2017

Hur mycket tid brukar det ta från SAS Guld loungen genom alla kontroller till gaten där ET715 brukar boarda? Jag har bara varit en gång på OSL förut och kan inte dess layout tyvärr.

Inte så superlångt att gå (räkna kanske med 5-6 min till passkontrollen i hyfsat tempo, efter passkontrollen var det ganska nära till gaten den flög från i fredags i alla fall. Däremot är det ju svårt att säga hur lång tid passkontrollen tar. Jag stod kanske i passkön 15 min men gjorde då misstaget att ställa mig i kön för All passports. EU rullade klart snabbare så klart. Men några minuter extra marginal är väl inte helt fel eftersom det är en passkontroll inblandad på vägen. :)

Och glöm inte passet för just denna flight eftersom du måste passera passkontrollen! Jag flög bara över dagen och var nära att glömma det hemma men kom på det i sista stund, man är inte helt fokuserad 04:45 på morgonen. Körkort räcker inte med andra ord. Pass eller nationellt id-kort fungerar däremot.
 
Flyger de alltså fortfarande OSL-ARN? En dagsfärsk rapport vittnar om att de numera kör ADD-ARN-OSL-ADD. Jag har inte kollat hur det ser ut framöver, så det kan ju variera olika dagar...

Ja, det var typ 5 dagar i veckan det gick att köpa OSL-ARN för i januari, februari och mars (har inte kollat mer än så). Väldigt billigt också, 560 SEK i economy promo.
 
Inte så superlångt att gå (räkna kanske med 5-6 min till passkontrollen i hyfsat tempo, efter passkontrollen var det ganska nära till gaten den flög från i fredags i alla fall. Däremot är det ju svårt att säga hur lång tid passkontrollen tar. Jag stod kanske i passkön 15 min men gjorde då misstaget att ställa mig i kön för All passports. EU rullade klart snabbare så klart. Men några minuter extra marginal är väl inte helt fel eftersom det är en passkontroll inblandad på vägen. :)

Och glöm inte passet för just denna flight eftersom du måste passera passkontrollen! Jag flög bara över dagen och var nära att glömma det hemma men kom på det i sista stund, man är inte helt fokuserad 04:45 på morgonen. Körkort räcker inte med andra ord. Pass eller nationellt id-kort fungerar däremot.

Tack för svaret!

Just nu funderar jag på att krydda till min resa lite grann och åka från Stockholm till Zurich för att testa loungen i E piren som många säger är väldigt bra, istället för att åka ARN-OSL. Men då skulle jag landa i Oslo från Zurich kl. 17.05 och Ethiopian-flyget avgår 18.45. Om vi nu antar att flyget Zurich - Oslo landar i tid och att man ska checka in hos Ethiopian till 17.45, hinner jag checka in då? Jag kommer inte ha bagage. Och jag hoppas att det kommer funka med online check-in för Ethiopian-flyget men törs inte räkna med det.
 
Lite trist att bli väckt vid den tiden på morgonen.. Har en biljett Addis - Arlanda i början av
december så jag måste nog kolla om den hör ett stopp i Oslo på hemvägen..
Flygvärdinnorna var väldigt ”slappa” med att man ska sitta upprätt och så för den korta landningen i Oslo. När jag gick av såg jag flera som skulle vidare till Sthlm som fortsatt låg i nedsänkt stol med hörlurar och ögonbindeln. Det kan med andra ord finnas möjlighet för dig att fortsätta sova. Beror på besättning..
 
  • Gilla
Reactions: pep
Flygvärdinnorna var väldigt ”slappa” med att man ska sitta upprätt och så för den korta landningen i Oslo. När jag gick av såg jag flera som skulle vidare till Sthlm som fortsatt låg i nedsänkt stol med hörlurar och ögonbindeln. Det kan med andra ord finnas möjlighet för dig att fortsätta sova. Beror på besättning..
Ett utmärkt exempel på varför man INTE bör flyga Ethiopian. Den där typen av slapphet är ett säkerhetsproblem som jag helst slipper.
 
Ett utmärkt exempel på varför man INTE bör flyga Ethiopian. Den där typen av slapphet är ett säkerhetsproblem som jag helst slipper.
Lige modsat mig: Jeg synes det er latterligt at skulle afbryde alting og sidde oprejst som Adolf den 5te og bare glo ud i luften allerede 45 Min. før landing. 5 Minutter før touchdown er vel rimeligt? Sikkerheden inde i kabinen er næppe den vigtigste. De fleste "cabin"-tiltag minder mere om cost-savings end om reel sikkerhed?
 
Lite trist att bli väckt vid den tiden på morgonen.. Har en biljett Addis - Arlanda i början av
december så jag måste nog kolla om den hör ett stopp i Oslo på hemvägen..

Har kikat på min bokning och det syns inget om något stopp så jag antar att ET714 går
vidare till Oslo efter stopp på ARN.
 
Lige modsat mig: Jeg synes det er latterligt at skulle afbryde alting og sidde oprejst som Adolf den 5te og bare glo ud i luften allerede 45 Min. før landing. 5 Minutter før touchdown er vel rimeligt? Sikkerheden inde i kabinen er næppe den vigtigste. De fleste "cabin"-tiltag minder mere om cost-savings end om reel sikkerhed?
Så vad händer när det sker en olycka vid landning eller takeoff och folk ligger och sover? Risken är att de snubblar ur sängen och att det drälls täcken och annat i gången som folk kan snava på.

Det är inte för inte som man ska sitta upp och vara medveten om vad som händer vid start och landning. Att strunta i sådant känns inte helt OK om du frågar mig. Att det ens finns besättningar som inte tar detta på allvar är sorgligt.
 
Så vad händer när det sker en olycka vid landning eller takeoff och folk ligger och sover? Risken är att de snubblar ur sängen och att det drälls täcken och annat i gången som folk kan snava på.

Det är inte för inte som man ska sitta upp och vara medveten om vad som händer vid start och landning. Att strunta i sådant känns inte helt OK om du frågar mig. Att det ens finns besättningar som inte tar detta på allvar är sorgligt.
Jag håller med. Upplevde personalen som väldigt slapp när det gäller att fälla upp säten, inte ha taxfreepåsar vid nödutgångar och liknande under start och landning.
 
Toppen