Senaste nytt

Ny i djungeln av hotellkedjor

Om du vill kick-starta så matchar du ditt EBG till Best Western, som du sedan matchar (eller eg en challenge) mot Hilton. Hilton Honors Status Match

Hittar ingen (någorlunda färsk) tråd om status match till BW. Såg någon som hade blivit nekad vid försök i somras också.. Hur gör man?
Hilton-länken vill att man ska lägga upp ”priof of stay” också, innebär det att jag måste bo en natt på BW efter att jag har lyckats matcha?

Har ett Mercure Platinum, lyckats matcha mot BW Diamond Elite eller vad det heter. Nån som vet om man kan matcha mot andra kedjor och i så fall vilken nivå jag kan förvänta mig?

Hittar ingen (någorlunda färsk) tråd om status match till BW. Såg någon som hade blivit nekad vid försök i somras också.. Hur gör man?
Hilton-länken vill att man ska lägga upp ”priof of stay” också, innebär det att jag måste bo en natt på BW efter att jag har lyckats matcha?

Har ett Mercure Platinum, lyckats matcha mot BW Diamond Elite eller vad det heter. Nån som vet om man kan matcha mot andra kedjor och i så fall vilken nivå jag kan förvänta mig?
Kasta ett öga på StatusMatcher | Obtain Elite Travel Status , där kan man få lite vägledning. Sidan är inte 100 %, men ger en fingervisning i alla händelser.
Den här sidan kan vara bra att läsa in sig på också: Hotel Status Match Guide - Extreme Hotel Deals

Edit: går att få guld på Club Carlsson via aktieköp också: Club Carlson Gold Elite genom aktieköp | BusinessClass.se forum ...

Last edited:
Tack Jakob, ska börja maila runt lite och se vad jag kan få ihop.

En fråga till dig ang. HHonors; Är det inte svårt att behålla guld- (eller tom Diamond)statusen sen? 20-30 stays / 40-60 nätter eller 75k-120k poäng känns tuffa allihop om man tänker att en natt kostar runt 200 dollar.. Missar jag något eller är det helt enkelt ganska tufft? T ex SPG gold är ju bara 10 stays

Tack Jakob, ska börja maila runt lite och se vad jag kan få ihop.

En fråga till dig ang. HHonors; Är det inte svårt att behålla guld- (eller tom Diamond)statusen sen? 20-30 stays / 40-60 nätter eller 75k-120k poäng känns tuffa allihop om man tänker att en natt kostar runt 200 dollar.. Missar jag något eller är det helt enkelt ganska tufft? T ex SPG gold är ju bara 10 stays
Svårt eller inte är individuellt. Finns ju de på detta forum som bor ihop ett Hilton Diamond på 3 månader. Reser man inte i jobbet är det klart att det är svårare, men guld är inte direkt svårt. Fixar man inte det kanske man inte ska ha guld från första början. Allt handlar om att man måste optimera sitt boende. Många byter hotell minst 1 gång på en resa för att trigga ytterligare en stay

Kanske no brainer, men val av kedja kan också bero på din budget (dvs om du reser i jobbet, vad är budget per natt)?
Samt om ni har har Company-prefered hotel eller får välja helt fritt? För mig blir det i princip forcerat att välja Accor då Grand Mercure, Mercure, Novotel och Ibis är prefered hotels globalt. Midprize segment helt enkelt.
Programmet i sig är väl ok, men har inte supermycket att jämföra med. Hade Hilton Gold ett tag men reste inte mer till "hilton destinationer" ur företagssynvinkel.

Spontant tycket jag att Accor har bra täckning i Asien, Mellanöstern och EU, men inte USA. Sydamerika kan jag inte uttala mig om.
Uppgradering alltid, tidig incheck eller sent utcheck eller båda finns oftast, såklart under rimliga omständigheter, har fått checka in 08:00 ibland men känns väl på gränsen. Utcheck oftast till 17 eller max 18, men ibland 14, i mån av plats såklart.
Lounger tenderar finnas alltid i Asien, men inte så ofta i EU.
Sen är det ganska oregelbunden service och benefit nivå. Ibland är det fri frukost som platinum, ibland inte.
Ibland hämtas jag på flygplatsen gratis, oftast inte.

All in all är jag rätt nöjd, dock är det efter ändringen (då baspoäng och rewardspoints införts) är det svårare att nå/behålla platinum.
60 nätter eller 14.000 statuspoäng (som nämnts tidigare i råden, grundade på spend) är också svårt då vi bara får bo i low/mid prize segmentet..Enda gången Pullman Eller högre kommer på tal är i billigare länder i AP, men då är spend densamma som Ibis i Holland...

I princip får jag 300-400 poäng per natt i snitt. Jag käkar då oftast på hotellet och lägger notan på rummet så att den också är grundad i spend som ger poäng. så att nå Platinum är ca 35-40 nätter beroende på budget.

Vad gäller frinätter så är det också som tidigare sagt så att 2000p = 40EUR i värde så inget att man kan "tjäna" med att ta frinatt på dyrt hotell etc. Dock är det i princip alltid olika kampanjer, t-ex 3 stays = 6000 extra poäng, nya hotell ger 4x bonus points etc. Alla de poängen kan ju snabbt användas mot frinätter.
Accor har även ett ok transfer förfarande mot ett gäng flygbolag.

I slutändan är min syn:
1. Finns hotellkedjan/gruppen väl representerad dit då åker?
2. Hur stor frihet har du att välja hotell (budget, brands, corporate deals)?

Välj utifrån det.

Svårt eller inte är individuellt. Finns ju de på detta forum som bor ihop ett Hilton Diamond på 3 månader. Reser man inte i jobbet är det klart att det är svårare, men guld är inte direkt svårt. Fixar man inte det kanske man inte ska ha guld från första början. Allt handlar om att man måste optimera sitt boende. Många byter hotell minst 1 gång på en resa för att trigga ytterligare en stay

Att det är individuellt är ju självklart, men jag menade att HH Gold är dubbelt så svårt att behålla som SPG Gold (20 resp 10 stays / år) Frågan var om jag uppfattat rätt eller om det finns några tricks som jag missar?

Bor man på de dyraste hotellen är det en annan femma förstås, men det gör inte jag. Har ingen direkt limit/policy annat än att det är kunden som betalar. Brukar välja ett ”vanligt” 4-stjärnigt hotell.

Att det är individuellt är ju självklart, men jag menade att HH Gold är dubbelt så svårt att behålla som SPG Gold (20 resp 10 stays / år) Frågan var om jag uppfattat rätt eller om det finns några tricks som jag missar?

Bor man på de dyraste hotellen är det en annan femma förstås, men det gör inte jag. Har ingen direkt limit/policy annat än att det är kunden som betalar. Brukar välja ett ”vanligt” 4-stjärnigt hotell.
Spg är definitivt enklare att nå om det finns. Men Hilton finns på betydligt fler ställen och med fler alternativ.

Med spg kan du dessutom matcha automatiskt till motsvarande hos marriott. Så så länge du bor på ställen som har spg hotell och det inte blir för dyrt (de har tunnare med billiga hotell än de andra) så är spg definitivt ett bra alternativ.

Tack. Tror jag rivstartar nästa år med en SPG-challenge. Läste runt lite på FlyerTalk och dom dissar HHonors rätt hårt..

Som secondary får det bli specialare som Homer tipsade om, och hotels.com i tredje hand (bor ute i bushen ibland...) :)

Toppen