Kanske no brainer, men val av kedja kan också bero på din budget (dvs om du reser i jobbet, vad är budget per natt)?
Samt om ni har har Company-prefered hotel eller får välja helt fritt? För mig blir det i princip forcerat att välja Accor då Grand Mercure, Mercure, Novotel och Ibis är prefered hotels globalt. Midprize segment helt enkelt.
Programmet i sig är väl ok, men har inte supermycket att jämföra med. Hade Hilton Gold ett tag men reste inte mer till "hilton destinationer" ur företagssynvinkel.
Spontant tycket jag att Accor har bra täckning i Asien, Mellanöstern och EU, men inte USA. Sydamerika kan jag inte uttala mig om.
Uppgradering alltid, tidig incheck eller sent utcheck eller båda finns oftast, såklart under rimliga omständigheter, har fått checka in 08:00 ibland men känns väl på gränsen. Utcheck oftast till 17 eller max 18, men ibland 14, i mån av plats såklart.
Lounger tenderar finnas alltid i Asien, men inte så ofta i EU.
Sen är det ganska oregelbunden service och benefit nivå. Ibland är det fri frukost som platinum, ibland inte.
Ibland hämtas jag på flygplatsen gratis, oftast inte.
All in all är jag rätt nöjd, dock är det efter ändringen (då baspoäng och rewardspoints införts) är det svårare att nå/behålla platinum.
60 nätter eller 14.000 statuspoäng (som nämnts tidigare i råden, grundade på spend) är också svårt då vi bara får bo i low/mid prize segmentet..Enda gången Pullman Eller högre kommer på tal är i billigare länder i AP, men då är spend densamma som Ibis i Holland...
I princip får jag 300-400 poäng per natt i snitt. Jag käkar då oftast på hotellet och lägger notan på rummet så att den också är grundad i spend som ger poäng. så att nå Platinum är ca 35-40 nätter beroende på budget.
Vad gäller frinätter så är det också som tidigare sagt så att 2000p = 40EUR i värde så inget att man kan "tjäna" med att ta frinatt på dyrt hotell etc. Dock är det i princip alltid olika kampanjer, t-ex 3 stays = 6000 extra poäng, nya hotell ger 4x bonus points etc. Alla de poängen kan ju snabbt användas mot frinätter.
Accor har även ett ok transfer förfarande mot ett gäng flygbolag.
I slutändan är min syn:
1. Finns hotellkedjan/gruppen väl representerad dit då åker?
2. Hur stor frihet har du att välja hotell (budget, brands, corporate deals)?
Välj utifrån det.