Senaste nytt

SAS inför avgift för betalning med kreditkort

Får inte glömma att det kostar rätt mycket för alla butiker att acceptera betalkort, här är t.ex. de avtal som Svensk Handels medlemmar har:

Fysiska köp:
Bank-/Debetkort 0,80 SEK per transaktion
Betal-/Kreditkort 0,80 SEK per transaktion + 1,60 %
Utländska kort 0,80 SEK per transaktion + 1,70 %

E-handel:
Bank-/Debetkort 0,85 SEK per transaktion
Betal-/Kreditkort 0,85 SEK per transaktion + 1,70 %
Utländska kort 0,85 SEK per transaktion + 1,80 %

Kortavtal - Svensk Handel

I slutet av 90-talet när jag jobbade som butikchef på en Levi's butik i Helsingfors var det ganska stora belopp som vi fick fakturor från AMEX och Diners varje månad. AMEX tog då 4% av momsfri kvitto belopp och Diners 3,5% på totala kvitto beloppet. Det var ju ca 2% av den totala operativa vinsten som försvan för dessa avgifter. Vet inte hur mycket är % insatts idag.

SAS inför avgifter på kreditkortsköp | Resor | SvD

Ni på SAS har tidigare sagt att ni inte har några dolda avgifter. Är inte detta en dold avgift?

– Det här är inte en dold avgift. Allting redovisas. Om en resa kostar 599 kronor, då är det den kostnaden som gäller. Väljer man sedan att handla med kredikort, ja, då tillkommer den här avgiften.

Så resonerar Ryanair också...:)

Men för i h-vete SAS! Gör inte saken värre för er. Klart detta uppfattas som en dold avgift.

Jag tror nästa förslag på mysasidea får bli "Avskeda puckona som tar bort champange och inför kreditkortsavgifter". Någon excelnisse saknar helt verklighetsanknytning och fattar verkligen inte vad han ställer till med.

Men om jag via den svenska sidan beställer en enkel från då t ex LHR till ARN?
Blir det då avgift eftersom resan startar i Storbritannien?
Jag bokar ju via den svenska sidan och inte den engelska.
Hittills har de väl inte tagit ut någon serviceavgift vid biljettköp på dessa sidor?

Men om jag via den svenska sidan beställer en enkel från då t ex LHR till ARN?
Blir det då avgift eftersom resan startar i Storbritannien?
Jag bokar ju via den svenska sidan och inte den engelska.
Hittills har de väl inte tagit ut någon serviceavgift vid biljettköp på dessa sidor?

"Resenärer som startar sin flygresa i Sverige påverkas inte av den nya regeln". Så det verkar ha att göra med resans startpunkt? Fast dom skriver ju också att man inte tänker införa det i Sverige, så berörs då den svenska siten av detta? ;)

Känns märkligt om Sverige skulle vara exkluderat från detta felsteg, trots lagar. De kanske ökar servicearvodet för oss svenskar istället?

Toppen