Alitalia nära konkurs?

  • Thread starter Thread starter Bryant
  • Start date Start date
Homer skrev:"O'Leary said Ryanair would consider a bid for the entire airline once it was restructured by the administrators."Ryanair would want majority stake if opts to bid for Alitalia| ReutersKlicka för att utvidga...


Ni som har koll, såvitt jag förstår så är Ryanair redan största flygbolag i Italien? Om man nu tar över majoriteten av Alitalia, tror ni att det fortfarande kommer att vara Alitalia eller kommer vi att få se deras kärror i Ryanairs livery framöver?



Vi flyger till Sicilien med Alitalia nu på lördag, ska nog gå bra men kändes lite skakigt ett tag där i maj...
 
AndersSt skrev:Ni som har koll, såvitt jag förstår så är Ryanair redan största flygbolagiItalien? Om man nu tar över majoriteten av Alitalia, tror ni att det fortfarande kommer att vara Alitalia eller kommer vi att få se deras kärror i Ryanairs livery framöver?Vi flyger till Sicilien med Alitalia nu på lördag, ska nog gå bra men kändes lite skakigt ett tag där i maj...Klicka för att utvidga...


Det stämmer. Jag tror inte att flottan är störst, men flest avgångar o landningar/dygn.

Jag har lite svårt att tro att Ryanair kommer att köpa Alitalia, men jag tror att konkurrensen inrikes ändå är tillräckligt stor för att EU skulle godkänna ett sådant köp.

OM det blir ett köp blir det Ryanair livery, besättning mm; kan inte tänka mig annat.



Något annat bolag kommer dock behöva ta över linjer med trafikplikt, för sådana små plan har inte Ryanair. Alitalias mindre flygplan skulle säkerligen avyttras om ägandet går över till Ryanair.
 
Ryanair kör ju enhetsflotta (B738). Alitalia har inte en enda sådan maskin. Men märkligare saker har ju hänt. Tror att de vill åt Alitalias slottar. Ta Linate-Fiumicino t.ex. Alltjämt nyckelrutt i Italien.
 
Ja inte fasen vill ryan ta över de arbetsskygga överbetalda flight crew som stängt in sig bakom skynket i gallyt o sitter där o röker......



Finns en anledning till att alitalia kommer att konka......
 
Ryanair är borta ur matchen, och egentligen alla andra så som jag tolkat det. Kanske kommer någon i sista minuten....om italienarna viker någon tum (de vill ju inte ändra något, trots att bolaget inte bär sig).



Regeringens injektioner ska snart vara ett minne blott, men man vet ju aldrig. Idag frågade bolaget regeringen om att få fortsatt stöd t.o.m. April 2018. Har inte regeringen väldigt stark tro till att detta ska lösa sig (verkar otroligt för alla utomstående) så vore det hål i huvudet (?). Konkurs idag lär vara billigare än stöd och konkurs i April.

Nyhet på tyska: Alitalia bittet um weitere Staatshilfen bis April 2018



Repris på Air Berlin är kanske det enda rimliga. Qatars tankar för Meridiana gör att de kan ta över medel/långlinjer, och så får lågkostnadsbolagen (räknar LH/Eurowings också) hacka upp Europatrafiken.
 
O där kom mer pengar från statskassan; Alitalia to get 300 mn more (3) - English - ANSA.it



Så ingen fara på taket förrän April/Maj 2018. Har inte EU några synpunkter på detta (?) Eller är även deras uppfattning att det inte är möjligt att ersätta turerna nog snabbt för att undvika kaos?

För Italienarnas del närmar sig valåret, så de håller gärna liv i skeppet så länge de går.... Mer arbetslösa o ett än mer uddlöst Italien ("inte ens ett eget flygbolag, och ingen påverkan på världspolitiken") vore såklart katastrof
 
Palazzi skrev:Har inte EU några synpunkter på detta (?)Klicka för att utvidga...


DET tycker jag är den riktigt intressanta frågan, såhär lät det för ett halvår sedan



03 MAY, 2017

Alitalia bridge loan in line with EU state-aid rules: government

The council stresses that the loan is being granted "in compliance" with European Union regulations on state aid for

rescuing companies in difficulty. It adds that the loan will have to be paid back "within six months of its disbursement".






Jag har ingen aning om hur många gånger de fått pengar av staten

men det är ju något som pågått väldig länge



Wednesday, 19 June, 2002

BBC NEWS| Business| EU go-ahead for Alitalia recovery plan

The European Commission is to allow the Italian government to invest 1.43bn euros ($1.35bn) in Alitalia, the ailing state-controlled airline.

European law bans state aid for airlines but the Commission has decided this case is different because in its opinion the Italian government is taking a risk which could easily have been taken by a private company.
 
Och därmed är Alitalia sålt (om det godkänns på europeisk nivå). Det blev en väldigt ovanlig lösning där statliga järnvägsbolaget Ferrovia dello stato (Trenitalia mfl) köper flygbolaget. De har också, nyligen, startat ett stort bussbolag (köpt bl.a Marinobus som var ett av Europas största) för att konkurrera med Flixbus.



Det går säkert att skapa goda synergieffekter här, även om det möjligen inte räcker hela vägen till svarta siffror. I.o.m senaste tågtidtabellen har man t.e.x. många ny sk. "Freccialink" där tåg+ buss blir bokningsbara. Trenitalia har också tågtrafik till minst 3-4 italienska flygplatser som man nu kan dra än mer nytta av.



Alitalia accepts purchase offer from FS - International Railway Journal
 
09:08 STOCKHOLM (Direkt) Delta och Easyjet bekräftar uppgifterna från gårdagen rörande att bolagen planerar att lägga bud på den plågade italienska flygkoncernen Alitalia, skriver Financial Times. Flygbolagen undersöker möjligheterna att lägga ett gemensamt bud med tågbolaget Ferrovie Dello Stato. Alitalia har satts under rekonstruktion efter en lång period av svaga resultat, särskilt efter allt tuffare konkurrens från lågprisaktörer såsom just Easyjet. Också Ferrovie dello Stato har bekräftat att förhandlingar pågår gällande en plan för Alitalia. Easyjet understryker dock att man inte med säkerhet kommer kunna lägga ett bud. Ett av problemen längs vägen är att italienska staten, som är huvudägare i Alitalia, måste godta en affär. Chansen har dock ökat med Ferrovie Dello Stato med i leken, enligt Financial Times. Bland tidigare intressenter har bland annat Lufthansa, Air France-KLM och Etihad nämnts som tänkbara budgivare.
 
Back
Top