Senaste nytt

SAS och datummärkning på mat

I förhållande till själva kuben, som ju verkar vara huvudsaken med artikeln så tycker jag brickan I plus longhaul är betydligt bättre.

Och kuben är väl dessutom inte varm mat? Jag föredrar personligen definitivt varm mat som kommit från frysen på detta sätt än kuben på en sådan lång flygning.

Jag tror knappast någon väljer sas plus för maten. Jag hoppas ingen gör det på short haul heller för då lär de också bli rejält besvikna, kub eller inte.

Visst vore det trevligt med bättre mat, det håller jag absolut med om. Frågan är väl hur mycket det faktiskt skulle påverka kostnaderna - antagligen inte speciellt mycket om det inte skulle resultera I att de behöver mer personal på flighten för att hantera severing.
Poängen är inte att ersätta den frystorkade maten med kuben på långflygningar utan att uppgradera maten till det koncept man kör på kortflygningar.

Naturligtvis väljer man inte SAS Plus för maten. Däremot kan man förvänta sig att en biljett som kostar 24463 kronor också medför något trevligare än befintlig mat, t.ex. något som är i linje med vad man skryter om på kortflygningar.

Ja, det var ju det jag skrev. På kortlinjer heter det att det ska vara färskt, i säsong och hållbart. På långflygning serverar man i premiumekonomi (som ofta betingar ett mycket högt pris) frysmat från Tyskland med bästföredatum långt fram i tiden. Själv har jag aldrig testat Plus på långflyg och kommer inte göra det heller när jag ser detta.

Hur är det med maten i business då kan man fråga? Numer drar de ju av plasten så vi inte ser...

Jag är fullt enig med @Agö i denna tråd. Jag skulle bli förskräckt om det kom in en rykande metallfolie med bäst-före mer än ett år bort. Fruset fanns inte, förräns alldeles nyligen, i min sinnevärd, men fruset eller inte fruset så undrar jag ändå hur mycket onaturliga ämnen det finns under folien för att den skall hålla så länge.
Samtidigt så flyger man inte Plus Longhaul för matens skulle utan för den fria drycken att skölja ner och glömma maten med, men det vore ändå trevligt om den kunde hålla lite högre standard än frusen Euro Shopper mat. Ffa när de pitchar sin plus som färsk och närproducerad och naturlig.

Fruset fanns inte, förräns alldeles nyligen, i min sinnevärd, men fruset eller inte fruset så undrar jag ändå hur mycket onaturliga ämnen det finns under folien för att den skall hålla så länge
Jag har lyckats glömma hemmalag mat (dvs utan tillsatser) i min vanliga konsumentfrys som håller - 18 grader. Ett år senare smakade det ok.

Gissar att när SAS serverade löjrom så höll ni er ifrån det, för löjrom har ju varit väldigt väldigt ofta varit fryst.

Tycker det andas lite snobbism från vissa här att direkt rata maten för den varit fryst.

Snobbism för 24000 kronor?
Jag förstår att du tagit priset för vad plus kostar nästa vecka till Shanghai. Det är ju trevligt effektsökeri men speglar det verkligen det genomsnittliga priset på plus i long haul? Jag har sett priser för under 6.000:- om jag inte minns fel. Man kan ju få riktiga fantasipriser bara man vill. Som jämförelse, jag tittade på Köpenhamn - Frankfurt, kostar om man vill åka i tur och retur i helgen runt 15.000:- i business med Lufthansa. I och för sig får man inte i sig några E-ämnen eftersom den maten är nästan oätlig...

Så ja, jag tycker det andas väldigt mycket snobbism att rata fryst mat.

Jag förstår att du tagit priset för vad plus kostar nästa vecka till Shanghai. Det är ju trevligt effektsökeri men speglar det verkligen det genomsnittliga priset på plus i long haul? Jag har sett priser för under 6.000:- om jag inte minns fel. Man kan ju få riktiga fantasipriser bara man vill. Som jämförelse, jag tittade på Köpenhamn - Frankfurt, kostar om man vill åka i tur och retur i helgen runt 15.000:- i business med Lufthansa. I och för sig får man inte i sig några E-ämnen eftersom den maten är nästan oätlig...

Så ja, jag tycker det andas väldigt mycket snobbism att rata fryst mat.
För god ordnings skull ska kanske nämnas att 24000 kronor är med en icke-flexibel Saver-biljett på utresan så det går att komma en bit högre om man vill. För det priset, eller för de kampanjpriser om 6000 kronor du hänvisar till, anser jag att man ska bli serverad något i linje med vad SAS själva basunerat ut är framtiden på kortflygningar (fresh, in season, sustainable). Inte minst då de flesta nog måste äta på en flygning till Asien medan de flesta (t.ex. jag) torde klara en flight till Frankfurt utan mat. Precis som jag tycker att smoothie och snacks ska ingå i produkten. Men vi är alla olika, vissa tycker säkert att frystorkad kyckling är en festmåltid (eller som SAS skriver, "a delicious hot meal").

För god ordnings skull ska kanske nämnas att 24000 kronor är med en icke-flexibel Saver-biljett på utresan så det går att komma en bit högre om man vill. För det priset, eller för de kampanjpriser om 6000 kronor du hänvisar till, anser jag att man ska bli serverad något i linje med vad SAS själva basunerat ut är framtiden på kortflygningar (fresh, in season, sustainable). Inte minst då de flesta nog måste äta på en flygning till Asien medan de flesta (t.ex. jag) torde klara en flight till Frankfurt utan mat. Precis som jag tycker att smoothie och snacks ska ingå i produkten. Men vi är alla olika, vissa tycker säkert att frystorkad kyckling är en festmåltid (eller som SAS skriver, "a delicious hot meal").
Är det just att det varit fryst du är emot? Du verkar ju här mena att fryst kyckling inte kan bli en god måltid? Hur gör du med tex löjrom?

Är det just att det varit fryst du är emot? Du verkar ju här mena att fryst kyckling inte kan bli en god måltid? Hur gör du med tex löjrom?
Jag är uppvuxen med färsk (under den korta tid som man faktiskt kan käka det, samma sak gäller mig veterligen inte för kyckling) och fryst Kalixlöjrom (morfar fiskade). Det går fint och smakar bra såväl färskt som fryst. Min poäng är att det ibland kan vara en god tanke att ställa lite krav på saker och ting istället för att köpa läget (typ som i fallet med smoothie och snacks). Frystorkad kyckling från Tyskland motsvarar därmed inte heller mina förväntningar på en produkt som i utgångsläget är dyr. Jag kan inte se några större bekymmer i att följa det koncept SAS skryter om på andra plan och jag har svårt att förlika mig med tanken på att SAS presenterar måltiden i Plus som "a delicious meal". Ungefär så.

• Gilla
Reactions: bnr
Toppen