Senaste nytt

SAS och datummärkning på mat

Agö

Medlem
Fick en liten bild från eminente @Booyaah som flyger Plus interkontinentalt. I vart fall väl tilltagen datummärkning, färskt och smaskigt. Nog kan väl SAS bättre än att servera Chicken Breast Barbecue på detta sätt?

SAS datummärkning.JPG

• Gilla
Reactions: jsn
Han menar nog mer på att bäst före datum är om över 1 år = hur fräsch är den 02-dec-2018?
Om det är från USA, det kan också vara 2018-FEB-12 för de använder MMDDYYYY format väl?
Men när jag läser texterna noggrant så står det att den är tillverkad/lagad i Tyskland. I så fall det ska vara som du säger, 2018-DEC-02.

Han menar nog mer på att bäst före datum är om över 1 år = hur fräsch är den 02-dec-2018?
Fryst mat brukar väl ha ganska lång hållbarhet, så jag gissar på att den är ganska fräsch. Visst, ju fetare mat desto kortare hållbarhet i frysen, men kyckling borde utan problem hålla sig ett år. Kollade på några kycklingar i frysen nu, och är drygt ett år mellan produktion och bäst före.

Om det är från USA, det kan också vara 2018-FEB-12 för de använder MMDDYYYY format väl?
Men när jag läser texterna noggrant så står det att den är tillverkad/lagad i Tyskland. I så fall det ska vara som du säger, 2018-DEC-02.
Fast även det alternativet känns lite läskigt för "Cicken Breast Barbacue".

Som @Golfkillen skriver, det är inte så ovanligt att frysta kyckling har längre hållbarhet.
Eftersom den är tillverkad/lagad i Tyskland, så gissar jag att SAS cateringfirma köper den i stor mängd och serverar den då och då.
Högst sannolikt. Och då till frågan om detta är vad man bör förvänta sig i SAS Plus?

Tiden då de lagade mat på catering firmorna verkar vara över, tycker fler och fler flygbolag serverar industriprodukter från tom de stora tillverkarna varumärkena.

Hade en bekant som konsultade på Gate gourmet för 10:talet år sen, jag påtalade hur dålig flygplansmaten blivit. Ja svarade han var tror du när de betalar 95 eurocent per portion.

Men det är ju billigt att flyga o de brukar finnas öl!

Toppen