Senaste nytt

Uppgradering i gate med sas

Det är precis så det fungerar, men även fast de "alltid" hänvisar till Service Center så har det hänt att de fixat detta i loungen i alla fall vid enstaka tillfällen. Det är dock absolut inget man kan räkna med utan man ska gå till Service Center.
Jag antar att man traska dit först och sen gå tillbaka till loungen om det nu blir aktuellt med uppgradering på flygplatsen.

/A

Jag antar att man traska dit först och sen gå tillbaka till loungen om det nu blir aktuellt med uppgradering på flygplatsen.

/A
Ja, du får gå igenom immigration som om du landat och sen gå tillbaka till loungen via transfer security efter att du besökt Service Center. Tar max några minuter

Fortfarande fasta priser men lite högre än tidigare:

Go - Busniess 5999 kr
Go - PLUS 2999 kr
PLUS - Business 3999 kr

Säker att det är fasta priser? Gäller dessa i så fall bara på ARN, CPH och OSL? Mitt pris när jag frågade på LAX var onekligen $899 från Plus till Business, vilken är något dyrare...

Helt fasta är dom inte förstås. Antar att det beror lite på valutan. $899 känns ju onekligen väldigt dyrt för en uppdatering vid gaten. Tittar jag på min kommande resa T/R till Los Angeles så kan jag lägga bud via plusgrade. Resan LAX -ARN ligger mellan 3.800 kr - 6.600 kr. Kan alltså inte bjuda mer än 6.600 kr. Att det ska bli än dyrare att uppgradera vid gaten känns förstås rätt surt.

När jag åkte hem från HK i går så var priserna för uppgradering vid gaten samma som i sverige fast i HKD. Så priset där var 3.999 HKD för Plus -> Business vilket iofs än en gång känns surt eftersom det blir över 4.500 sek.

En annan reflektion är att vid min hemresa från Peking i början av Januari var uppgraderingskostnaden för PLUS -> Business 1.999 CNY, vilket motsvarade ca 2.700 kr då. Riktigt prisvärt men det var iofs innan höjningen.

Kontentan är väl att man inte riktigt kan vara säker på vad man får betala vid en uppgradering vid gate, tyvärr.

Edit: 2.999 CNY till korrekta 1.999 CNY

Hur gjorde du denna valutakonvertering? 2999 CNY borde väl snarare blivit i storleksordningen 3900 SEK?

Jepp. Såg att jag hade skrivit fel.

Last edited:
En annan reflektion är att vid min hemresa från Peking i början av Januari var uppgraderingskostnaden för PLUS -> Business 2.999 CNY, vilket motsvarade ca 2.700 kr då. Riktigt prisvärt men det var iofs innan höjningen.

Hur gjorde du denna valutakonvertering? 2999 CNY borde väl snarare blivit i storleksordningen 3900 SEK?

$899 för uppgradering Plus->Business vid check-in på flygplatsen på LAX-ARN för lite drygt en vecka sen. Lite väl svettigt! Två platser till försäljning enligt ExpertFlyer.

Kan det stämma att SAS har börjat med mer variabla priser, och därmed väldigt dyrt ibland, sen en tid tillbaka? Min känsla är att de hade fasta uppgraderingspriser vid gaten/check-in runt tiden då de introducerade nya kabinen.

Edit: Upgrade gäller vid check-in på flygplatsen
Låter som flexibla priser. Jag köpte upgrade i check in i Chicago i fredags från plus till business för 499 usd.

Fick bara igenom uppgradering till Plus och inte business på min flight hem från LAX på söndag, så antar att det bara är cash på plats som gäller då. Frågan då är var exakt på LAX gör man detta? Vid incheckningen eller vid gaten? Jag kommer med en anslutning från LAS och landar på Terminal 0 och gissar att det kan bli lite bökigt att hinna med när SAS-kärran går från Terminal B och jag har 2.20h på mig om första flyget landar i tid

Fick bara igenom uppgradering till Plus och inte business på min flight hem från LAX på söndag, så antar att det bara är cash på plats som gäller då. Frågan då är var exakt på LAX gör man detta? Vid incheckningen eller vid gaten? Jag kommer med en anslutning från LAS och landar på Terminal 0 och gissar att det kan bli lite bökigt att hinna med när SAS-kärran går från Terminal B och jag har 2.20h på mig om första flyget landar i tid
Enligt expertflyer så vill SAS sälja 3 platser i C till den flygningen, så det är nog max 3 som kan få ev. uppgradering.

Vid incheck. Du kan även köra poäng, 35k från Plus. Var där när de öppnar, 4h innan avgång. De tar slut fort.

Toppen