Amex platinum kampanj - gratis första kvartalet

MrDollar skrev:Hej alla. Pratade idag med en väldigt trevlig tjej på Amex kundservice. Hade ett ärende, så jag passade på att fråga om detta erbjudande om 3 månader gratis även gäller oss som redan är kund fast med annat kort (i mitt fall SAS Amex Premium, gamla betalkortet)Svaret var: Ja, vi får även första kvartalet gratis OCH dom lägger in ens SAS Amex premium under Platinum-kortet så man slipper betala 1.000:- per år för det. Givetvis var min följdfråga; Men blir inte då mitt SAS Amex-Premium ett kreditkort istället för ett betalkort? Nej, du behåller exakt samma typ av kort, du får inte ens ett nytt utskickat. Vi ändrar bara i systemet att ditt premium tillhör till Platinum. Min fråga tillbaka: Om jag säger upp mitt Platinum, kommer jag då behålla mitt SAS Amex Premium som betalkort? Svar: JAFrågade igen om detta verkligen stämde (har ju läst@agehallbudord om kundtjänst) Hon sa att ja, det stämmer.Så nu blev faktiskt Platinum ännu mer intressant från min sidaKlicka för att utvidga...


Hmm, jag ringde också Amex kundservice och ställde liknande fråga (har Amex Elite). Till mig svarade de att erbjudandet gäller endast nya kunder och därmed skulle jag få betala Amex Platinum.



Får väl ringa igen...
 
Sebbef83 skrev:Hmm, jag ringde också Amex kundservice och ställde liknande fråga (har Amex Elite). Till mig svarade de att erbjudandet gäller endast nya kunder och därmed skulle jag få betala Amex Platinum.Får väl ringa igen...Klicka för att utvidga...


Alternativt så ringer man inte, utan tecknar Platinum och hoppas på det bästa. Visar det sig att en avgift för första månaden dyker upp på fakturan så är det bara att säga upp kortet och man har då förlorat 500 kr (men förhoppningsvis hunnit äta ett par räkmackor hos Pontus).

Som med så många andra saker så är det sannolikt att det är bättre om det inte är en massa personer som ringer till kundtjänst och frågar om detaljer kring detta, för även om det inte är meningen att man ska få detta gratis om man redan har ett annat kort så kan det hända att systemet ändå ger en denna rabatt (på samma sätt som folk rapporterat att de fått värvningsbonus när de bytt Amex-kort).



Det är ju onekligen lite lockande att skaffa kortet om allt som @MrDollar informerades om stämmer. I stort så kostar ju Platinum-kortet "bara" 3500 kr första året då (4500 kr i avgift och 1000 kr sparat på Premiumavgift). Får man även värvningsbonusen på 200k Membership Rewards-poäng så är ju det också ett värde på minst 1000 kr (om jag förstår det rätt så är 200k MR värda 1000 kr om man betalar med dem "direkt", men kan ju eventuellt ha ett högre värde om man växlar till Eurobonus (drygt 18000 poäng) eller någon annan typ av poäng).
 
Hörde kundservice om detta förra veckan och fick ett svar nånstans mittemellan;

Jo egentligen bara nya kunder, men de verkar inte stenhårda när man byter till en dyrare produkt. Detsamma gällde vävningspoäng, de återkallar inte poäng som man fått trots att man kanske inte är ny kund per definition.

Fråga: då kan alltså jag som premium bjuda in min sambo som inte har Amex, och så får vi båda värvningspoäng. Sen kan han bjuda in mig och så får vi poäng igen?
 
Thornado skrev:Alternativt så ringer man inte, utan tecknar Platinum och hoppas på det bästa. Visar det sig att en avgift för första månaden dyker upp på fakturan så är det bara att säga upp kortet och man har då förlorat 500 kr (men förhoppningsvis hunnit äta ett par räkmackor hos Pontus).Som med så många andra saker så är det sannolikt att det är bättre om det inte är en massa personer som ringer till kundtjänst och frågar om detaljer kring detta, för även om det inte är meningen att man ska få detta gratis om man redan har ett annat kort så kan det hända att systemet ändå ger en denna rabatt (på samma sätt som folk rapporterat att de fått värvningsbonus när de bytt Amex-kort).Det är ju onekligen lite lockande att skaffa kortet om allt som@MrDollarinformerades om stämmer. I stort så kostar ju Platinum-kortet "bara" 3500 kr första året då (4500 kr i avgift och 1000 kr sparat på Premiumavgift). Får man även värvningsbonusen på 200k Membership Rewards-poäng så är ju det också ett värde på minst 1000 kr (om jag förstår det rätt så är 200k MR värda 1000 kr om man betalar med dem "direkt", men kan ju eventuellt ha ett högre värde om man växlar till Eurobonus (drygt 18000 poäng) eller någon annan typ av poäng).Klicka för att utvidga...
Om du som värvar någon till Platinum själv är Eurobonus elite eller premium får du 20.000 EB poäng, eftersom de inte kan ge dig membershippoäng.
 
Matore skrev:Om du som värvar någon till Platinum själv är Eurobonus elite eller premium får du 20.000 EB poäng, eftersom de inte kan ge dig membershippoäng.Klicka för att utvidga...


Jo, men nu tänkte jag inte på de poäng som jag får när jag värvar, utan när jag blir värvad till ett Platinum-kort, och då borde det bli 200k MR-poäng.
 
Visst är det så att om jag beställer extrakort åt någon så är det ändå jag som är betalningsansvarig för det som spenderas på det kortet?



Annars (eller om det hade gått att sätta gränsen på extrakortet till typ 1000 kr) så hade det ju varit en möjlighet att ge extrakortet till en vän eller kollega som då skulle få PP och kunna använda Pontuslounge (eventuellt mot ett visst bidrag till årsavgiften, beroende på om man tycker det är försvarbart eller ej), men även om jag egentligen litar på mina vänner så skulle jag helst inte vilja att de hade ett Amex som jag är betalningsansvarig för.

Ett annat alternativ är ju förstås att ge extrakortet till någon av mina föräldrar, då känner jag ingen oro för att de ska spendera mina pengar. Hade egentligen tänkt ge dem ett EBG, men eftersom de ganska ofta flyger Norwegian när det är billigare så skulle kanske ett PP egentligen vara bättre.



Det känns inte riktigt bra att jag nu jobbar hårt på att hitta "bra anledningar" till varför jag "behöver" ett Amex Platinum....
 
Thornado skrev:Visst är det så att om jag beställer extrakort åt någon så är det ändå jag som är betalningsansvarig för det som spenderas på det kortet?Annars (eller om det hade gått att sätta gränsen på extrakortet till typ 1000 kr) så hade det ju varit en möjlighet att ge extrakortet till en vän eller kollega som då skulle få PP och kunna använda Pontuslounge (eventuellt mot ett visst bidrag till årsavgiften, beroende på om man tycker det är försvarbart eller ej), men även om jag egentligen litar på mina vänner så skulle jag helst inte vilja att de hade ett Amex som jag är betalningsansvarig för.Ett annat alternativ är ju förstås att ge extrakortet till någon av mina föräldrar, då känner jag ingen oro för att de ska spendera mina pengar. Hade egentligen tänkt ge dem ett EBG, men eftersom de ganska ofta flyger Norwegian när det är billigare så skulle kanske ett PP egentligen vara bättre.Det känns inte riktigt bra att jag nu jobbar hårt på att hitta "bra anledningar" till varför jag "behöver" ett Amex Platinum....Klicka för att utvidga...


Du skulle kunna ge bort ett extrakort men själv ta hand om själva kortet, då kan de ändå få PP.
 
LasseFoppa skrev:Du skulle kunna ge bort ett extrakort men själv ta hand om själva kortet, då kan de ändå få PP.Klicka för att utvidga...


Jo, jag har tänkt tanken, men eftersom kortet trots allt står i deras namn, borde de då inte kunna ringa Amex och begära ett nytt kort (eller måste huvudkortsinnehavaren göra detta vid t.ex. förlust av kortet?)? Om det nu är så att man har vänner som aktivt agerar så för att lura en på pengar så borde man nog förvisso se över sin vänskapskrets, men ändå...

Dessutom så är det ju lite tråkigt om de missar Pontusförmånen.
 
MrDollar skrev:Hej alla. Pratade idag med en väldigt trevlig tjej på Amex kundservice. Hade ett ärende, så jag passade på att fråga om detta erbjudande om 3 månader gratis även gäller oss som redan är kund fast med annat kort (i mitt fall SAS Amex Premium, gamla betalkortet)Svaret var: Ja, vi får även första kvartalet gratis OCH dom lägger in ens SAS Amex premium under Platinum-kortet så man slipper betala 1.000:- per år för det.Klicka för att utvidga...


Fick du förresten någon hint om vad som händer om man redan har betalat sin årsavgift för Amex Premium när man skaffar Platinum? Får man då tillbaka den outnyttjade delen av avgiften på samma sätt som om man säger upp kortet? I mitt fall skulle det handla om en rätt så liten summa, men varje krona räknas ju....
 
Någon som har koll på hur länge det brukar ta innan man får poäng när man har spenderat +20k på tre månader? Inte sett poäng ännu och det har gått två veckor. I villkoren står det upp till tre månader. Har det tagit så lång tid för andra?
 
joakgarp skrev:Någon som har koll på hur länge det brukar ta innan man får poäng när man har spenderat +20k på tre månader? Inte sett poäng ännu och det har gått två veckor. I villkoren står det upp till tre månader. Har det tagit så lång tid för andra?Klicka för att utvidga...
Kundservice säger att det antagligen dröjer tre månaders fastän man nått spenden tidigare.
 
Nån som vet hur det blir med alla statusar på Hilton Hertz etc om man säger upp kortet efter tre månader? Hänger de kvar eller meddelar Amex att man inte längre är Platinum?
 
Matore skrev:Nån som vet hur det blir med alla statusar på Hilton Hertz etc om man säger upp kortet efter tre månader? Hänger de kvar eller meddelar Amex att man inte längre är Platinum?Klicka för att utvidga...


Osäker på just dessa två. Men ditt PriorityPass sägs upp direkt.
 
Matore skrev:Kundservice säger att det antagligen dröjer tre månaders fastän man nått spenden tidigare.Klicka för att utvidga...


Gått en månad för mig nu från när jag nådde spend på 20k. Har brytdatumet idag med ny faktura men ännu inga 200k har ramlat in. Dock bjöd jag in en vän och det tog bara 1-2 dagar sedan fick jag 200k poäng. Väldigt märkligt att de dröjer på det så här länge.



Är medveten om att det står i villkoren att det kan ta upp till tre månader att få poängen.
 
joakgarp skrev:Gått en månad för mig nu från när jag nådde spend på 20k. Har brytdatumet idag med ny faktura men ännu inga 200k har ramlat in. Dock bjöd jag in en vän och det tog bara 1-2 dagar sedan fick jag 200k poäng. Väldigt märkligt att de dröjer på det så här länge.Är medveten om att det står i villkoren att det kan ta upp till tre månader att få poängen.Klicka för att utvidga...
Mina poäng kom in efter ca 2 månader efter att jag skaffat kortet och bara några dagar efter att jag nått 20k spend på platinum kortet.
 
Det ingår AVIS preferred som Platinum, lägsta nivån.

Men det får man ju gratis ändå hos avis.

Eller vad har jag missat?
 
Har haft mitt en dryg månad nu och jag ser inte hur jag ska kunna motivera årsavgiften. Hur resonerar ni?

Lounger kommer jag redan in i på egna inflygningar av Star Gold och OneWorld Emerald

Hotell bor jag ihop Guld på Hilton och Marriott

Hertz PC får jag p g a EBD

Pontus hinner jag inte besöka mer än kanske en gång per månad, och midjan mår inte bra av räckmackor.

E t c

Är försäkringarna bättre än man kan köpa för samma peng?
 
Canadien skrev:Har haft mitt en dryg månad nu och jag ser inte hur jag ska kunna motivera årsavgiften. Hur resonerar ni?Lounger kommer jag redan in i på egna inflygningar av Star Gold och OneWorld EmeraldHotell bor jag ihop Guld på Hilton och MarriottHertz PC får jag p g a EBDPontus hinner jag inte besöka mer än kanske en gång per månad, och midjan mår inte bra av räckmackor.E t cÄr försäkringarna bättre än man kan köpa för samma peng?Klicka för att utvidga...
Inte svar på dina frågor men borde du inte ställt dessa frågor INNAN du fick kortet? (I all välmening frågat).
 
Brandten skrev:Inte svar på dina frågor men borde du inte ställt dessa frågor INNAN du fick kortet? (I all välmening frågat).Klicka för att utvidga...
Det var ju gratis att prova ett kvartal. Det är ju perfekt läge för att just skjuta på sådana frågor!
 
Back
Top