Senaste nytt

Diskussion om drönare nära flygplatser

Det är givetvis helt orimligt att ge livstids fängelse eller ens fängelse för att några får sitta still 30 minuter i ett flygplan.

En rimlig åtgärd vore om drönare av-anonymiserades t.ex. genom ett krav att de har transponders i sig. På så vis kan flygtornet se exakt vart vem det är som flyger (eller i alla fall vems drönare det är), och vart den flyger. Och bötfälla ägaren saftigt!

En annan åtgärd, som de har implementerat i Finland, är att man får flyga upp till 50 meters höjd med drönare även innanför CTR-zoner.
När du säger "bötfälla ägaren saftigt", menar du då att ägaren till drönaren ska hålla alla drabbade skadeslösa? Jag har ingen större lust att missa en begravning eller ett möte på grund av att någon inte klarar av att hantera leksaker. Jag ser inte heller varför tusentals människor ska drabbas av en man med barnasinnet kvar eller varför luftfarten ska anpassa sig efter drönare.

När du säger "bötfälla ägaren saftigt", menar du då att ägaren till drönaren ska hålla alla drabbade skadeslösa? Jag har ingen större lust att missa en begravning eller ett möte på grund av att någon inte klarar av att hantera leksaker. Jag ser inte heller varför tusentals människor ska drabbas av en man med barnasinnet kvar eller varför luftfarten ska anpassa sig efter drönare.

Nej, jag menar att ägaren av drönaren ska få ett lagstiftat bötesbelopp, säg kanske 10-20 000 kr. Det lär avskräcka samtliga icke-terrorister från att flyga inom CTR-zoner omedelbart.

Jag tror inte det hjälper att lösa problemet att vara småaktig heller. Man får ta dessa drönarpiloter på allvar och anpassa sig för framtiden. Den typen av flygfarkoster kommer bara öka lavinartat.

Nej, jag menar att ägaren av drönaren ska få ett lagstiftat bötesbelopp, säg kanske 10-20 000 kr. Det lär avskräcka samtliga icke-terrorister från att flyga inom CTR-zoner omedelbart.

Jag tror inte det hjälper att lösa problemet att vara småaktig heller. Man får ta dessa drönarpiloter på allvar och anpassa sig för framtiden. Den typen av flygfarkoster kommer bara öka lavinartat.
Lavinartat? Nja för de flesta är en drönare ganska tråkigt. Det är ju knappast som att alla kommer ha två drönare per person som med smartphones.

Ett alternativ för kontroll av drönare är att införa åldersgräns och körkort. Man kan principiellt kräva ett typ av flygcertifikat för det.

Det jag menar är att det ena kan man förbjuda och göra något åt. Det andra är omöjligt att styra. I min värld saknas det då skäl att sätta säkerheten åt sidan och låta det man faktiskt kan påverka få fortgå.

I sakfrågan tyckte jag att denna artikel var intressant och belyser viss skillnad mot fågelkollision.

What Really Happens When a Drone Strikes an Airplane
Frågan är om det på ett realistiskt sätt går att påverka, om man betraktar alla typer av flygande enheter lika, oberoende av storlek, vikt, maximal höjd etc. Är det rimligt att tro att en sådan efterlevnad av reglerna går att genomföra?
Mindre drönare och radiostyrda helikoptrar etc. som kan betraktas som leksaker och högst osannolikt kommer upp på riskabel höjd och har en högst begränsad vikt kanske kan tillåtas utan att säkerheten påverkas ens märkbart. Större resurser kan då läggas på att säkerställa att större och därmed farligare enheter begränsas eller kontrolleras.

Artikeln om drönarkollisioner var intressant men jag lyckades inte förstå hur pass stor enhet de testat med jämfört med "leksaker" eller sådana som t.ex. mäklare kör med.

Edit: Letade lite bättre nu och ser att testet simulerade en kollision med en drönare på ca 3,5 Kg.

Last edited:
Jag tror att vi står rätt långt ifrån varandra. Jag tror inte att böter på den nivå du föreslår avskräcker för fem öre. Du sänder inte direkt ut en signal om att detta är något som är farligt och/eller samhällsstörande genom att bagatellsanktioner. Dessutom sticker det garanterat i ögonen på folk som drabbas av förseningar till följd av detta. Och givetvis medför det stora kostnader för företag, individer och samhället i stort.

Grundprincipen är enkel. Varför ska tusentals människor drabbas och/eller anpassa sig efter en enskild invidid som inte kan följa de enkla regler som finns uppsatta? Jag köper ditt argument fullt ut om det kan visas att kollisioner mellan flygplan och drönare medför noll risk för människoliv. Det har såvitt jag vet inte visats.

Jag tror att vi står rätt långt ifrån varandra. Jag tror inte att böter på den nivå du föreslår avskräcker för fem öre. Du sänder inte direkt ut en signal om att detta är något som är farligt och/eller samhällsstörande genom att bagatellsanktioner. Dessutom sticker det garanterat i ögonen på folk som drabbas av förseningar till följd av detta. Och givetvis medför det stora kostnader för företag, individer och samhället i stort.

Ja det fungerar ju uppenbarligen inte bra idag. Det jag menar är att om drönaren hade en inbyggd transponder hade samtliga som lyfte sin drönare eller flög in i zonen fått böter till 100%. Ingen hade flugit in i kontrollzonen om dom visste att med 100% sannolikhet kommer man bli dömd till 20 000 kr böter.

Grundprincipen är enkel. Varför ska tusentals människor drabbas och/eller anpassa sig efter en enskild invidid som inte kan följa de enkla regler som finns uppsatta? Jag köper ditt argument fullt ut om det kan visas att kollisioner mellan flygplan och drönare medför noll risk för människoliv. Det har såvitt jag vet inte visats.

Det ska dom inte såklart. Vi är överens där!

Ja det fungerar ju uppenbarligen inte bra idag. Det jag menar är att om drönaren hade en inbyggd transponder hade samtliga som lyfte sin drönare eller flög in i zonen fått böter till 100%. Ingen hade flugit in i kontrollzonen om dom visste att med 100% sannolikhet kommer man bli dömd till 20 000 kr.
Jag förstår hur du menar, och det är en smart idé. Upptäcktsrisk har förstås betydelse även om det inte t ex hindrar folk från att köra för fort där det finns fartkameror uppsatta ("de kan ju vara avstängda eller ur funktion för dagen"). Däremot måste brottet förstås leda till en i sammanhanget rimlig sanktion för att det ska verka avskräckande. Det kan 10-20k aldrig vara och i vilket fall som helst framstår en sådan sanktion som stötande med hänsyn till de kostnader som drabbar oss andra.

Jag förstår hur du menar, och det är en smart idé. Upptäcktsrisk har förstås betydelse även om det inte t ex hindrar folk från att köra för fort där det finns fartkameror uppsatta ("de kan ju vara avstängda eller ur funktion för dagen"). Däremot måste brottet förstås leda till en i sammanhanget rimlig sanktion för att det ska verka avskräckande. Det kan 10-20k aldrig vara och i vilket fall som helst framstår en sådan sanktion som stötande med hänsyn till de kostnader som drabbar oss andra.

Tycker 10-20k är tillräcklig avskräckande om man flyger i utkanten av kontrollzonen. Kanske högre staff ju närmre flygplatsen man kommer?

Dji har ju en funktion för no fly zones. Vet inte om Arlanda är aktiv där. Men en sådan sak bör vara standard för drönare.
DJI - Fly Safe: No Fly Zones

Arlanda är med där, men det går att stränga av och flyga helt fritt utan GPSer.

Toppen