Senaste nytt

Diskussion om drönare nära flygplatser

FF#1

Medlem
Sabla otyg detta... Måste stävjas.
Väntar bara på någon som kör drönare i större antal under längre tid på flera flygplatser samtidigt. Snacka om kaos det skulle bli.
 
Nej, jag menar att ägaren av drönaren ska få ett lagstiftat bötesbelopp, säg kanske 10-20 000 kr. Det lär avskräcka samtliga icke-terrorister från att flyga inom CTR-zoner omedelbart.

Jag tror inte det hjälper att lösa problemet att vara småaktig heller. Man får ta dessa drönarpiloter på allvar och anpassa sig för framtiden. Den typen av flygfarkoster kommer bara öka lavinartat.

+1

Lösningen är som vanligt då det gäller utveckling inte att förbjuda utan att anpassa (och då menar jag inte att man ska anpassa flygtrafik efter folk som vill köra drönare vid flygplatser)
 

gdaily

Medlem
Det lär ju vara en barnlek att sätta en begränsning i drönaren så de inte kan flyga högre än tex 10 meter över marken. Problem solved.
 

RickardG

Medlem
Jag sticker nog ut hakan här lite och hävdar att det här med stängande av luftrum så fort någon tycker sig sett en drönare är lite av en överreaktion.
 

henke12

Medlem
Jag sticker nog ut hakan här lite och hävdar att det här med stängande av luftrum så fort någon tycker sig sett en drönare är lite av en överreaktion.


Det räcker inte med "någon" utan behöver vara en pilot eller dylik.

Skulle du vilja sitta i ett flygplan som flyger 500 km/h som smäller med en drönare på 40 kg?
 

RickardG

Medlem
Det räcker inte med "någon" utan behöver vara en pilot eller dylik.

Skulle du vilja sitta i ett flygplan som flyger 500 km/h som smäller med en drönare på 40 kg?
Nej det skulle jag inte, men en leksaksdrönare väger ca 300g. En normal drönare av lite bättre modell väger högst 1,5kg.
En modell liknande den som användes i simuleringen som visade på skador jämfördes med en kanadagås på 3,5kg. En sån drönare ligger i prisklass på ca 50000kr. I den viktklassen tycker jag det är mer än berättigat att införa någon typ av licens eller andra krav för att få flyga, flygplatser eller ej.
Jag har inte sett några indikationer på att normala drönare som gemene man använder faktiskt utgör någon risk. Inte heller att det är rimligt att hela den enorma zonen runt t.ex. Arlanda ska vara begränsad för så pass små farkoster. En liten drönare kan i praktiken inte köra högre än ca 150m. Att då stänga hela Arlanda för att en sådan siktats i Sigtuna känns inte helt rimligt.

Jag tror att man behöver mötas på mitten. Inför någon typ av licens eller körkort för större enheter, men tillåt mindre enheter med begränsad vikt och höjdförmåga i ett betydligt större område än idag, samt slutligen inför hårda och kännbara straff för de som bryter mot reglerna.
 

fly4fun

Medlem
Det enda vettiga är att förbjuda dessa tramsiga leksaker. De som behöver drönare i sitt yrkesutövande kan avkrävas en licens.

Det lär ju vara en barnlek att sätta en begränsning i drönaren så de inte kan flyga högre än tex 10 meter över marken. Problem solved.

Skulle du vilja sitta i ett flygplan som flyger 500 km/h som smäller med en drönare på 40 kg?

Mycket åsikter och en hel del överreaktioner. Drönare är ett samlingsbegrepp på en mängd olika flygfarkoster. Det finns inga tramsiga leksaker som väger 40 kg. Dom leksaksdrönare som finns vägar långt under 1 kg och utgör absolut inget som helst hot för luftfarten. Dom som flyger 40 kg drönare (som för övrigt kostar ett 7 siffrigt belopp) idag har tillstånd, försäkring, koll på regelverket och i de flesta fall en radio för att hålla kontakten med tornet.

För övrigt är det just regelverket i Sverige som släpar efter mest i detta fall. Som reglerna är idag så stoppas flygtrafiken helt när en drönare befinner sig i luftrummet. Det innebär att om Nisse, 12 år som fått en liten leksaksdrönare på 200 gram, flyger på 2 meter (Bland 20m höga hus) över en damm i Skarpnäck (10 km från Bromma) så begår han ett brott mot luftfartslagen och om nån ringer Bromma så kommer all flygtrafik stoppas i hela Stockholm kontrollzon. Det är inte det minsta rimligt, varken att Nisse ska klassas som brottsling eller att flygtrafiken ska stoppas.

I många länder har reglera redan anpassats och det ser ut som om Sverige kommer följa efter och tillåta mindre drönare på lägre höjd och närmare flygplatser, vilket kommer minska denna typ av avstängningar. För många avstängningar görs inte för att det är en säkerhetsrisk utan för att reglerna är så styva.

Jag skulle klassa drönarena i 3 klasser.
1) Leksaker - kostar ca 200-2.000 kr. Väger långt under 1 kilo. Flyger på max ca 10-30-50 meter och utgör egentligen aldrig en risk för flygtrafiken.
2) Halvprofessionella - kostar ca 2.000-20.000 kr. Väger ca 0,5-1,5 kg. Kan flyga på max ca 500 meter men lagen begränsar till 120m. Oftast utrustade med dator och kartor som i de flesta fall begränsar var man får flyga.
3) Professionella - kostar 20.000 kr och uppåt. Väger från ca 1 kg och uppåt. Kan flyga högt men med tanke på pris så är det bara proffs som flyger dessa och har koll på regelverk.

1 är inget problem för flygtrafiken.
3 flygs redan av proffs som har kompetens
2 är den eventuella risken, men det finns väldigt lite forskning om en drönare på 1kg kan ställa till med nån större skada.
 

Agö

Medlem
3) Professionella - kostar 20.000 kr och uppåt. Väger från ca 1 kg och uppåt. Kan flyga högt men med tanke på pris så är det bara proffs som flyger dessa och har koll på regelverk.
Just det där är väl dock fullständigt kvalificerat skitsnack men just det fetmarkerade får du gärna belägga. Jag tolkar ditt inlägg som att dessa drönare aldrig utgör ett hot eftersom förare av dessa "är proffs", "har koll på regelverk" och "har kompetens". Belägg gärna dessa påståenden, eftersom du tycker att andra för fram "åsikter".
 

Agö

Medlem
Här är några exempel på "proffs" som "har koll på regelverk" och "har kompetens" och som flyger kategori 3 och därmed aldrig utgör hot:

Plane in UK's first double-drone near-miss case - BBC News - två drönare på 5500ft höjd vid approach till London Heathrow

Drone and plane in 'very near miss' over central London - BBC News - en drönare på 4900ft höjd vid approach till London Heathrow

Drone in near miss with plane near Edinburgh Airport - BBC News - en drönare på 4000ft höjd, flög 20-30 meter ifrån ett plan på approach till Edinburgh

Nätet är fullt med liknande exempel där kategori 3-drönare används fullständigt vårdslöst så att säga att dessa inte utgör något hot för att de som flyger dessa är proffs och har kompetens, kan inte vara annat än en åsikt.

Här är en uppskattning av kostnaden att stänga Dubais flygplats:

"Airports in the UAE suffer financial losses of AED350,000 ($95,368) a minute due to unauthorised drone activity, according to Emirates Authority for Standardisation and Metrology (ESMA) estimates."

http://www.arabianbusiness.com/content/375851-drone-costs-100000-minute-loss-to-uae-airports

Så jag frågar igen: var är rimligheten i detta?
 
Toppen