Senaste nytt

Värdet på en poäng

Din jämförelse fallerar. Korrekt jämförelse är;
Mjölken kostar 20 kr i affären
Någon tycker mjölk är värd 100 kr
Jag erbjuder mig sälja mjölk för 70 kr
Ingen visar sig vara så törstig.
Tyvärr går mjölk ut fortare än EB-poäng så det är en ganska dålig liknelse.
Nej den fallerar inte. Du påstod att om någon satt ett värde på något och blir erbjuden att köpa detta för det priset så måste man köpa, per definition. För mig är en liter mjölk (ekologisk) värd ca 12,50 SEK. Inte köper jag massa mjölk för det, ibland inte en enda liter.

Nej den fallerar inte. Du påstod att om någon satt ett värde på något och blir erbjuden att köpa detta för det priset så måste man köpa, per definition. För mig är en liter mjölk (ekologisk) värd ca 12,50 SEK. Inte köper jag massa mjölk för det, ibland inte en enda liter.
Detta beror väl snarare på att du inte är så sugen på mjölk efter 10 liter. Jag tror inte du tycker den är värd lika mycket då ;)

Tack tack för alla PM från diverse hugade spekulanter som visade sig oerhört sugna att köpa poäng för 80 öre stycket...

Ni behöver inte vara oroliga - jag har poäng så det räcker åt ALLA!

Jag har nämligen en "speciell" leverantör, vi kan kalla honom 20-öres-leverantören, varför han kallas det - låter jag vara osagt! ;)

Värdet varierar mellan personer och över tid.

Till exempel kan man tycka en burgare vara värd mycket när man är hungrig, men mindre när man just ätit en.

Utöver att det är olika viktigt för olika människor att åka tex förstaklass kan det variera över tid. Har man redan åkt tio T/R på tjugo dagar är det kanske inte lika troligt att man köper en elfte bara för att.

Det jag däremot tycker är konstigt är om man tycker ens poäng blir mer eller mindre värda bara för att Lufthansa justerar priset på sin produkt som man ändå inte skulle köpt för kontanter.

Lite av problemet i den här tråden är nog att begreppet värde inte är entydigt. Man kan tala om ett ekonomiskt värde, känslomässigt värde osv. Dock så tolkar jag att merparten nog är ute efter ett ekonomiskt värde och då måste det som jag ser det bli hur mycket är köparen beredd att betala och hur mycket vill säljaren ha. Värdet blir då där båda kan mötas och det blir en affär.

Sedan är det en helt annan sak vad jag som köpare sen kan göra med poängen och hur jag värderar det. De flesta här verkar värdera sina poäng efter mest timmar i luften med högsta möjliga kabinklass. Detta värde har jag svårt att se hur man sätter ett ekonomiskt pris i kronor och ören.

Har väldigt svårt att se att man kan värdera en biljett köpt med poäng efter vad en biljett köpt för pengar. Förutsättningarna är inte desamma. Alternativt så skulle vi ju kunna säga att en biljett för pengar aldrig har varit värd de 70kSEK som den kostade eftersom man ju kunde köpt poäng och fått en motsvarande resa billigare (om det funnits bonusplatser kvar)?!

Toppen