SK963 (LN-RKS) vänder tillbaka till Arlanda nu.![]()
SAS plan från Arlanda fick vända vid Helsingfors på grund av radarfel | Aftonbladet
SK963 (LN-RKS) vänder tillbaka till Arlanda nu.![]()
Ja, det var ju dagens fel. Men vad var gårdagens?Fel på planets väderradar. Bra gjort av SAS att sätta säkerheten före och inte flyga vidare utan en helt fungerande väderradar med tanke på mycket åskväder längs rutten. Inte alla bolag som skulle gjort denna bedömning.
Detta är väl ändå kaptenens beslut och inte flygbolagets? Dvs att en individ tar ett visst beslut betyder ju inte att en annan individ hade tagit samma beslut vid i övrigt samma förhållanden.Fel på planets väderradar. Bra gjort av SAS att sätta säkerheten före och inte flyga vidare utan en helt fungerande väderradar med tanke på mycket åskväder längs rutten. Inte alla bolag som skulle gjort denna bedömning.
Detta är väl ändå kaptenens beslut och inte flygbolagets? Dvs att en individ tar ett visst beslut betyder ju inte att en annan individ hade tagit samma beslut vid i övrigt samma förhållanden.
Oavsett bolagens policy så är det personberoende. Dvs det var inte SAS beslut utan kaptenens.Finns något som kallas policy inom bolagen, men naturligtvis är det alltid kaptenen som tar beslutet. Vad jag vill säga är att många bolag med mindre säkerhetstänkande hade flugit vidare med trasig väderradar. Vad är problemet?
#karma... synd att det inte är rkp som krånglarNågon som vet varför hon tvingades vända?
Känns det inte som det går lite halvknackigt för SAS långdistansflotta just nu - eller är det bara ett plan som krånglar?![]()