Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Jag är EBS och det är sällan någon har sätet bredvid mig heller förrän det inte finns fler fönster eller gångplatser kvar då det sakta börjar fyllas på så jag är inte helt säker på att det bara kan tillskrivas SAS kompetens.

I plus tycker jag särskilt det fungerar bra, utan att jag för den sakens skull tror att SAS gjort något medvetet för det.
Som ebs blockas dock inte sätet bredvid. Det gör det för EBG och uppåt. För att kunna ta ett sådant säte måste man vara ebg eller högre

Jag råkar alltid ut för mitt-, fönster-, och gångsätesryttare hur jag än gör, även på halvtomma kärror.
Ändå värre är väl när man råkar få en stor och tung person framför sig som med våld trycker ner sitt ryggstöd på mina ben strax efter start samtidigt som det sitter en långbent person bakom mig vars knän får mitt ryggstöd att bete sig som en hårdhänt massagestol.
Så man borde kunna få köpa seatblock så att man slipper folk både bredvid, framför och bakom!

Vad är logiken att om man åker i Go på Intercontinentala linjer ingår EN alkoholfri dryck vid första serveringen men inte om du åker till/från NRT, för då ingår ALL dryck inklusive alkohol (förutom mousserande vin). Borde inte vad som ingår och inte, vara detsamma på alla långlinjer?
Är det därför man alltid ska åka Business, så slipper man sånt tjafs;)

FullSizeRender.jpg

Last edited:
Vad är logiken att om man åker i Go på Intercontinentala linjer ingår EN alkoholfri dryck vid första serveringen men inte om du åker till/från NRT, för då ingår ALL dryck inklusive alkohol (förutom mousserande vin). Borde inte vad som ingår och inte vara detsamma på alla långlinjer?
Är det därför man alltid ska åka Business, slå slipper man tjafs;)

Visa bifogad bild 66261
Det är för att japanska resebyråerna har protesterat mot SAS och varnat att de inte skulle rekommendera SAS i fortsättningen om SAS inte bättrade sig gällande dryckservicen ombord.

Inlägget från: Intervju: Nyheter, tankar och förändringar i SAS ombordkoncept - Stephanie Smitt Lindberg/Johan Mägi | Sida 4 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Numera är det ju kostnadsbelagt att dricka alkohol även på långflygningar hos SAS, med ett intressant undantag: den regeln gäller inte på flygningar till och från Tokyo. Det finns en fintstilt rad längst ned på menyn som berättar detta. När jag frågade en flygvärdinna vad detta handlade om, berättade hon att de stora japanska resebyråerna helt enkelt meddelat flygbolaget att man i fortsättningen inte ämnade rekommendera SAS så länge denna regel inte togs bort. Att SAS då gör ett undantag enbart för Japan-flygningarna är ju inte speciellt smidigt eller elegant.

Inlägget från: Intervju: Nyheter, tankar och förändringar i SAS ombordkoncept - Stephanie Smitt Lindberg/Johan Mägi | Sida 5 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
På Tokyo-rutten i SAS GO är det officiella att man kan beställa tre drycker - med eller utan alkohol - i samband med första måltiden, men i realiteten är det så att man även efter detta ofta får drycker serverade utan kostnad, då personalen kan hävda att det är passagerare i PLUS som beställt det hela.. En sorts ordervägran som känns positiv. Jag upplever det som att manskapet dels tycker att det är onödigt jobbigt men - viktigare än så - att de också känner att det skapar en mycket negativ kundkontakt. Det känns som att SAS-ledningen inte har kontakt med "fotfolket" vars åsikt givetvis måste respekteras i ett så extremt viktigt tjänsteföretag som detta.

Läs gärna mera här:

Japanska protester tvingar SAS att göra undantag i SAS GO — JAPANBLOGGEN

Det mest förvånande med detta är att SAS för en gång skull har lyssnat på resenärerna/kunderna .... kanske borde prova det igen!

Last edited:
Det mest förvånande med detta är att SAS för en gång skull ha lyssnat på resenärerna/kunderna .... kanske borde prova det igen!
Jag gissar att volymen/andel av bokning genom traditionella resebyråer är fortfarande mycket stor för biljetterna som är sålda i Japan.
Främst anledning är att många japaner inte kan engelska (eller andra språk) så att de anlitar traditionella resebyråer för att sy ihop resor.

Det ser säkert annorlunda ut när det gäller skandinaviska, europeiska eller amerikanska marknaden.

Är det inte så att Finnair också har ett mer klassiskt serviceutbud på de japanska linjerna och mer begränsat på många andra långlinjer avseende vad som ingår i priset?

Toppen