Skimming - har ni råkat ut för det?

Maja skrev:@mha321Jag tar inte lätt på detta, men fick mitt Visa-kort hos Skanidabanken slimmat.. det började med en liten summa som såg legitim ut och sedan någon dag senare kortvåg hotellnätter på vad som skulle se ut som Mariott i Florida. Vinvefann oss i midwest och på västkusten.Så därför reagerade jag snabbt denna gång då jag inte kunde hitta någon koppling till detta köp. Namn och plats stämmer inte och inte bokföringsdatum heller, men troligen är det ett köp via iZettle någon dag innan som det troligen är.Klicka för att utvidga...


Ja tyvärr är det ju ofta precis så de gör - börjar med ett par små inköp för att kolla att det funkar. Jag var misstänksam mot precis något liknande med tex det där lunch stället.



Klart det är bäst att vara på den säkra sidan i de flesta fall, men det är ju rätt mycket krångel med att byta kortnummer också :-/
 
Fick ett Coop-kort skimmat för ett par år sedan på en kina-restaurang på 7th Avenue i New York.

Hade använt kontanter och mitt AMEX hela resan men sista dagen gick vi på en restaurang som inte accepterade AMEX och kontanterna var i stort sett slut, så då plockade jag fram mitt VISA från Coop. Servitören gick iväg med kortet och kom tillbaka med en slip för mig att skriva under. Tänkte inte mer på det. Åkte hem (det här var på en onsdag) och på söndagen skulle jag genomföra ett nätköp. "Köp medges ej" fick jag reda på, försökte igen.. gick inte. Loggade in och kollade saldot... då var hela krediten använd, tack och lov att jag bara hade 20.000 kr i kredit. Ett par "köp" på WalMart på exakt $500 styck och några på Mobil1 på exakt $150 styck.

Jag spärrade kortet och gjorde en polisanmälan, och sen ringde COOP för att få reda på vad jag skulle göra nu.

"Du måste betala fakturan" fick jag reda på. Eh, va? Jag har inte råd att betala en faktura på 20.000 kr för nåt som jag inte handlat eller planerat att handla.

Men de stod på sig... Det var mitt kort, jag hade varit i USA. Att köpen gjordes efter att jag kommit hem spelade ingen roll enligt dem... jag skulle betala. SEN skulle de utreda om jag skulle få tillbaka pengarna.

Så.... det var bara att försöka låna ihop pengarna och betala fakturan. Två månader senare fick jag tillbaka alla pengarna från COOP.



Behöver jag tillägga att jag direkt avslutade mitt COOP-kort?



Jag pratade med polisen om det hela, eftersom jag visste exakt vilken restaurang som hade genomfört skimningen. Det var deras svar som gjorde mig mest upprörd, inte svenska polisen i sig utan hur det hela kan fortgå... hur länge som helst...

Polisen berättade att den amerikanska polisen bryr sig inte om sånt här, sålänge det inte rör sig om betydande summor i varje enskilt fall när det gäller utländska kort. Det måste upp i 150.000-200.000 kr för att de överhuvudtaget ska ta i det. I mitt fall var det ju bara 20.000kr Så... restaurangen kan i princip fortsätta att skimma utländska kort hur länge de vill.

Dock så var just den restaurangen borta senast jag var i New York och ersatt med en klädaffär, så man får väl hoppas att de åkte fast ändå till slut.
 
Det tål att nämnas igen, skrapar man bort CVV-numret från kortet så skyddas man en hel del. Har gjort det alla mina kort (fler än 10) de senaste åren och det har aldrig orsakat mig några problem.
 
MartinSvensson skrev:Men de stod på sig... Det var mitt kort, jag hade varit i USA. Att köpen gjordes efter att jag kommit hem spelade ingen roll enligt dem... jag skulle betala. SEN skulle de utreda om jag skulle få tillbaka pengarna.Klicka för att utvidga...
Det där låter jättekonstigt - om du hade en polisanmälan ska du absolut inte behöva betala. Det är liksom en av de större finesserna med kredit/betalkort att man slipper ligga ute med pengar när sådant här händer.
 
agehall skrev:Det där låter jättekonstigt - om du hade en polisanmälan ska du absolut inte behöva betala. Det är liksom en av de större finesserna med kredit/betalkort att man slipper ligga ute med pengar när sådant här händer.Klicka för att utvidga...
Helt rätt. Tyvärr finns det folk som jobbar på bank som tycker att det är för krångligt att kreditera med en gång utan de låter någon på reklamationsavdelningen ta hand om det.

Händer det någon annan är reglerna väldigt klara (för varje bank som ge ut MasterCard, Visa eller Amex). Kunden skall inte betala för bedrägeri. Det kan hända därimot att summan kommer tillbaka på kontot om utredningen visar att det var faktiskt kunden som gjorde transaktionerna.

(förresten, mitt användernamn kommer för att jag jobbar MOT bedrägeri, och inte för att jag är kriminell!)
 
MartinSvensson skrev:Fick ett Coop-kort skimmat för ett par år sedan på en kina-restaurang på 7th Avenue i New York.Hade använt kontanter och mitt AMEX hela resan men sista dagen gick vi på en restaurang som inte accepterade AMEX och kontanterna var i stort sett slut, så då plockade jag fram mitt VISA från Coop. Servitören gick iväg med kortet och kom tillbaka med en slip för mig att skriva under. Tänkte inte mer på det. Åkte hem (det här var på en onsdag) och på söndagen skulle jag genomföra ett nätköp. "Köp medges ej" fick jag reda på, försökte igen.. gick inte. Loggade in och kollade saldot... då var hela krediten använd, tack och lov att jag bara hade 20.000 kr i kredit. Ett par "köp" på WalMart på exakt $500 styck och några på Mobil1 på exakt $150 styck.Jag spärrade kortet och gjorde en polisanmälan, och sen ringde COOP för att få reda på vad jag skulle göra nu."Du måste betala fakturan" fick jag reda på. Eh, va? Jag har inte råd att betala en faktura på 20.000 kr för nåt som jag inte handlat eller planerat att handla.Men de stod på sig... Det var mitt kort, jag hade varit i USA. Att köpen gjordes efter att jag kommit hem spelade ingen roll enligt dem... jag skulle betala. SEN skulle de utreda om jag skulle få tillbaka pengarna.Så.... det var bara att försöka låna ihop pengarna och betala fakturan. Två månader senare fick jag tillbaka alla pengarna från COOP.Behöver jag tillägga att jag direkt avslutade mitt COOP-kort?Jag pratade med polisen om det hela, eftersom jag visste exakt vilken restaurang som hade genomfört skimningen. Det var deras svar som gjorde mig mest upprörd, inte svenska polisen i sig utan hur det hela kan fortgå... hur länge som helst...Polisen berättade att den amerikanska polisen bryr sig inte om sånt här, sålänge det inte rör sig om betydande summor i varje enskilt fall när det gäller utländska kort. Det måste upp i 150.000-200.000 kr för att de överhuvudtaget ska ta i det. I mitt fall var det ju bara 20.000kr Så... restaurangen kan i princip fortsätta att skimma utländska kort hur länge de vill.Dock så var just den restaurangen borta senast jag var i New York och ersatt med en klädaffär, så man får väl hoppas att de åkte fast ändå till slut.Klicka för att utvidga...
Ska man vara petnoga här blev nog ditt kort aldrig skimmat, utan de skrev helt enkelt av dina kortuppgifter (som även fanns på det manuella kvittot).

Dessa gamla antika betalsätt med kort bör man undvika så gott det går, eller spärra korthet direkt efteråt om may råkar ut för det.
 
Uttagsautomat på Hilton Metropole i London. Vips - efter 12 timmar hade dragningsförsök gjorts på flera Enterprise hyrbilsstationer i USA....
 
Jag har fått mitt AmEx Elite skimmat två gånger i år. Första gången genom Paypal (som har ett uruselt säkerhetstänk) och nu senast för en månad sedan genom bedrägliga transaktioner i Japan. Fick ett autogenererat mail från AmEx som undrade om jag handlat i Japan när jag samtidigt befann mig i England - vilket jag givetvis inte gjort. Det visade sig att inte bara ett kort skimmats, utan även flera år gamla, utbytta kort som av någon oförklarlig legat kvar öppna/aktiva efter att de ersatts med nya ändå har kunnat belastats med obehöriga transaktioner. AmEx ville således skapa ett "helt nytt konto"vilket har tagit ca en månad för dem att göra. Först igår fick jag ett nytt kort efter att de "tappat bort" det första "ersättningskortet" (som skickades ut först efter mer än 2 veckor) i en handover mellan DHL/PostNord/AmEx - vilket inte ens upptäcktes innan jag började undra var kortet tagit vägen.



Även om jag tycker att det är bra att säkerhetssystemen upptäckte att något inte stod rätt till har kontakten med AmEx lämnat mycket att önska. Många kockar i soppan, personer som intygat att anteckningar förts - som det senare visat sig att de inte hittar och man får förklara allt från början för en helt ny person, hänvisat till personer som hänvisat tillbaka till den föregående personen osv. Förutom att jag mitt i en intensiv reseperiod stått utan ett bra betalkort - inget ersättningskort inom 24-timmar har kunnat ordnats (det har tagit nära en månad) - vill de nu att jag också ska betala årsavgiften om 4000 kronor igen, för att ett nytt konto skapats. Jag är halvvägs i året, och betalade årsavgiften senast i januari, och är inte intresserad att betala den nu igen för att deras principer säger det ena och det andra. De har lovat saker till höger och vänster som de inte kunnat hålla, och jag har hittills gått miste 10000-tals EB-poäng som de lovat ersätta under den period jag tvingats till att betala på andra sätt. När det kommer till resande och stora utlägg upplever jag att AmEx är det bästa kortet, men jag är nu riktigt besviken på hur medlemskapet detta år har fungerat och får sedermera utvärdera om det är lönt att vara kvar som kund.



Rent generellt så tycker jag att de flesta kortutgivare sköter denna typ av problematik ganska dåligt, vilket också många inlägg i den här tråden pekar på. Det spelar ingen roll om det handlar om en bank eller ett kreditkortsföretag. Samarbetet är sällan friktionsfritt, om man ens undgår att bli misstänkliggjord, väntetiderna är ofta långa och jag upplever att de alla har väldigt svårt att få ut nya kort snabbt. Det blir väldigt lustigt när man aktivt marknadsför korten som lämpliga för de som reser mycket.



Det är synd att polis och rättsväsende är så handikappat och rutinmässigt lägger ned dessa ärenden (de lägger väl iof ned allt) eftersom det är ett större problem än vad många tycks tro.
 
Va tråkigt. Mina erfarenheter av Amex är så jäkla bra i samband med skimning. Har fått nytt kort snabbt och de har tagit hand om alla felaktiga köp.
 
ELOS skrev:Uttagsautomat på Hilton Metropole i London. Vips - efter 12 timmar hade dragningsförsök gjorts på flera Enterprise hyrbilsstationer i USA....Klicka för att utvidga...
Hur vet du att det var på detta ställe kortet blev skimmat?
 
Jag fick just en tankeställare. Tittade på





som handlar om hur FBI fångade en skimmer.



Bland restaurangerna som nämns i Seattle känner jag igen en och jag är rätt säker på att jag besökte den runt tid som de uppenbarligen hade problem med skimming. Med andra ord är det inte alls otroligt att det var därifrån som mitt kortnummer kom på vift och fick mig att två år senare starta denna tråd.



De flesta av oss har ju misstankar om var korten blivit skimmade men det är ju rätt svårt att säkert veta att misstankarna är korrekta. Här vet jag att jag varit på ett ställe vid en tidpunkt då de hade malware och skimmade kort, men kan det verkligen ta två år innan någon använder kortnumren..?
 
agehall skrev:Jag fick just en tankeställare. Tittade påsom handlar om hur FBI fångade en skimmer.Bland restaurangerna som nämns i Seattle känner jag igen en och jag är rätt säker på att jag besökte den runt tid som de uppenbarligen hade problem med skimming. Med andra ord är det inte alls otroligt att det var därifrån som mitt kortnummer kom på vift och fick mig att två år senare starta denna tråd.De flesta av oss har ju misstankar om var korten blivit skimmade men det är ju rätt svårt att säkert veta att misstankarna är korrekta. Här vet jag att jag varit på ett ställe vid en tidpunkt då de hade malware och skimmade kort, men kan det verkligen ta två år innan någon använder kortnumren..?Klicka för att utvidga...
Det kan det absolut göra, även om det kanske inte är så vanligt.

Är ju lägre chans att bli påkommen om vart det har skett om man väntar länge än använder det direkt efteråt. Tror det är något som många missar och då felaktigt utgår ifrån att kortet blivit skimmat på ställe X.
 
Bankerna (eller MC/Visa/Amex) har ett avancerat system som ganska säkert kan analysera fram var korten har blivit skimmade. Genom att ta fram skimmade kort och köra dessa mot var korten är använda så får man fram en lista på tänkbara ställen eftersom dessa sticker ut i mängden. Möjligt att man även har fler parametrar med i analysen.
 
malmokalle skrev:Bankerna (eller MC/Visa/Amex) har ett avancerat system som ganska säkert kan analysera fram var korten har blivit skimmade. Genom att ta fram skimmade kort och köra de mot var korten är använda så får man fram en lista på tänkbara ställen eftersom dessa sticker ut i mängden. Möjligt att man även har fler parametrar med i analysen.Klicka för att utvidga...
Absolut, men det talar de delger ju inte denna information till kunderna som drabbats.
 
Back
Top