@Moco vilken röra, fick du iaf behålla samma korttyp? Har du betal eller kredit?
Hur vet du att det var på detta ställe kortet blev skimmat?Uttagsautomat på Hilton Metropole i London. Vips - efter 12 timmar hade dragningsförsök gjorts på flera Enterprise hyrbilsstationer i USA....
Det kan det absolut göra, även om det kanske inte är så vanligt.Jag fick just en tankeställare. Tittade på
som handlar om hur FBI fångade en skimmer.
Bland restaurangerna som nämns i Seattle känner jag igen en och jag är rätt säker på att jag besökte den runt tid som de uppenbarligen hade problem med skimming. Med andra ord är det inte alls otroligt att det var därifrån som mitt kortnummer kom på vift och fick mig att två år senare starta denna tråd.
De flesta av oss har ju misstankar om var korten blivit skimmade men det är ju rätt svårt att säkert veta att misstankarna är korrekta. Här vet jag att jag varit på ett ställe vid en tidpunkt då de hade malware och skimmade kort, men kan det verkligen ta två år innan någon använder kortnumren..?
Absolut, men det talar de delger ju inte denna information till kunderna som drabbats.Bankerna (eller MC/Visa/Amex) har ett avancerat system som ganska säkert kan analysera fram var korten har blivit skimmade. Genom att ta fram skimmade kort och köra de mot var korten är använda så får man fram en lista på tänkbara ställen eftersom dessa sticker ut i mängden. Möjligt att man även har fler parametrar med i analysen.