Senaste nytt

[SEMI-LIVE]Reserapport: Att flyga 5 olika First Class på samma bokning

Vaniljvodka

Medlem
Efter att ha suttit i loungen ett tag och väntat på att bli upphämtad så börjar man ju undra lite vad som händer och om de glömt bort en då tiden för boarding passerats med råge utan att någon kommer och hämtar mig. Har lite svårt för att någon annan ska ha koll på allt åt mig istället för att själv sköta saker och ting. När jag väl bestämmer mig för att fråga vad som händer så kommer de faktiskt och hämtar mig och vi får en promenad längst ut i terminalen.

Känner igen detta från min Thai-flight i F mellan BKK och MUC för snart två månader sen. Som kontrollfreak och med en smula språkförbistring mellan mig och loungevärdinnorna så blev det en smula jobbigt att inte förstå varför vi inte redan var vid gaten. Då det även var flera andra som skulle med samma plan så lugnade man ner sig en smula till sist, men det kändes ändå märkligt att lämna loungen så pass tätt inpå avgång. Plus att det var golfbil, ytterligare en säkerhetskontroll samt sedan en lång promenad som gällde för att ta sig till vår gate.
Väl framme så var vi dock inte sist på och uppenbarligen så tycker de att man ska kunna få spendera så mycket tid i loungen som möjligt för att kunna nyttja denna "late boarding" som de kallade det. Efter fem timmar på flygplatsen så hade man ju redan blivit en smula rastlös så det gjorde sitt till också. Men nu vet man i alla fall hur det funkar.
 

palmen

Moderator
Efter att ha suttit i loungen ett tag och väntat på att bli upphämtad så börjar man ju undra lite vad som händer och om de glömt bort en då tiden för boarding passerats med råge utan att någon kommer och hämtar mig. Har lite svårt för att någon annan ska ha koll på allt åt mig istället för att själv sköta saker och ting. När jag väl bestämmer mig för att fråga vad som händer så kommer de faktiskt och hämtar mig och vi får en promenad längst ut i terminalen.

Känner igen detta från min Thai-flight i F mellan BKK och MUC för snart två månader sen. Som kontrollfreak och med en smula språkförbistring mellan mig och loungevärdinnorna så blev det en smula jobbigt att inte förstå varför vi inte redan var vid gaten. Då det även var flera andra som skulle med samma plan så lugnade man ner sig en smula till sist, men det kändes ändå märkligt att lämna loungen så pass tätt inpå avgång. Plus att det var golfbil, ytterligare en säkerhetskontroll samt sedan en lång promenad som gällde för att ta sig till vår gate.
Väl framme så var vi dock inte sist på och uppenbarligen så tycker de att man ska kunna få spendera så mycket tid i loungen som möjligt för att kunna nyttja denna "late boarding" som de kallade det. Efter fem timmar på flygplatsen så hade man ju redan blivit en smula rastlös så det gjorde sitt till också. Men nu vet man i alla fall hur det funkar.
Ja det verkar helt klart som att man försöker få First passagerarna att gå ombord sist av alla, för att inte behöva vänta ombord så länge.
Personligen väntar jag ju dock hellre ombord än i loungen då det brukar vara bättre pre departure drink ombord än i loungen :)
Nästa gång får man kanske testa att fråga om att få boarda först av alla, det borde gå att lösa det också.
 

palmen

Moderator
Då var det dags att sammanfatta den sista delen av denna resa.

Efter att ha kommit in i ANAs vanliag lounge såg jag fram emot att få något att äta och dricka då jag skippade det på förra flighten innan landning. Man blir ju dock lite förvånad när man möts av en tom lounge där i stort sätt bara läskmaskinen var igång på morgonen. Det fanns mer eller mindre inget framdukat över huvud taget.
20170421_070236.jpg 20170421_070245.jpg
Nudel stationen öppnade dock så jag tänkte beställa lite curry och ris men kocken visar ett stort X med armarna vilket innebar att det inte fanns, fick bli curryn med nudlar istället. Denna curry tycker jag är riktigt god faktiskt och är helt klart en vettig lättare måltid.
Vid 08:15 så börjar jag gå bot mot vår gate för att hinna fram i tid och fixa ett boardingkort innan boardingen börjar. Var inga poblem att få nya boardingkort för båda nästkommande flighter och det lir efter det en kort väntan innan boarding börjar med sedvanlig kö som formar sig långt i förväg.


Tokyo (Narita) - Seoul - Frankfurt
Dags att testa första narrowbody inom Asien på denna resa, blivit bortskämd med stora plan på flighterna innan och jag är helt klart spänd på vad Asiana ska leverera ombord. Har bara rest med dom en gång tidigare och det var i First från Seoul till Frankfurt för flera år sedan (del av min First First som ni kan läsa mer om här Reserapport: My first First (palmen) | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor


Tokyo (Narita) - Seoul Inceon
Flight: OZ107
Tokyo-Seoul
Flygplan: Airbus 321
Plats: 3K

Boarding börjar på utsatt tid och de flesta som står framför mig i kön har platser i ekonomi-kabinen, antar att de var Star Gold eller högre då dessa personer fick boarda samtidigt som Business. Dagens flight består av 3 rader 2-2 i business där man får ett riktigt business-säte, även om det bara är av typen recliner så fungerar det bra för en flight på 2,5h.
20170421_083810.jpg

Pushback sker några minuter före utsatt avgångstid och någon minut efter start gör vi en 360 graders sväng. Lite märkligt kan tyckas men jag antar att i var tvungna att komma upp på högre höjd innan vi sätter fart rakt västerut mot Seoul.

Så fort lampan för säkerhetsbälte släckts börjar man göra i ordning för servering. Jag väljer det västerländska alternativet samt beställer in lite lokal öl och champagne. Jag är inte jättehungrig men maten smakar bra även om jag inte är så förtjust i allt skinn som är kvar på huvudrätten. Ölen får godkänt för att vara en pilsner, kul att det fanns 3-4 olika lokala öl ombord även om alla var av just denna karraktär.
20170421_094209.jpg 20170421_094448.jpg

Det händer inte direkt mycket under resten av flighten, blir lite moving map och titta ut genom fönstret. Det var dock rejäl motvind på sträckan vilket gör att vi kommer fram lite sent till Seoul och jag hade inte direkt mycket tid över från början för att göra connection heller till flighten mot Frankfurt.
20170421_105547.jpg

Efter att vi landat så får vi en gate längst bort, tar nog närmre fem minuter att gå till säkerhetskontrollen där det dessutom är kö. är slås nog något världsrekord i ovana resenärer med alldeles för mycket handbagage för att det ska bli smidigt och det tar nästan 15 minuter att komma igenom trots att det bara är ett fåtal personer framför mig. När jag väl är klar med kontrollen är det bara att gå en bra bit igen för att komma till gaten för Asianas A380 mot Frankfurt. Boarding har redan börjat när jag når gaten så att besöka någon lounge är det inte tal om.

Sammanfattning

Asiana får med beröm godkänt för denna korta flygning från Tokyo. Personligen så tycker jag att de levererar en bättre mjuk produkt än vad Thai gjort på liknande flygning. Thai har dock betydligt bättre stol även om den var väldigt trång. Jag skulle utan tvekan välja att flyga Asiana i framtiden på en liknande flight.



Seoul - Frankfurt

Om man läst min tidigare rapport om att flyga med Asiana i First så förstår man nog att jag verkligen ser fram emot denna flygning då Asiana levererade toppklass när jag reste med dom förra gången. Skulle service och helheten vara lika bra denna gång som tidigare? Eller hade jag bara tur som hade en så bra flight i nosen på en Boeing 747?

Flight: OZ541
Seoul - Frankfurt
Flygplan: Airbus 380
Plats: 3A


Då boarding redan har börjat så går jag ombord direkt, fanns en kö för First-passagerare så det var inga problem att komma ombord direkt. Åter igen hade jag inte riktigt gjort hemläxan och blir lite förvånad då det är en skylt för First ner mot nedervåningen, tydligen har Asiana sin First kabin längst ner i nosen och inte på övervåningen som tex Thai har.

Väl ombord finner jag mig direkt till rätta och på denna flight blir jag inte ensam i alla fall. Omkring 10 av de 12 säten är upptagna och det verkar vara lite blandat mellan affärsresenärer och "semesterfirare". Får direkt en pyjamas där jag erbjuds olika storlekar och väljer en Large. In på toa och byta om för att inse att längden på denna pyjamas lämnar en del att önska men det känns som det spelar mindre roll, den är i alla fall väldigt skön. Efter att ha tagit fram allt jag tänkte nyttja under flygningen från mitt handbagage så ska jag bara lägga upp väskan i overhead bins och isner att det inte finns några sådana, istället får väskan ligga vid pallen längst fram i den lilla sviten man har ombord.
Tiden går och inget händer (boarding pågår säkert för fullt på andra delar av planet)... Ska det inte komma någon pre departure drink börjar jag ju undra och tiden går och vi närmar oss avgång. Strax innan pushback kommer en flygvärdinna förbi väldigt stressat och erbjuder lite saltade nötter samt champagne att dricka vilket jag inte tackar nej till. Det tar dock inte många minuter innan det är pushback så det känns verkligen som de glömde bort mig.
20170421_123023.jpg

Stolen är väldigt bekväm och att spendera ungefär 11h kommer inte bli några problem här, den saken är säker. En annan sak jag förundras lite över ära tt menyerna delas ut först efter att vi startat. De brukar man ju få utdelade redan på marken.
20170421_120424.jpg 20170421_121732.jpg 20170421_121724.jpg 20170421_121540.jpg 20170421_130221.jpg

Att starta med en A380 är alltid lika trevligt, man känner verkligen hur stort planet är och det tar tid att få upp farten innan man sakta börjar stigningen till marsch-höjd. Det är även väldigt tyst när man sitter långt fram, motorerna låter mer som när någon dammsuger i ett annat del av ett hus än vad man själv befinner sig i.

Dagens meny är inte fullt så omfattande som första gången jag reste, enbart 7 rätter ska klaras av istället för 9 stycken. Man kan även välja ett koreanskt alternativ och jag var grymt sugen på att testa Bibimbap då jag bara ätit den svenska varianten av det tidigare. Det var dock för mycket gott på den västerländska menyn så valet faller på den trots allt.

Som första rätt erbjuds en caviar-servering som smakar riktigt bra, ägget är dock aningen hårt så det är mest som en stor klump man får skära bitar ifrån men det är inget fel på smaken. Prövar även att göra en "rysk tacos", ser framför mig att det är så här man äter i Tacos i Ryssland om man har mycket pengar.

20170421_134726.jpg
20170421_134548.jpg 20170421_134555.jpg 20170421_135712.jpg

Besättningen ombord är verkligen på hugget och alla äter i sin egen takt men så fort man ätit klart tar det inte lång tid innan de plockar bort tallriken och frågar om man vill ha in nästa rätt på menyn. Det verkar som om de har någon position bakom mig där jag sitter på sista raden så de ser in i allas sviter och på så sätt märker när man ätit klart.

Andra rätten på menyn är lite "sallad" samt kalkon. Vad denna anrättning gör i en servering i första klass frågar jag mig än idag, kalkonen är det visserligen inget fel på men det smakar mest som den typ av smörgåspålägg man kan köpa hemma. Detta är ingen rät jag äter upp då jag hellre spar mig till vad som kommer framöver. Helt klart en överkryssad brödbit i betyg för detta!
20170421_135917.jpg

Efter den väldigt tråkiga kalkonen var det dags för en tomatsoppa för min del och nu börjar det likna något igen. Soppan smakar bra och det känns som lagom mycket mat.
20170421_140546.jpg

Efter soppan så serveras en liten sorbet. Känns lite konstigt att äta glass innan huvudrätten och som vanligt är glassen väldigt hård så det tar ett tag att få i sig allt vilket säkert är bra för att inte stressa sig igenom serveringen.
20170421_141116.jpg

Efter glassen är det dags för huvudrätten som består av en Tornedo och potatispure. Har beställt in den medium rare och de lyckas väl någorlunda även om jag skulle kalla det medium. Inget jag klagar över direkt, på en vanlig restaurang hade jag dock haft synpunkter på tillagningen.
Efter att ha druckit champagne (Barons de Rothschild Blanc de Blancs) till de tidigare rätterna så är det nu dags att prova lite rödviner. Som många säkert vet är jag ingen vinkännare så det får bli en gissning att franskt smakar bra till huvudrätten. Vinet heter Chateau Fleur Cardinale Grand Cru Classe 2011 och är ju inget supervin enligt mig, har druckit mycket annat som smakar betydligt bättre ombord på flyg. Det är ju dock inget fel på vinet i sig.
20170421_141637.jpg 20170421_141726.jpg

Under tiden som jag äter huvudrätten så hamnar vi i rätt kraftig turbulens och det är precis att vinet inte skvalpar över kanten av glaset. Försökte fånga detta på bild även om det inte framgår fullt ut hur mycket det skakade. Det var dock ingen större fara även om jag kan tänka mig att de som är flygrädda inte uppskattade detta. Piloterna bytte dock snabbt höjd och efter några minuter så har det lugnat ner sig igen.
20170421_142753.jpg

Efter att ha avslutat huvudrätten är det dags för efterrätt i form av både ost och frukt. Här kan jag känna att framförallt ostbrickan lämnar mycket att önska. Den "blåmögelost" som serveras (den vita balken på ostfatet) kan vara något av det mesigaste jag ätit i ostväg. Vad det gäller ostarna serverar många bolag bättre saker i Business än detta. Jag passar även på att testa ett annat vin för att utvärdera lite och väljer det spanska vinet som erbjuds, Gran Claustro 2011. Detta vin passar mig mycket bättre då det är betydligt mer smakrikt, får nog rikta in mig på spanska viner och inte franska framöver.
20170421_143250.jpg

Det sista som ska ätas innan serveringen är avslutad är lite glass samt en kopp kaffe till det. De som känner mig vet att jag inte dricker kaffe men ombord på flyg kör jag en "variant" på irish coffe vilket jag gillar. De brukar sällan ha vad som krävs för att göra Irish så det får bli lite Bailys i kaffet istället och då kan jag dricka det.
20170421_145753.jpg

Efter denna servering är man rejält mätt, annat vore väl konstigt och jag bestämmer mig för att vila och ber att få stolen bäddad och tittar på filmen Warcraft. Har lyckats med att inte se filmen tidigare även om man spelat spelet åtskilliga timmar/dagar/nätter tidigare i livet.

20170421_201657.jpg

Efter att ha sett klart på filmen är jag rejält trött och bestämmer mig för att sova en stund och får väl ca 3h sömn innan jag vaknar igen och är faktiskt lite hungrig. Bläddrar igenom menyn utan att hitta något direkt spännande så det fick bli varma mackor som smakar helt OK även om jag skulle kunnat göra dom bättre själv hemma. Till detta fortsätter jag med champagne och en whisky sour.
20170421_202803.jpg

Jag har champagne glaset kvar på bordet framför mig och får det påfyllt lite då och då. Det händer dock en liten incident och en flygvärdinna råkar slå ut ett halvfullt glas i knät på mig när hon skulle plocka bort tallriken. Ingen större fara skedd då det mesta hamnade i bäddningen i stolen och lite på benet på pyjamasen. Hon skämdes dock något fruktansvärt men man bäddar snabbt om med ny madrass och täcke åt mig så jag kan återgå till att se på lite film på 32" skärmen. Inget att bli irriterad över då det var en olyckshändelse och det torkar ju snabbt upp av det lilla som faktiskt hamnade på mig.

Lite drygt 2h innan vi ska landa är det dags för andra serveringen av mat. Jag väljer den gravade laxen som smakar utsökt. Väljer att testa ett vitt vin till också, Château Latour Martillac 2012 som smakar mycket bra. Som ni kanske märker testar jag det som är "äldst" då jag inte har någon aning om hur jag ska bedöma ett vin utifrån vad som skrivs om det.
20170421_223053.jpg

Till huvudrätt blir det någon form av köttgryta med potatis som smakar mycket bra. Här märks det att allt krut läggs på första serveringen och inte den sista även om det absolut inte är något fel på denna maträtt så ser det kanske lite billigt ut. Testar även det tredje rödvinet som finns ombord, Murrieta's Well, The Spur 2013. Inga ben i detta vin heller och jag placerar det som två efter det Spanska vinet.
20170421_224439.jpg

Avslutningsvis en desert med guldflarn på och till det ett desertvin, Chateau Pajzos Tokaj Aszu 5 Puttonyos 2006 som även det är mycket gott.
20170421_230057.jpg

Väl framme i Frankfurt taxar vi in till gate och landar i tid. Jag hade dock tagit i med 1 dygn i Frankfurt då jag skulle flyga hem på en separat biljett och inte ville riskera något. Med facit i hand hade jag kunnat åka hem samma kväll.
Åter igen så träffar jag på ett av ANAs Star Wars målade plan, såg detta plan tidigare i Tokyo på utresan.
20170421_173020.jpg

När man är först av finns det alltid en risk att man får vänta på väskorna ett bra tag och inget undantag här trots att det känns som man gått runt halva Frankfurt innan man kommer till bagagebandet. Bagaget kommer ut på två olika band och ingen info om vilket band man ska titta på, visar sig att allt från economy kommer på ena bandet och first/business på det andra (osäker på vart priotaggat economy-bagage hamnade). Det tar ett bra tag innan väskorna kommer för oss som satt i First, det är med andra ord inte bara på Arlanda som prio kanske inte hanteras på bästa sätt.


Sammanfattning
Asiana levererar helt klart en väldigt bra produkt, det är den skönaste stolen/sviten på resan helt klart och jag tycker personalen är lättare att ha att göra med då de inte hela tiden ska buga och bocka och stå på knä som det lätt blir på en ANA flight. Det finns dock helt klart utrymme för förbättringar vad det gäller maten samt att man verkade glömma bort mig innan start. Vissa maträtter var riktigt bra medan några knappt varit OK i economy enligt mig (osten och kalkonen). Kan tyckas lite petigt kanske men jag förväntar mig att alla rätterna som serveras ska hålla hög kvalité och dessa två klarar inte av min gräns för vad som är OK. Att man får ett glas utspillt över sig kan alltid hända, självklart inget plusbetyg men ingen större fara denna gången. Hade varit värre om man satt i kostym och direkt skulle på möte efter att ha landat eller liknande.


Total tid med flightmap: 3h

Lounge: -
Caviarservering/Förrätt: 4/5
Huvudrätt: 4
/5
Efterrätt: 4/5
Champagne: 5
/5
Ölutbud: 2/5
Vinutbud: 5/5
Crew: 4/5
Amenity Kit: 5/5
Stol: 5/5

TOTALT: 38 / 45


Då jag inte hade tid att besöka loungen kan jag inte betygsätta den. Det verkar dock på andras rapporter som att inte mycket ändrats de senaste åren och utifrån detta skulle jag ge den en 3a i betyg, snäppet bättre än ANA Suite på Narita men långt ifrån Private Room, och FCT i Frankfurt.
Med en bättre andra förrätt samt om de små missarna från crew inte uppstått skulle dessa två kategorier fått full pott.
 

Vaniljvodka

Medlem
Hade samma upplevelse av maten på samma flyg åt andra hållet för två månader sen. Tämligen svagt för att vara första klass. Åt då koreanska maten + caviar service och kan nog inte säga att det var något som smakade extraordinärt. Egentligen inget som var dåligt heller, men hade väntat mig lite mer. Plus att jag åt mycket bättre i TG och SQs C på samma resa.
 

palmen

Moderator
Hade samma upplevelse av maten på samma flyg åt andra hållet för två månader sen. Tämligen svagt för att vara första klass. Åt då koreanska maten + caviar service och kan nog inte säga att det var något som smakade extraordinärt. Egentligen inget som var dåligt heller, men hade väntat mig lite mer. Plus att jag åt mycket bättre i TG och SQs C på samma resa.
Måltidsserveringen är den mest omfattande och enligt mig är det bra mat men det finns möjlighet till förbättring den saken är klar.
Nu flyger jag sällan longhaul i Business men inget av det jag fått där har varit bättre än vad jag blivit serverad i First på någon jämförbar flygning vad det gäller maten. Swiss serverade en sjukt bra köttbit från USA, det är den enda som kommer i närheten av en huvudrätt i First från mina resor
 

Vaniljvodka

Medlem
Måltidsserveringen är den mest omfattande och enligt mig är det bra mat men det finns möjlighet till förbättring den saken är klar.
Nu flyger jag sällan longhaul i Business men inget av det jag fått där har varit bättre än vad jag blivit serverad i First på någon jämförbar flygning vad det gäller maten. Swiss serverade en sjukt bra köttbit från USA, det är den enda som kommer i närheten av en huvudrätt i First från mina resor

Nu har jag bara First-resor med Asiana, Thai och Emirates (tre totalt), men jag har funnit maten bättre på både TK C, SQ C och TG C. Kanske haft otur i First då. Framförallt Thai's Lobster Thermidor via Book the Cook var riktigt dålig. Annars inte mycket som sticker ut åt andra hållet.
 

palmen

Moderator
Nu har jag bara First-resor med Asiana, Thai och Emirates (tre totalt), men jag har funnit maten bättre på både TK C, SQ C och TG C. Kanske haft otur i First då. Framförallt Thai's Lobster Thermidor via Book the Cook var riktigt dålig. Annars inte mycket som sticker ut åt andra hållet.
Jag har bara testat Air Canada, SAS, Swiss på longhaul i Business. Inget fel på maten men inte i närheten av First på lufthansa och de asiatiska bolagen. Köttbiten på ena swiss flighten skulle dock varit helt ok i First.

Enskilda rätter är ibland bättre, men helheten så vinner First alla dagar i veckan för mig på det jag testat. Alltid trevligt med positiva överraskningar i Business dock :)
 

Ormen

Medlem
@palmen Denna rutt är verkligen strålande. Kort fråga - Jag har alltid trott att EB endast tillåter ett stopp i tredje zon, är detta en missuppfattning eller hur fick du till hemresan?
 

palmen

Moderator
@palmen Denna rutt är verkligen strålande. Kort fråga - Jag har alltid trott att EB endast tillåter ett stopp i tredje zon, är detta en missuppfattning eller hur fick du till hemresan?
De gjorde ett undantag i och med att min First flight BKK-ICN försvann när Thai bytte plan och då tillät de mig att göra det extra stoppet i Tokyo.
Detta innebär ju att det inte finns några system som säger ifrån på detta utan det är upp till handläggaren vad de får göra. Systemet kanske säger stopp men att en supervisor eller liknande kan gå in och overridea detta på något sätt.
 
Toppen