Senaste nytt

Erfarenheter från långflygning vid graviditet?

Kickar upp denna tråd då jag har en situation som passar ämnet.

Jag reser med min gravida fru med Thai då hon är i v28 och hem då hon är i v30. Enligt deras policy så skall man efter v30 i graviditeten ha ett intyg från sin förlossningsläkare när beräknad förlossning är och att graviditeten är okomplicerad. Så långt allt bra, men vid flygtillfället så får detta intyg ej vara mer än 1v gammalt. Uppenbarligen en omöjlighet för hemresan då.

Erfarenheter med Thai i denna situation? Vad är worst case scenario här, om de vägrar en att boarda får man då själv pynta hemresa eller är de skyldiga att fixa alternativ rutt?

Jag tror inte de är skyldiga att fixa ett alternativ. Dvs. jag är helt säker på att de inte är det.

Jag tror att du missförstår vad som är omöjligt med vad Thai tycker är ditt problem att lösa.

Thais hemsida säger dessutom
After the 28th week of pregnancy, passengers must obtain a medical certificate of fitness to travel issued by their attending obstetrician, stating the number of weeks of pregnancy and estimated date of delivery. The medical certificate issued by the doctor must be issued no later than 7 days prior to departure, which must be carried with the expectant passenger when boarding the flight.

Jag tror inte de är skyldiga att fixa ett alternativ. Dvs. jag är helt säker på att de inte är det.

Jag tror att du missförstår vad som är omöjligt med vad Thai tycker är ditt problem att lösa.

Thais hemsida säger dessutom

Ingen ersättning, check.

Däremot så finns inget missförstånd, i enlighet med de regler du själv citerar så är det omöjligt att få ett läkarintyg av vår "attending obstetrician" när vi är utomlands av den enkla anledningen att det inte går att genomföra en undersökning på avstånf. Sen att Thai struntar i det köper jag.

Å andra så finns det utrymme för tolkningar i huruvida vår "attending obstetrician" är vilken förlossningsläkare som helst vi anlitar varän i världen för att utfärda ett intyg (vilket vore en smal sak i Kuala Lumpur där vi åker hem ifrån) eller om det endast syftar till läkare från hemmaregion (vilket egentligen inte finns då vi i mammavård i Sverige endast nyttjar barnmorskor).

Nu är jag ingen läkare men jag misstänker att en Malaysisk doktor nog skulle vilja ha tillgång till hela journalen avseende graviditeten innan hen skriver ett intyg.... och det kan nog inte anses att denna doktor är er Attending obstetrician heller. Tänk också på att om Thai vägrar flyga er så kan det bli väldigt knöligt att hitta andra alternativ och då blir det förlossning i Malaysia vilket inget försäkringsbolag kommer täcka skulle jag tro. Jag skulle definitivt inte åka under dessa premisser.

Tock

DN skriver idag måndag om blodproppar och flygningar.
Lägger ut en del av sidan vet inte om man får lägga upp hela artikeln
IMG_1073.PNG

Nu är jag ingen läkare men jag misstänker att en Malaysisk doktor nog skulle vilja ha tillgång till hela journalen avseende graviditeten innan hen skriver ett intyg.... och det kan nog inte anses att denna doktor är er Attending obstetrician heller. Tänk också på att om Thai vägrar flyga er så kan det bli väldigt knöligt att hitta andra alternativ och då blir det förlossning i Malaysia vilket inget försäkringsbolag kommer täcka skulle jag tro. Jag skulle definitivt inte åka under dessa premisser.

Tock

Förlossning utomlands är nog ingen risk, finns flera flygbolag som har mycket mindre restriktioner på flygande ända upp till v38. Så worst case är då att man får lösa one-way hem med LH, Swiss, SAS el dyl. Ska göra mitt yttersta att försöka hitta alternativ till TG leg då på long haul däremot (2-4-1 bokning).

Last edited:
Kickar upp denna tråd då jag har en situation som passar ämnet.

Jag reser med min gravida fru med Thai då hon är i v28 och hem då hon är i v30. Enligt deras policy så skall man efter v30 i graviditeten ha ett intyg från sin förlossningsläkare när beräknad förlossning är och att graviditeten är okomplicerad. Så långt allt bra, men vid flygtillfället så får detta intyg ej vara mer än 1v gammalt. Uppenbarligen en omöjlighet för hemresan då.

Erfarenheter med Thai i denna situation? Vad är worst case scenario här, om de vägrar en att boarda får man då själv pynta hemresa eller är de skyldiga att fixa alternativ rutt?

Första gången reste vi utan intyg, detta var i Juli med beräknad nedkomst i Oktober (Vet inte exakta veckor) Detta var med SK och LH och var inga problem, dessutom innom Europa.

Med andra barnet (i magen) så blev det några turer ner till Palma. Inför dessa resor så ordnade vi intyg från barnmorskan. Vi behövde aldrig visa upp det men vi fick frågan vid ett tillfälle när det var födseln var beräknad, en lång blick och ett ok. Då var det skönt att ha intyget i handväskan.

Med det sagt, så kan ni be er barnmorska att datera intyget så att det passar ett ert hemresedatum. Om hon inte vill göra det så kan ni be henne att mejla ett så att ni har ett godkänt intyg vid hemresan.

Edit: Om Thailand är ett land där man älskar stämplar så kan det vara en fördel att få med sig ett orginalintyg innan resan, men som är daterat så att det passar er.

Med andra barnet (i magen) så blev det några turer ner till Palma. Inför dessa resor så ordnade vi intyg från barnmorskan. Vi behövde aldrig visa upp det men vi fick frågan vid ett tillfälle när det var födseln var beräknad, en lång blick och ett ok. Då var det skönt att ha intyget i handväskan.

Med det sagt, så kan ni be er barnmorska att datera intyget så att det passar ett ert hemresedatum. Om hon inte vill göra det så kan ni be henne att mejla ett så att ni har ett godkänt intyg vid hemresan.

Edit: Om Thailand är ett land där man älskar stämplar så kan det vara en fördel att få med sig ett orginalintyg innan resan, men som är daterat så att det passar er.

Smartaste jag hört idag. Tack!

Vi flög jorden runt i economy (det var innan bc.se fanns!) och landade dagen innan gränsen för flygning under graviditet. Det gick bra och både mamman och gossebarnet mår idag bra. Det kändes dock väldigt riskabelt och vi hade iakttagit alla tänkbara försiktighetsåtgärder innan såsom intyg etc, men vi fick inte en enda fråga under någon flygning. Jag minns att vi skaffade en utökad försäkring för ändamålet från Europeiska. Behövde som tur var aldrig användas men det kändes bra att ta det säkra före det osäkra.

Toppen