Senaste nytt

Courtesy upgrade på SAS longhaul som Eurobonus Diamond/Pandion

P-L

Medlem
Verkar inte bli nån CU idag heller på SFO-CPH. Väldigt få platser kvar i Business så är väl antagligen därför. 0/6 so far!
 
Jag var på samma flight i onsdags MIA-CPH och hela C-kabinen var full. När jag checkade in sent dagen innan (typ 16 h före avgång) och tittade på beläggningen så fanns det ett antal platser kvar i Business. Så jag antar att det var en hel del uppgraderingar gjorda i gate till Business, förmodligen de flesta från Plus.

Fullt rimligt att SAS vill hålla fler platser säljbara i Business och Plus när de vet att många vill uppgradera på över-natten-flygningar.
Även jag var på samma flight, vi var tre som checkade in på morgonen någongång och då fanns det bara fåtal platser kvar. Förmodligen flera som hade biljett men som inte valt plats.
 
Nybliven EBD och har frågor om uppgraderingar, antagligen främst CU, både med long och kort notice.
- Hur funkar det med upgrades om man valt specifika platser vid bokning? Säg att jag flyger GOT-ARN med SAS Go och valt plats med extra benutrymme, men blir uppgraderad till Plus och hamnar på ett trångt mittensäte.
Eller att jag flyger longhaul till USA eller Tokyo i Go och har valt mitt favoritsäte på rad 30, och blir uppgraderad till ett dåligt säte i Pluskabinen. Har jag isåfall rätt att neka uppgradering och ha kvar min ursprungliga plats?
- Hur får jag reda på att jag blivit uppgraderad, och hur kan jag isåfall avstyra uppgradering om jag inte vill ha den?
- Hur funkar uppgraderingsscenarion om jag reser med sällskap?
- Något annat som är bra att veta eller tänka på?
 

Abbs

Medlem
Nybliven EBD och har frågor om uppgraderingar, antagligen främst CU, både med long och kort notice.
- Hur funkar det med upgrades om man valt specifika platser vid bokning? Säg att jag flyger GOT-ARN med SAS Go och valt plats med extra benutrymme, men blir uppgraderad till Plus och hamnar på ett trångt mittensäte.
Eller att jag flyger longhaul till USA eller Tokyo i Go och har valt mitt favoritsäte på rad 30, och blir uppgraderad till ett dåligt säte i Pluskabinen. Har jag isåfall rätt att neka uppgradering och ha kvar min ursprungliga plats?
- Hur får jag reda på att jag blivit uppgraderad, och hur kan jag isåfall avstyra uppgradering om jag inte vill ha den?
- Hur funkar uppgraderingsscenarion om jag reser med sällskap?
- Något annat som är bra att veta eller tänka på?
CU gäller endast longhaul. Blir du uppgraderad ARN-GOT så är det en op-up.

Om du reser med sällskap på samma biljett blir hela sällskapet uppgraderat.
 

gjohansson

Medlem
Och vad gäller CU ska du få ett mail, ett blipp när du ska borda planet gällande op-up så vet du ju först då så lite tufft att göra något åt det...
 

palmen

Moderator
Nybliven EBD och har frågor om uppgraderingar, antagligen främst CU, både med long och kort notice.
- Hur funkar det med upgrades om man valt specifika platser vid bokning? Säg att jag flyger GOT-ARN med SAS Go och valt plats med extra benutrymme, men blir uppgraderad till Plus och hamnar på ett trångt mittensäte.
Eller att jag flyger longhaul till USA eller Tokyo i Go och har valt mitt favoritsäte på rad 30, och blir uppgraderad till ett dåligt säte i Pluskabinen. Har jag isåfall rätt att neka uppgradering och ha kvar min ursprungliga plats?
- Hur får jag reda på att jag blivit uppgraderad, och hur kan jag isåfall avstyra uppgradering om jag inte vill ha den?
- Hur funkar uppgraderingsscenarion om jag reser med sällskap?
- Något annat som är bra att veta eller tänka på?
Blir du uppgraderad från go till plus blir du av med platsen i go och måste själv välja ny i plus. Har hänt mig att det bara var mittplatser kvar och var mindre nöjd med det.
Din plats i go blir ledig och någon annan lär ta den rätt fort skulle jag gissa på.
Du har ingen möjlighet att inte få en Courtesy Upgrade, det verkar dock vara möjligt att kontakta sas och bli tillbakaflyttad igen men utan garanti över plats du får. Då checkin redan öppnat är det som sagt stor chans att du får en dålig plats i economy i så fall.

Detta är som sagt en rätt stor nackdel med Courtesy upgrade, om man redan har rad 30 och föredrar benutrymmet.
 

EBD_Hakan

Medlem
Någon som vet om det går att få CU nu under helgen när Eurobonus-systemen uppdateras? Det borde ju inte ha något med det att göra eftersom EBD fortfarande står i PNR eller hur?
 
Detta är som sagt en rätt stor nackdel med Courtesy upgrade, om man redan har rad 30 och föredrar benutrymmet.

Det är ju faktiskt smått vansinnigt. Då kommer nästa fråga; kan man höra av sig till sas och säga att uppgradering go>plus inte är intressant, eftersom man har fått sina favvosäten?
 
Toppen