Senaste nytt

Diskussion om SAS vin ombord samt annan dryck

johisco

Medlem
Tycker det är trist med vinerna. Hela slanten går till hypade Charles Heidsieck Champagne sen försöker man komma undan med okända "no names" från Languedoc och nån Verdichio. Alla sub 100kr fynd från något bulkköp såklart.

Säger inte att man ska köpa överprisade ettikettsviner men klassiska områden är kända av en anledning. Och det finns trots allt fynd att göra i Bordeaux och Bourgogne både för röda och vita, bara man lägger manken till.

Håller helt med om vinerna. Och kunde man inte åtminstone ha valt två olika länder för de röda?
Spelar landet roll, är väl smaken som är viktig (om man nu inte bojkottar ett specifikt land). Hur många skulle i ett blindtest kunna säga vilket land ett vin kommer ifrån? Väldigt få skulle jag gissa på.
Skulle vara intressant att köra vinprovning blint på några bolag och deras viner i Business och se vilken vinnaren blir. Tror det skulle bli ett helt annat resultat än vad många tror på förhand om vinerna.

Spelar landet roll, är väl smaken som är viktig (om man nu inte bojkottar ett specifikt land). Hur många skulle i ett blindtest kunna säga vilket land ett vin kommer ifrån? Väldigt få skulle jag gissa på.
Skulle vara intressant att köra vinprovning blint på några bolag och deras viner i Business och se vilken vinnaren blir. Tror det skulle bli ett helt annat resultat än vad många tror på förhand om vinerna.

Håller helt med om att vinvalet är en mindre katastrof, förutom Champagnen.
Sen kanske inte alla bryr sig så mycket om vilket land ett vin kommer ifrån - men olika regioner och växtförutsättningar ger olika karaktär på vinet. Och tyvärr är SAS båda röda viner från ungefärligen samma område i södra Frankrike, mest känt för att ge snabbt drickbara och "populära" viner i likartad stil. Bra kvalitet, men inte premium, med några få undantag.

Det jag tycker man borde kunna erbjuda i Business är ett bra och passande vin till kraftiga kötträtter och vilt (kvalitetsbourgogne, Barolo eller förstås Bordeaux). Och ett rejält friskt, vitt vin - varför inte god Riesling från bättre lägen i Tyskland, Alsace eller Österrike.
Det som finns nu känns mest som sipp- och mingelviner av lättdrucken karaktär. Nästan lika tråkiga som de viner som SAS Business Lounge serverar ur kran.

Katastrof tycker jag är att ta i, jag tycker ändå att det är anständiga viner som inte kan jämföras med tappvinerna i loungen. Men såklart önskar jag mig också bättre viner ombord (och på alla övriga ställen också). Tappvinet kvalar däremot in på katastrof-temat...
Wagyubiffen var överraskande bra ombord. Hade gärna haft ett bra vin till som matchade den.

Landet har en ganska stor betydelse för hur det smakar, ännu mer såklart region osv. Samma druva ger olika smakande vin med olika jordmån, antal soltimmar, tillverkningsprocess (samtliga, även i viss mån den senare faktorn, har geografisk korrelation). Min poäng är dock att det vore bättre med större variation, även om druvorna skiljer sig åt.

Edit: Var lite ivrig att svara på inlägget som citerade mitt innan jag läst efterföljande varav ett sa ungefär samma sak som jag ville säga, ursäkta semi-dubbelpost.

Last edited by a moderator:
Katastrof tycker jag är att ta i, jag tycker ändå att det är anständiga viner som inte kan jämföras med tappvinerna i loungen. Men såklart önskar jag mig också bättre viner ombord (och på alla övriga ställen också). Tappvinet kvalar däremot in på katastrof-temat...
Wagyubiffen var överraskande bra ombord. Hade gärna haft ett bra vin till som matchade den.
Håller med i resonemanget. Ölen SAS har ombord nu är långt ifrån den bästa ölen man druckit och passar inte helt i mina smak preferenser, men det är öl som är så mycket bättre än standardlager och därmed blir det mer intressant. Öl har ju dock ett bäst före datum att ta hänsyn till, "vanlig öl" som dessutom har mycket humle i sig blir väldigt sällan bättre av att lagras och ska helst drickas så färska som möjligt, helst inom en vecka från produktion. Detta är så klart "omöjligt" för öl ombord.

Jag har svårt att tro att vinet är "så dåligt" som man vill få det till bara för att det inte passar ens egna preferenser. Har haft vänner som dricker en hel del vin men inte på något sätt är vinkännare och de har tyckt att vinerna ombord varit betydligt bättre än vad de brukar dricka (viner runt 100 kronor på systembolaget). Alla gillar vi olika och det finns antagligen fler parametrar att ta hänsyn till än att vinet ska vara från rätt region/land samt ha en välkänd etikett.

SAS viner i business är shit dåliga rent ut sagt och harmonerar inte alls med
uppryckningen av maten som serveras. Champagnen är inte mer än ok.
Vinerna är eländiga. Det behöver inte vara viner i Emirates klass, men till och med Thai som generellt serverar uselt käk har mycket mer korrekta viner i sin Businessclass.
Jag gillar verkligen SAS Business, men vinerna "suger".
Sjävklart ska man servera klassiska franska och italienska såväl vita som röda.
Tar man från ca 20.000.- för en business saver biljett måste vinerna va skapliga.
En billig vit italiensk verdicchio, fransk sauvignon blanc eller de röda från Pays dOc respektive Corbiers är för klent för att hålla image uppe på den i övrigt fina businessklassprodukten. Allt utom vinerna är top.
Förra året va det ännu sämre, då hade man under en period en Italiensk Dolcetto som rödvinsalternativ.

Jag har svårt att tro att vinet är "så dåligt" som man vill få det till bara för att det inte passar ens egna preferenser. Har haft vänner som dricker en hel del vin men inte på något sätt är vinkännare och de har tyckt att vinerna ombord varit betydligt bättre än vad de brukar dricka (viner runt 100 kronor på systembolaget). Alla gillar vi olika och det finns antagligen fler parametrar att ta hänsyn till än att vinet ska vara från rätt region/land samt ha en välkänd etikett.

Jag både håller med - och inte håller med.
För det första var det kanske lite olyckligt att jag använde uttrycket "mindre katastrof" när jag skrev om det nya utbudet. De viner SAS har valt ut är säkert utmärkta i sin klass. Jag har inte hunnit prova de här vinerna, så mitt resonemang är egentligen helt teoretiskt.

Men har man bara utrymme och möjlighet att erbjuda två rödviner i sitt sortiment, så borde åtminstone det ena vinet vara ett hyfsat bra vin från något av de klassiska distrikten. Om man sen väljer ett vin från Piemonte, Toscana, Bourgogne eller Bordeaux spelar kanske mindre roll.

Att tro att man kan erbjuda ett vin av "Bourgognetyp" genom att ha en Pinot Noir från sydfrankrike är bara skämt. Vinet är säkert gott - på en soliga terass en varm sommardag i Perpignan - eller för all del på Stureplan i Stockholm. Men till ankan eller viltköttet krävs annat i glaset.
Med samma resonemang kunde man lika gärna lyfta bort Champagnen och ersätta den med något annat bubbel av samma typ.

SAS viner i business är shit dåliga rent ut sagt och harmonerar inte alls med
uppryckningen av maten som serveras. Champagnen är inte mer än ok.
Om Champagnen inte är mer än OK, vilken champagne i samma prisklass skulle vara så mycket bättre?
Denna champagne har ju blivit utsedd till "best non vintage" och det borde väl vara ett gott betyg om man nu inte jämför mot vintage champagne.

Jag antar att det finns en budget på vad allt får kosta, det är ju inte bara maten som kostar mer i Business utan utrymmet som din stol tar kunde 4 andra personer i ekonomi ha betalat för. Nu har jag ingen aning om hur bra dessa viner är i jämförelse med likvärdiga flygbolag (dvs jämförelse på samma marknad). Har Lufthansa, Swiss, Austrian, British Airways, KLM, Air France så mycket bättre viner i Business? Kan tänka mig att de är betydligt bättre på Air France åtminstone.
Det går ju dock att vända på det och fråga hur många av dessa bolag har bättre utbud på all övrig dryck ombord. Inget av dessa bolag slår SAS på den fronten, det är enligt mig enbart British Airways som kommer i närheten då de brukar ha någon öl som är drickbar samt att de serverar bra gin och tonic. De andra serverar väl dock mest "standard-produkter". Brussels Airlines har dock en sjukt bra öl-lista ombord på longhaul, där ligger faktiskt SAS efter även om jag föredrar den öl som SAS har så har Brussels större utbud.

Det kan ju vara så att SAS fokuserar mer på andra saker än vinet ombord när det kommer till dryck. För mig som inte är någon större vindrickare tycker jag det är helt rätt väg att gå men inser ju att många tycker tvärt om.

Toppen