Senaste nytt

Awardresa med familjen till Hawaii

Ghoose

Medlem
Har funderingar på att ta med familjen till Hawaii, måste man flyga samma 3:e zon ut och hem även dit. Går ju liksom inte att flyga direkt ;)

Både enklare (hitta platser) och roligare att flyga dit via Asien och hem via USA. Sedan börjar barnen bli lika tokiga som mig och vill testa så mycket olika som möjligt.

Alternativ 1: Europa-ICN/TYO-HNL, HNL-SFO/LAX/IAH/NYC/IAD-Europa
Asiana eller Ana C på utresan, United Polaris C + Lufthansa på hemresan (Alternativt United på båda)

Alternativ 2: Europa-ICN-HNL, HNL-TYO-Europa
Då får man en väg med Asiana C och en med Ana C plus eventuellt United en eller två sträckor...

Tankar om detta?

Man måste åka via samma tredjezon på utresa och hemresa. Det du vill boka är en jorden runt resa.
Det har funnits undantag då någon fått resa via olika tredjezoner hem men det har varit fårn australien och via norra asien och södra asien där det fått lov att "bryta mot reglerna". Jag kan inte tänka mig att det där skulel gå igenom enligt alternativ 1, det andra alternativet är dock helt ok enlgit reglerna.

Jepp, har också känslan att det borde vara så. Dock har ju Hawaii precis blivit en egen zon så man får väl kanske prova några agenters vilja att böja på reglerna innan man ger upp tanken. ;)

Tror personligen att det kommer att vara enklast att hitta 4 biljetter via USA än via Asien. Så en kombo av LH & UA vs OZ & NH.
(Givetvis går det att variera sig med ut och hemresa på USA med SK, LX, CA)

det andra alternativet är dock helt ok enlgit reglerna.

Jag har fått för mig att jag läst här att man inte får (läs: folk blivit nekade av Tallinn trots att Hawaii är dyrare zon än Asien-zonerna osv.) åka österut (dvs. från Sverige) till Hawaii utan att man måste åka vägen över Nordamerika, har jag alltså fått det om bakfoten?

Jag har fått för mig att jag läst här att man inte får (läs: folk blivit nekade av Tallinn trots att Hawaii är dyrare zon än Asien-zonerna osv.) åka österut (dvs. från Sverige) till Hawaii utan att man måste åka vägen över Nordamerika, har jag alltså fått det om bakfoten?
Det var så tidigare (läs fram till någon gång i 2016).
Men numera verkar det som att SAS EuroBonus har accepterat routing via Asien för en bonusresa mellan Europa och Hawaii, förutsatt att man byter i samma tredjezon i båda riktningar och endast ett byte i tredjezonen i varje riktning.

Det var så tidigare (läs fram till någon gång i 2016).
Men numera verkar det som att SAS EuroBonus har accepterat routing via Asien för en bonusresa mellan Europa och Hawaii, förutsatt att man byter i samma tredjezon i båda riktningar och endast ett byte i tredjezonen i varje riktning.
Åhå! Ja, jag läste om någon för ett tag sedan som fått igenom det men uppfattade som det var en engångsturgrej. Tack för (som alltid från dig!) snabbt och trevligt svar :)

• Gilla
Reactions: Gus
Är det samma antal poäng som går åt om man reser via Asien, dvs 160000 resp 210000 i C resp F, som det är om man reser via USA?

Jepp, har också känslan att det borde vara så. Dock har ju Hawaii precis blivit en egen zon så man får väl kanske prova några agenters vilja att böja på reglerna innan man ger upp tanken. ;)

Tror personligen att det kommer att vara enklast att hitta 4 biljetter via USA än via Asien. Så en kombo av LH & UA vs OZ & NH.
(Givetvis går det att variera sig med ut och hemresa på USA med SK, LX, CA)
Hawaii har väl varit en egen zon i flera år med SAS. Det är i alla fall inger nytt. Man får inte åka via olika 3e zoner så du besparar nog alla tid om du inte försöker detta vid flertalet samtal.

Är det samma antal poäng som går åt om man reser via Asien, dvs 160000 resp 210000 i C resp F, som det är om man reser via USA?
Ja, du betalar för vad det kostar till destinationen inte för vilka zoner du passerar. Sen finns regeln att du inte får åka via dyrare zon.

Hawaii har väl varit en egen zon i flera år med SAS. Det är i alla fall inger nytt. Man får inte åka via olika 3e zoner så du besparar nog alla tid om du inte försöker detta vid flertalet samtal.

Då måste jag läst fel förra året när kollade *A award charten, men men, ibland läser man det man vill läsa ;)

En fördel med att flyga via Asien antar jag är att man slipper en del av de amerikanska bolagen och inte minst den halvtråkiga sträckan mellan fastlandet och Hawaii.

Men är det inte så att även de asitiska bolagen som flyger till Hawaii har hi-density konfigurerade maskiner på sträckan och en businessklass som inte är i paritet med deras andra sträckor? Såg seatmaps hos JAL vid något tillfälle och det såg inte roligt ut. Något som @Dr. Miles kanske vet mer om?

Verkligen surt att Star Alliance tar så in i helsefyr bra betalt för att flyga till Hawaii :( Inom AA räknas Hawaii som samma zon som fastlandsUSA när man startar sin resa utanför USA.

Toppen