Senaste nytt

Har SAS nu startat sin egen variant av Uniteds "leggings-gate"?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Minns en busschaufför i Umeå, en mycket varm sommar för många år sedan. På den tiden när klimatsystem ännu inte var standard. Han förbjöds att använda kortbyxor i tjänsten då det inte ingick i den reglementsenliga uniformen. Efter att ha studerat reglerna noga så körde han resten av sommaren i kjol, skjorta och slips. Där stod nämligen att till uniformen skulle antingen långbyxa eller knälång kjol bäras. Det kan bli aningen absurt ibland när reglerna inte tillåter flexibilitet.

Tjejen tycks vara av uppfattningen att arbete på SAS, eller annan arbetsplats, är en rättighet men det är faktiskt upp till SAS att bestämma vem som ska arbeta där. Väl anställd får man finna sig arbetsgivarens regler så länge som dessa inte bryter mot svensk lag. En klädkod är inte ett exempel på lagbrott.

Jag förstår verkligen inte att det kan vara så svårt att förstå att på en arbetsplats bestämmer arbetsgivaren vad de anställda skall bära. Det handlar inte om diskriminering i det här fallet heller då inga religiösa symboler tillåts.

Detta är för mig en icke-diskussion utan dess like. Alla som någon gång satt en fot i arbetslivet, och begåvats med en fungerande tankeverksamhet inser att man helt enkelt får rätta in sig i ledet.

Accepterar man inte detta är man fri att söka ett annat arbete. Däremot borde all form av ersättning man eventuellt erhåller också följaktligen dras in.

Minns en busschaufför i Umeå, en mycket varm sommar för många år sedan. På den tiden när klimatsystem ännu inte var standard. Han förbjöds att använda kortbyxor i tjänsten då det inte ingick i den reglementsenliga uniformen. Efter att ha studerat reglerna noga så körde han resten av sommaren i kjol, skjorta och slips. Där stod nämligen att till uniformen skulle antingen långbyxa eller knälång kjol bäras. Det kan bli aningen absurt ibland när reglerna inte tillåter flexibilitet.

Samma hände på Roslagsbanan för några år sedan.. en förare körde med kjol under sommaren då det blev över 45 grader inne i förarhytten..

Jag förstår verkligen inte att det kan vara så svårt att förstå att på en arbetsplats bestämmer arbetsgivaren vad de anställda skall bära. Det handlar inte om diskriminering i det här fallet heller då inga religiösa symboler tillåts.

Detta är för mig en icke-diskussion utan dess like. Alla som någon gång satt en fot i arbetslivet, och begåvats med en fungerande tankeverksamhet inser att man helt enkelt får rätta in sig i ledet.

Accepterar man inte detta är man fri att söka ett annat arbete. Däremot borde all form av ersättning man eventuellt erhåller också följaktligen dras in.

Absolut. Alla dessa särbehandlingar är ju absurt..

1. Ingen här har sagt att SAS bryter mot någon lagstiftning.
2. EU lagstiftningen säger att det är ok att ställa detta krav om man anser att det inte passar in i dresskoden, den säger inte att man måste. Med andra ord så är det ok för företag att tillåta slöja. Jag, och flera med mig, har uttryckt att SAS policy är omodern, inte olaglig.
3. Jag får intrycket av att tjejen som inte fick jobbet främst vänder sig mot att hon inte fick informationen tidigare. Självklart måste hon också få ge uttryck för sin besvikelse och sin åsikt att hon tycker att SAS policy är felaktig.
4. Ingen här har heller sagt att arbetsgivaren inte är den som sätter sina regler och policys. Men man måste få säga vad man tycker om dem. På samma sätt som att man kan tycka illa om att man som guldstatus medlem tvingas betala för att välja sittplats på flyget.

Jag vidhåller att SAS har en omodern policy och att de starkt borde överväga att ändra den.

1. Ingen här har sagt att SAS bryter mot någon lagstiftning.
2. EU lagstiftningen säger att det är ok att ställa detta krav om man anser att det inte passar in i dresskoden, den säger inte att man måste. Med andra ord så är det ok för företag att tillåta slöja. Jag, och flera med mig, har uttryckt att SAS policy är omodern, inte olaglig.
3. Jag får intrycket av att tjejen som inte fick jobbet främst vänder sig mot att hon inte fick informationen tidigare. Självklart måste hon också få ge uttryck för sin besvikelse och sin åsikt att hon tycker att SAS policy är felaktig.
4. Ingen här har heller sagt att arbetsgivaren inte är den som sätter sina regler och policys. Men man måste få säga vad man tycker om dem. På samma sätt som att man kan tycka illa om att man som guldstatus medlem tvingas betala för att välja sittplats på flyget.

Jag vidhåller att SAS har en omodern policy och att de starkt borde överväga att ändra den.

Du tycker alltså att en "modernisering" av nuvarande, sekulariserade policy, vore att börja tillåta religiösa symboler? Välkommen till 2000-talet.

Lite OT men ändå intressant att det inom Islam är tillåtet att inte bära slöja under vissa omständigheter. Inom Islam finns ett begrepp som heter Darura och kan jämföras med vad vi svenskar kallar "nöden har ingen lag". Darura inbär att om det är nödvändigt så får man göra det "förbjudna". Det är ett viktigt begrepp eftersom det ger muslimerna rätt att ta seden dit de kommer utan att det blir problem. Om man vill arbeta och arbetet förbjuder slöja så är det tillåtet enligt religionen. Som i detta fall med SAS där religionen tillåter en person att arbeta utan slöja för att det är nödvändigt.

Men det är väl enklare att vägra arbeta och istället dra en snyfthistoria i pressen.

Detta är inte helt korrekt. "Darura" syftar till om det är livsnödvändigt. Det stämmer t ex att man får äta griskött om inget annat finns, men bara tillräckligt för att hålla sig vid liv, inte så att man blir mätt. Frågan om slöja passar således inte in i den regeln.

Den sista meningen tycker jag bara är fördomsfull och elak.

Absolut. Alla dessa särbehandlingar är ju absurt..

Nu handlar väl inte inlägget om hur samhället anpassar sig till en viss religion utan om hur ett internationellt bolag arbetar med mångfald.

För mig personligen spelar det ingen som helst roll ifall det är en kvinna som bär slöja som checkar in mig eftersom det inte påverkar min resa med SAS ett dugg, har dock full förståelse att det stör vissa. Vad som påverkar min resa med SAS är snare beslut som icke-beslöjade personer inom företaget tar, tex att ta bort tredjeparts-lounger.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen