Senaste nytt

SAS lanserar nytt utbud av mat och drycker

Jag får i stort sätt peta bort saker jag inte gillar i alla måltider som serveras (gäller inte bara flyg). Blir väldigt svårt att ha en meny som passar alla.
Vissa personer vill ha saltat smör och andra vill inte ha det, andra föredrar någon light version istället för riktigt smör osv. Jag personligen föredrar salt i smöret så någon av oss kommer att bli missnöjd oavsett vad som serveras.

Känns inte som en lätt uppgift att fixa mat till några 100 personer och fixa något som passar "alla".

Nu handlar salt i smöret inte om att gilla eller ej.
För en som inte äter socker eller gluten av hälsoskäl kan osaltat smör i kaffet vara räddningen för att hungern inte ska bli för smärtsam (migrän).
Att de som vill ha saltat smör behöver göra det manuellt ist kanske inte är hela världen?
Bättre det än saltat kaffe?

För en som inte äter socker eller gluten av hälsoskäl kan osaltat smör i kaffet vara räddningen för att hungern inte ska bli för smärtsam (migrän).
Att de som vill ha saltat smör behöver göra det manuellt ist kanske inte är hela världen?
Nu antar jag att du är på någon typ av ketogen diet? Håller med om att det vore trevligt med keto som alternativ, precis som man kan beställa vegetarisk. Angående smör i kaffet, funkar utmärkt att ha med sig lite MCT olja(enklare än smör) på flyget för lite bulletproof coffee :)

Smör i kaffet har jag inte sett förut (dricker inte kaffe normalt sätt så har inga djupare kunskaper). Varför har man smör i kaffet? Ger det någon speciell effekt jämfört med om man skull äta bara smör, eller är det bara att det smakar bättre?
Vi är ju en bit off topic här men försöker bara förstå varför man vill ha smör i kaffet då jag aldrig sett det förut.

Jag ser inga problem i att det serveras osaltat smör ombord, även om jag föredrar att det är salt i, det går ju som sagt att fixa själv likväl som man kan salta maten om man inte tycker saltnivån är tillräcklig.

Smör i kaffet har jag inte sett förut (dricker inte kaffe normalt sätt så har inga djupare kunskaper). Varför har man smör i kaffet? Ger det någon speciell effekt jämfört med om man skull äta bara smör, eller är det bara att det smakar bättre?
Vi är ju en bit off topic här men försöker bara förstå varför man vill ha smör i kaffet då jag aldrig sett det förut.

Jag ser inga problem i att det serveras osaltat smör ombord, även om jag föredrar att det är salt i, det går ju som sagt att fixa själv likväl som man kan salta maten om man inte tycker saltnivån är tillräcklig.
Smöret är ju A och O i en riktig servering. Jag gillar särskilt restauranger som har en brödservering (som en separat rätt i menyn). I det sammanhanget blir smöret mkt viktigt. Osaltat smör ger tyvärr en fadd smak. Däremot borde de ladda upp med vassare olja för den som inte önskar smör.

Ingen speciell effekt, lättare att få i sig än att äta på sked...
Man blir mättare än att bara ha mjölk i kaffet.
Förr var det ju vanligt med grädde i kaffet och smör ligger inte långt ifrån det.

Det är ofta som brickan med mat innehåller väldigt mycket kolhydrater i form av bröd, frukt, dessert, potatis, ris, pasta, redda såser...
Då finns inte mycket kvar att äta om man mår dåligt av socker/gluten.

Det finns många alternativ att servera istället.
Coleslaw, blomkålsmos/ris, zuccinipasta...
Många skulle nog faktiskt inte märka nån skillnad.

Här i Norska fjällen var det stora 75cl flaskor SAS-juice.

5bb34e7ebe433217769a0fba2370270e.jpg

Nån som vet om det går att köpa äppelmusten i Sverige? :) Flyger för sällan för att stilla mina smaklökar med musten.

Nu antar jag att du är på någon typ av ketogen diet? Håller med om att det vore trevligt med keto som alternativ, precis som man kan beställa vegetarisk. Angående smör i kaffet, funkar utmärkt att ha med sig lite MCT olja(enklare än smör) på flyget för lite bulletproof coffee :)

Korrekt. Sedan ca 9 år tillbaka. När jag följer kosten mår jag prima. När jag tvingas slarva kommer alla möjliga åkommor jag normalt inte har.

Skönt att höra att det är fler som önskar keto-alternativ!

Vad är Keto diet?

Initialt åt jag för att gå ner de kilon som smugit på mig.
Gick ner 8kg på 3 månader bara genom att lägga om kosten. Tränar ej.
Hade kunnat sluta där om det inte vore för att min sedan -88 ständiga migrän försvann och så även min uppblåsta bullriga mage.

För att få insikt i hur mycket socker man egentligen får i sig får man börja med innehållsförteckningen.
Flytta blicken från kalorier och kolla kolhydraterna. Den mängden är socker i varan.
Glöm "inget tillsatt socker". Kolydratsinnehållet talar om hur mycket socker kroppen måste ta hand om.
Jag kan också skriva löpmeter om det. ;-)
Bromsar tangentfingrarna här då detta skulle kunna ha en helt egen tråd...

Toppen