Senaste nytt

AMEX Elite och kreditering av 20.000 statuspoäng

Fördelen om du blir det nu är ju att du direkt kommer få 25% bonus på dina resor med SAS. Du kommer ha guldet till och med 31 november 2019 om du inte lyckas att återkvala. Jag skulle säga att det är ett ypperligt tillfälle att skaffa Amex Elite om du vill nå guld nu istället för att vänta till du flugit ihop poängen senare under perioden. Varje år får du ju 20k nya baspoäng för elite kortet och det är bara positivt att de kommer mitt i året istället för precis vid ditt medlemsår då det riskerar att hamna på fel sida ibland.

2018 väl? ;)

Fördelen om du blir det nu är ju att du direkt kommer få 25% bonus på dina resor med SAS. Du kommer ha guldet till och med 31 november 2018 om du inte lyckas att återkvala. Jag skulle säga att det är ett ypperligt tillfälle att skaffa Amex Elite om du vill nå guld nu istället för att vänta till du flugit ihop poängen senare under perioden. Varje år får du ju 20k nya baspoäng för elite kortet och det är bara positivt att de kommer mitt i året istället för precis vid ditt medlemsår då det riskerar att hamna på fel sida ibland.

Är det p.g.a. grace perioden som du skriver 31 November? Om jag ansöker till Elite efter 1 Sep kommer ju guldet vara säkrat till 31 Nov 2019 eller tänker jag fel?

Är det p.g.a. grace perioden som du skriver 31 November? Om jag ansöker till Elite efter 1 Sep kommer ju guldet vara säkrat till 31 Nov 2019 eller tänker jag fel?
Ja det är grace period 3 månader om du inte lyckas återkvalificera.
Om du återkvalar 1 sep 2017 - 31 aug 2018 så är det giltigt till 31 Nov 2019. Men den 1a september 2017 kommer du stå på 0 baspoäng och skaffar du Amex elite då har du 20k baspoäng och måste flyga ihop 25k baspoäng innan du blir guld. Farmgår inte vad du har för resmönster men för många tar det ett halvår att flyga ihop och då får du ditt guldkort först våren 2018. Då tycker jag personligen att det är bättre att du skaffar kortet redan nu och blir guld direkt istället för att vänta minst ett halvår.
Du tjänar absolut inget på att vänta. Varje gång du betalar årsavgiften får du 20k nya baspoäng så de kommer du få varje år så länge du har kortet.

• Gilla
Reactions: Vic
Ja det är grace period 3 månader om du inte lyckas återkvalificera.
Om du återkvalar 1 sep 2017 - 31 aug 2018 så är det giltigt till 31 Nov 2019. Men den 1a september 2017 kommer du stå på 0 baspoäng och skaffar du Amex elite då har du 20k baspoäng och måste flyga ihop 25k baspoäng innan du blir guld. Farmgår inte vad du har för resmönster men för många tar det ett halvår att flyga ihop och då får du ditt guldkort först våren 2018. Då tycker jag personligen att det är bättre att du skaffar kortet redan nu och blir guld direkt istället för att vänta minst ett halvår.
Du tjänar absolut inget på att vänta. Varje gång du betalar årsavgiften får du 20k nya baspoäng så de kommer du få varje år så länge du har kortet.

Jag köper ditt argument, jag tänkte lite fel! Tack för vägledningen :)

Jag reser inte jättemycket, men med ett Elite kommer jag nog kunna bibehålla guld utan större problem. Har 2 long hauls inplanerade innan 31 Aug.

Men tänk på att dina innevarande baspoäng nollas Sept 1. Så även om du söker Amex 1 Sept och får poängen Sept 2 såhar du bara 20k på kontot och måste flyga in 25k för att nå guld.

Toppen