Senaste nytt

Lufthansa service nivå suger

Kan meddela att jag satt i lång telefonkö till Lufthansa idag, då jag kom fram förklarade jag att jag ville komma i kontakt med någon som är ansvarig för reklamationer och beskrev mitt case. Gissa om jag blev häpen då damen sa på Engelska till mig att hon inte kunde hjälpa mig och hade lång kö samt att hon inte kunde prata med mig längre, frågade om det var något annat hon kunde göra för mig, jag sa nej, och hon sa tack och hej..
Undrar hur det här kommer sluta? som jag skrivit förut, Lufthansa suger och tar inget ansvar alls.

Att ett flygbolag kan se sig stå med för få måltider i business class är något som kan hända. På en flygning Frankfurt-Toulouse-Frankfurt lastas all mat i Frankfurt baserat på antal business passagerare man förväntar sig på utresan och returresan med någon slags marginal. Givetvis skulle det vara möjligt att efter maten lastats så tillkommer det passagerare som bokat direkt på flygplatsen och som ställer till det med planeringen. Det är inget omöjligt scenario. Lufthansa har säkert ingen catering i Toulouse som kan ordna fram extra måltider på kort varsel.

Jag har varit på flygningar då detta hänt men det brukar flygbolagen lösa bra genom en dialog med passageraren. Informerar man om det redan vid incheckningen (som de nu iofs gjorde, men tog tillbaka), ordnar något ätbart på flygplatsen eller fixar fram något ätbart från försäljningsvagnen (om det finns en sådan, som på SAS) blir det oftast ingen stor sak av det.

Men att skylla på utrymmesbrist låter väldigt konstigt. Hur många business class passagerare kan det ha varit? Det är ju inte många år sedan alla passagerare fick ordentlig mat inom Europa och ett Boeing eller Airbus plan skulle rymma brickor för 150-200 passagerare. Skulle man nu inte ha plats för ett dussin business måltider? Låter urfånigt.

Ja, Jacob visst är det som du skriver. Allt kan hända men det är inte det mitt inlägg handlar om. Det handlar om att då man inte levererar så måste man ta ansvar för det och se till att göra rätt för sig. Man kan inte behandla folk på ett illa sätt. Tänk om det varit så att Berit och Bertil just gift sig i Toulouse och resan hem var deras sparkapital och för det köpte dom en dyr biljett för det tyckte dom att dom var värda och så hade dom fått samma upplevelse som jag haft. Nej, det är inte okay att inte ta sitt ansvar eller arbeta för att kunderna skall trivas. Jag fightas för andra, för dom som inte orkar eller vågar - genom att jag fightas så kan jag förändra saker.

Jag tycker det är löjligt att man inte ska få sin mat i business oavsett om jag bokade 56 dagar eller 6h innan. Säljer de en produkt 6h innan avgång så ska de se till att leverera allt som lovat. En sak ifall de sa till vid bokningen att du kan boka detta flyg men tyvärr kan vi inte erbjuda en måltid.

Traveller, jag håller helt med dig att det är rimligt att få kompensation i detta fall. Efter allt strul vore kanske en vettig förklaring och en ursäkt på sin plats också. Jag ville mest kommentera problematiken och bakgrunden kring det som hände.

Flygbolagen lastar normalt ett antal extra måltider och har säkert statistik på hur många extra måltider som behövs på en viss linje en viss tid på dagen/veckan/året för att täcka in sista minuten passagerare. Men naturligtvis är det som med överbokning att man kan räkna fel och oförutsedda händelser som inställda flyg kan ställa till det. Är man dessutom på en "outstation" där det kanske inte ens finns en cateringfirma blir det förstås ännu knepigare.

Men håller helt med att går det fel måste man hantera det, i synnerhet när det gäller en business class passagerare. Hade kvinnan i incheckningen hostat upp en voucher som täckt en ordentlig måltid på flygplatsen hade det varit en annan sak, men nu hände ingenting.

Jag har sett ett antal liknande situationer på SAS, exempelvis specialmat som inte lastats ordentligt, och de brukar lösa det väldigt bra. Sedan underlättar det att ha buy-on-board i dessa fall då man kan plocka ihop något där istället.

Men Jacob, då är problemet ett helt annat. Nämligen att Lufthansa inte skall sälja en businessbiljett sex timmar innan avgång om man inte kan leverera det som businessbiljetten skall innehålla. Lätt som en plätt. Då säljer man snällt en ekonomi eller vid incheckning säger.. pengar tillbaka för vi kan inte leverera.
Hur industrin fungerar är jag väl medveten om men faktum är att jag är rätt säker på att en bedrägerianmälan säkert skulle visa att deras beteende är bedrägligt just med tanke på det du beskriver. Om man är osäker på att man kan leverera så skall man inte sälja, kan man inte leverera då man känt till att det kanske inte går så blir det ju faktiskt bedrägeri.

Men Jacob, då är problemet ett helt annat. Nämligen att Lufthansa inte skall sälja en businessbiljett sex timmar innan avgång om man inte kan leverera det som businessbiljetten skall innehålla. Lätt som en plätt. Då säljer man snällt en ekonomi eller vid incheckning säger.. pengar tillbaka för vi kan inte leverera.
Visst är det så. Jag ser en del likheter med detta och överbokning, man säljer biljetter utan att kunna leverera vad som faktiskt avtalats. I ena fallet en flygstol på en viss avgång eller i det andra fallet en måltid serverad vid platsen. Men oavsett vad som är rätt och fel, giltig eller ogiltig anledning måste man hantera problemet om det går snett. Det är konstigt att Lufthansa haft så lite intresse att hantera vad som borde vara en självklarhet.

Minns en SAS flygning för något år sedan Stockholm-Köpenhamn i economy extra, något flyg hade blivit inställt och ganska många passagerare bokades om till vårt flyg kort inpå avgång. Det fanns inte tillräckligt med måltider i economy extra och inte tid att ordna fram dessa, tre tror jag saknades, så pursern gick runt och frågade om det fanns tre passagerare som kunde avstå sina måltider mot att de fick en voucher på Kastrup att äta för istället. De fick faktiskt tre voluntärer och vid gaten i Köpenhamn väntade en SAS man med vouchers till de tre passagerarna. Ett lite mer korrekt sätt att hantera ett liknande problem.

bL0m, nu postas svaret till Kristian Doyle. Jag tog mig friheten att låta min advokat titta lite på ärendet, mest för skojs skull. Intressanta fakta dök då upp. Bland annat en text på Lufthansas hemsida som säger "And you are sure to enjoy your meal: in Lufthansa Business Class you will be treated to culinary delights and interesting and varied menus even on shorter routes".
Så för mig betyder "and you are sure to enjoy your meal" att jag får min mat och att det är ett löfte. Min advokat hade även synpunkter på hela förfarandet från Lufthansas sida och menar på att det är ett solklart bedrägeri. Detta eftersom dom har sålt mig biljetten sex timmar innan avgång samt att det i brevet lufthansa skickade klart och tydligt står att dom inte kan garantera mat eftersom dom har begränsat utrymme ombord. Så detta är nu inlagt i brevet och jag ser fram med glädje mot svaret. Tillsvidare flyger vi inte Lufthansa.

Last edited:
jag håller helt med Traveller..man säljer ingen produkt man inte kan stå för att man kan leverera.

Så gasa på bara..se till att Lufthansa tar sitt ansvar i detta läget

Toppen