Senaste nytt

Lufthansa service nivå suger

cmj

Medlem
Åker sträckan CPH-MUC-CPH ett par gånger i veckan och servicen ombord på SAS är ett skämt. Till att börja med så är priserna hutlösa (i vissa fall är det billigare att flyga i business via Zürich med Swiss än economy med SAS.)

Det är gamla slitna kärror på sträckan, ganska ofta MD87 och CRJ900 (som ser sliten ut invändigt trots sin unga ålder). Flygvärdinnorna springer genom kabinen och hinner knappt stanna om det är någon som skulle vilja ha en kopp kaffe. Sist bad jag om ett glas vatten, fick då ett glas fyllt till 1/4 delar. I dag 13/6 hade alla sätena ombord Scanorama numret från Maj.

800EUR t/r för en tripp till CPH (för att jag bokade sent), för 1000EUR flög jag till Cape Town med Emirates i business förra året och blev uppgraderad till First på utvägen. SAS är ett ont måste i mitt fall. Lufthansa erbjuder en torr macka(och dricka)...men det är en torr macka mer än SAS erbjuder för samma pris.
 

MarcusC

Medlem
Ang prissättning så skandinavien - tyskland är både SAS & LH ofta väldigt dyra, i synnerhet för reser över dagen eller bara med en övernattning. AirBerlin verkar ha mycket flexiblare prissättning?! Service mässigt ka. jag uppskata både SK&LH..men flyger man business föredrar jag SAS
 

cmj

Medlem
Flög SAS business mellan München och Köpenhamn för inte så längesen och maten som jag serverades då var genomfrusen och jag blev erbjuden mat från Cloud Shop istället.
Dessutom har man en dålig vana i SAS business i att aldrig ta av plasten som täcker maten både short- och longhaul...så mycket har kabinbesättningen inte att göra.

Personligen så försöker jag nog undvika både LH och SAS i business och föredrar då hellre SWISS.
 

Jonas C

Medlem
Att man låter plasten sitta kvar handlar inte om lathet, utan det är facket som har bestämt det gällande arbetsmiljön.
 

cmj

Medlem
Jo, jag vet att det är facket som har bestämt det, men jag ser inte hur det skulle kunna försämra arbetsmiljön om de tog av plasten?! Vad är nästa steg....passagerarna får själv gå fram i galley och hämta mat och dricka?!
 

Senator

Moderator
Jag har varit trogen LH kund sedan 1999, där 95% av mina segment har varit i C inom Europa. Mycket har ändrat sig genom åren. Tyvärr är det så att jag sällan har gillat maten på LH, och på kortare sträckor är det väldigt dåligt.

Onsdag kväll flyger jag LHR-FRA klockan 18:05. Vrålhungrig är namnet, och vistelsen i Star Loungen på T1 innehåller en sak: Skypesamtal till Stockholm. Det sparris paketet som serveras är inget roligt. Så det blir middag 21:30 på Hilton i FRA i stället.

På den väldigt korta resan mellan FRA-ZRH i går morse (med 10 rader business och kanske 26-28 passagerare) och tabelltid på 50min serverar Swiss en trevlig bricka med fruktsallad, yoghurt samt varma crossant och en härlig kopp kaffe.

Tyvärr är inte LH längre ett alternativ för mig; det får bli SAS till FRA och LX via ZRH framöver.
 

bL0m

Medlem
Hej allihop,

Jag läste precis igenom hela tråden och det är en blandning av känslor som blommar upp. Jag har själv rest med Lufthansa några gånger och jag har varit nöjd med deras service och deras avgångstider (Fotnot: Jag reser väldigt sällan i tjänst utan det är mest privat).

Den 11 juli flyger jag med Lufthansa från ARN-FRA för att sedan byta till FRA-SIN. Jag hoppas att jag kan behålla mitt förtroende för Lufthansa efter denna resa, om inte så gör jag en liten uppdatering på detta forum.

Traveller
Har du återkopplat till Kristian Doyle och tryckt på med ytterligare argument?
 
Lufthansa är mixade för mig. Jag gillar (oftast) deras service och så, men maten... nej den man får i C tycker jag känns långt ifrån rolig, oavsett sträcka.
 

Traveller

Medlem
bL0m. Jag har inte aterkopplat till Kristian Doyle. Kommer vanda mig till Lufthansa Sverige i morgon ( i Manchester idag). Tycker dock att brevet och innehallande svar ar sa lagt att det ar skamligt. Om inget hander da sa blir det andra bullar...
 
Riktigt riktigt illa utav LH och inget bra sätt att få nöjda kunder. Jag har skrivit det förr och skriver det igen, vi som konsumenter har idag all möjlighet att välja bland ett stort antal flygbolag när vi reser. Som jag tolkade svaret från LH var att orsaken till att din mat inte fanns ombord berodde på utrymmes orsaker?? Vet inte om det är fel- eller rätt. Men utifrån egen erfarenhet så serveras maten i C på brickor, som i sin tur lastas i vagnar. Beroende på storlek på vagnen får det plats X antal brickor. Jag har svårt att tänka mig att den vagnen de preppade matbrickorna i skulle vara full, och av den anledningen inte få plats med din matbricka.
Men riktig dåligt att inte erbjuda kompensation som goodwill. Det kostar dem så lite, och det resulterar i en nöjd (och förhoppningsvis återkommande) kund.
 
Toppen