Senaste nytt

Hur mycket har ni rest med SAS nya A330E?

Lite halv off topic men märker man nån skillnad i komfort på 330E och en gammal 330 refurbished?

Är den tystare? Bättre luft? Etc.
Jag märker ingen direkt skillnad förutom att vissa saker ombord kan vara lite gamla. Tror att dörrarna till toaletterna inte byts ut när man sätter in ny kabin så där kan man se att de nog har varit med några år. Övrig inredning och stolar mm ska inte skilja sig mig veterligen, kanske overhead bins är annorlunda.

En snabb räkning i appen visade 19 ben på nya eller uppgraderade A330 (mest från Stockholm men en del från Köpenhamn) sedan 3e november 2015. Misstänker att jag rest två ben innan dess också. Allt bokat i billigaste ekonomi men två op-up till business, en CU till plus (precis blivit EBD, tar tid när man bara köper billiga go biljetter). Jag har nog uppgraderat med poäng till plus på 8 av benen. Har 4 till bokade för jobbet de närmsta två månaderna.
Troligtvis är det bara Stockholmsflighterna som är på A330E, de från köpenhamn är gamla A330, fast med nya kabinen invändigt förstås.

Du har säkert rätt, har precis börjat flyga SAS. Men det slog mig, Delta har t ex inte en sån toalett på sin A330.
Då är det iallafall inte jag som missar något :)

Kan inte påstå att jag noterar någon skillnad alls mellan A330 och A330, men det finns säkert någon.

14 flighter med A330E har jag hunnit med.
5 st ben i Business
3 st ben i Economy Plus
6 st ben i Economy

De reg. nr jag har uppskrivet:
LN-RKR, 1 gång
LN-RKS, 2 gånger
LN-RKT, 3 gånger
LN-RKU, 2 gånger

Då är det iallafall inte jag som missar något :)

Kan inte påstå att jag noterar någon skillnad alls mellan A330 och A330, men det finns säkert någon.

Det är småskillnader i den bakre Go-kabinen. Exempelvis finns rad 40 bara i de äldre maskinerna - och bara platserna A,B,G,H.
Den största skillnaden är att 330E saknar passagerarplatserna 53 G,H - 57 G.H. Detta utrymme är reserverat för kabinpersonalen..

Kanske är jag OT nu, men undrar om skillnaden mellan Go i 737 - stol och utrymme - i jämförelse med Go i A330 och nästa jämförelse Plus i A330...

Det är småskillnader i den bakre Go-kabinen. Exempelvis finns rad 40 bara i de äldre maskinerna - och bara platserna A,B,G,H.
Den största skillnaden är att 330E saknar passagerarplatserna 53 G,H - 57 G.H. Detta utrymme är reserverat för kabinpersonalen..

Ah. Jag gläder mig i att aldrig ha flugit i bakre go kabinen. Faktum är att jag nog aldrig flugit go i A330E alls - alltid lyckats uppgradera till minst plus de gånger jag varit bokad i go :)

Hunnit med 2 vändor i Biz förra året, 1 gg till EWR samt 1 ggr till LAX. Riktigt bra flygningar bägge, nya fräscha plan. Bra HW (gillar "Hästen"), relativt bra mat och tanterna/farbröderna som serverar har blivit lite artigare sedan Jan C försvann... men lite äldre dock o_O...

Toppen