Senaste nytt

Sydafrika och Cape Town - vart bor man, vad gör man etc?

Är det någon som har erfarenhet av att hyra bil med chaufför för några dagar från Kapstaden och runt vid vindistrikten?

Det är ju både mycket fina vägar (bra vägar) och omgivning, så synd att överlåta körningen på någon annan om du nu inte absolut måste klunka i dig på direkten :) Går dock att ordna utan problem, men blir inte särskilt prisvärt oavsett.

• Gilla
Reactions: Gus
Det är ju både mycket fina vägar (bra vägar) och omgivning, så synd att överlåta körningen på någon annan om du nu inte absolut måste klunka i dig på direkten :) Går dock att ordna utan problem, men blir inte särskilt prisvärt oavsett.
Haha, vi har nog tänkt oss en ganska aggressiv plan (se tråd här) vilken inkluderar rikliga mängder med vin till lunch och middag och däremellan.

Tja @Brandten Funderar på att köra en awardresa till sydafrika på safari, några tips på vart jag ska? Vilken flygplats + bästa safari?
Funderar du på Kruger rekommenderar jag starkt en lodge som har en "private concession". Man slipper trängseln och kommer normalt närmare djuren (med en bra ranger och tracker ser man sannolikt också mycket mer). Kan rekommendera stället jag var på i somras: Lukimbi Safari Lodge - Kruger National Park Accommodation

Är det någon som har erfarenhet av att hyra bil med chaufför för några dagar från Kapstaden och runt vid vindistrikten?

Bara chaufför eller skräddarsydda turer? det senare finns det ett ofantligt utbud av, berätta om du hittar någon bra.

Lågbudgetalternativ spårvagn Wine Route And Wine Farm Tasting Tours Stellenbosch Cape Town

Högbudgetalternativ Helicopters private tours cape town |Exclusive tour of Cape Town
NAC Helicopter Charter to the Cape Winelands | Heli Rides, Charters Wine Tours, Trips, Flips & Flights Prices South Africa

Funderar du på Kruger rekommenderar jag starkt en lodge som har en "private concession". Man slipper trängseln och kommer normalt närmare djuren (med en bra ranger och tracker ser man sannolikt också mycket mer). Kan rekommendera stället jag var på i somras: Lukimbi Safari Lodge - Kruger National Park Accommodation

Men vad kostar det? såna där ställen brukar ligga på 10kkr och uppåt per natt, ännu mer om det handlar om "private game reserves"

Last edited:
Men vad kostar det? såna där ställen brukar ligga på 10kkr och uppåt per natt, ännu mer om det handlar om "private game reserves"
Helt gratis är det förstås inte, men det är inte så ofta vi har vägarna förbi Kruger, så vi ville göra det så minnesvärt som möjligt. Vi betalade ca 8-9k/natt (för två personer med helpension), det tycker jag tveklöst att det var värt. Det finns förstås ännu lyxigare och dyrare ställen. Jag var t ex lite sugen på (fullbokade) Kruger National Park - South Africa - Singita

Hur är säkerheten i området som kallas för City Centre samt Zonnebloem?
I tillägg till övrigas kommentarer skulle jag dock nämna att även om det är säkert så är det kanske inte jättetrevligt att strosa runt heller. Hade 2+2 nätter där för två månader sen (Radisson och Hilton) och så här i efterhand hade det räckt med bara två (Hilton var klart bättre).

I tillägg till övrigas kommentarer skulle jag dock nämna att även om det är säkert så är det kanske inte jättetrevligt att strosa runt heller. Hade 2+2 nätter där för två månader sen (Radisson och Hilton) och så här i efterhand hade det räckt med bara två (Hilton var klart bättre).
Om inte jag minns fel ligger väl ett Radisson i Sea Point och det andra i Green Point/Waterfront?

Det stämmer och någonstans säger det väl något att det vid Waterfront har en shuttle till V&A trots att det mycket väl är gångavstånd. På dagtid uppfattade jag dock området som fullständigt säkert.

Det stämmer och någonstans säger det väl något att det vid Waterfront har en shuttle till V&A trots att det mycket väl är gångavstånd. På dagtid uppfattade jag dock området som fullständigt säkert.
Waterfront är en riktig turistfälla med amerikaner och kryssningsfartyg, så blir inte förvånad att det finns shuttle till hotellen... ;)

IMHO är hotell (förhållandevis dyrt) rätt ovärt i Kapstaden med tanke på det stora utbudet av fina guesthouses.

Toppen