Senaste nytt

Utlandssvenskars, utanför EES, körkort kan inte längre förnyas efter 1 maj 2017

Nemo

Medlem
Från den 1 maj 2017 kan den som är bosatt / mantalsskriven utanför Sverige inte längre förnya sitt svenska körkort. Så om du vill behålla det svenska körkortet, förnya det innan dess så har du det kvar i 10 år (om inte reglerna ändras igen).

Transportstyrelsen

"Den som har ett svenskt körkort och bor utomlands kan använda sitt svenska körkort så länge det är giltigt. Därefter måste körkortet förnyas. Om personen då är permanent bosatt i ett land inom EES ska körkortet förnyas till ett körkort som är utfärdat av det land personen är bosatt i. Om personen är bosatt i ett land utanför EES gäller reglerna för det landet.
Om du ska förnya ditt svenska körkort behöver du skicka in en fullständig ansökan till Transportstyrelsen i god tid innan de nya reglerna träder i kraft för att Transportstyrelsen ska hinna fatta beslut innan dess.
Läs om hur du förnyar ditt körkort.
"

Vad är fördelarna med att ha ett svenskt kökort om man inte bor i Sverige? Jag menar, man kan väl bara skaffa ett nytt när/om man flyttar hem.

Läste just detta idag och det känns rätt sjukt att jag ska behöva köra upp i Hongkong för att behålla mitt körkort. Med tanke på att dom enligt hörsägen är rätt strikta här, trafiken är väldigt annorlunda samt ratten på fel sida, så blir det faktiskt svårt o ta lappen. Vilket innebär att jag inte kommer ha ett körtkort när jag är ute och resor om reglerna förblir såhär.

Jag ringde transportstyrelsen tidigare idag och begärde ut papper för att förnya körkortet innan ändringen sker. Det skjuter iaf problemet 10 år bort. Ändå helt sjukt..

Vad är fördelarna med att ha ett svenskt kökort om man inte bor i Sverige? Jag menar, man kan väl bara skaffa ett nytt när/om man flyttar hem.
Jobbigt att ta om tex A BE C.. samt skoter eftersom det får man inte köra med nytt kort. Ännu värre om man hinner bli lite äldre, inte lika lätt då.Fattar inte vad de är ute efter?

Nu har jag forvisso ett Australiskt (VIC) korkort men anda segt att inte kunna fornya sitt svenska. Blir att agera snabbt sa att man skjuter problemet 10 ar framat i tiden.

Hmm, har det inte varit så här ett tag? Jag, som skriven i Danmark, fick inte förnya mitt svenska körkort utan konverterade till ett danskt sådant för två år sedan. Det är giltigt i femton år.

Jobbigt att ta om tex A BE C.. samt skoter eftersom det får man inte köra med nytt kort. Ännu värre om man hinner bli lite äldre, inte lika lätt då.Fattar inte vad de är ute efter?
Jaha, uppfattade inte att det skulle krävas ny teori samt uppkörning.
Jag undrar vad orsaken till en sådan regel är.

Hmm, har det inte varit så här ett tag? Jag, som skriven i Danmark, fick inte förnya mitt svenska körkort utan konverterade till ett danskt sådant för två år sedan. Det är giltigt i femton år.
Inom EU/EES har det varit så ett tag. Regeländring är att även utlandssvenskar utanför EU/EES mister sitt svenska körkort när det går ut.

Toppen