Senaste nytt

Utlandssvenskars, utanför EES, körkort kan inte längre förnyas efter 1 maj 2017

LarsCph

Medlem
Har du oplevet at det har været mere besværligt at komme over broen med et dansk kort? Jeg har været over et par gange inden for de seneste måneder og der har de kun kastet et ganske kort blik på kortet og så sagt tak for det.

Men det er meget muligt at det gør det billigere at få en bilforsikring, det har jeg endnu ikke prøvet at søge. Det vil selvfølgelig også være en fordel at ikke kunne få "klip i kortet" når man kommer til Danmark. Omvendt vil jeg ikke længere have et kort som først udløber når jeg fylder 70, hvis jeg valgte at bytte til et svensk kort.

Jeg blev træt af kommentarer omkring det "flotte" billede og kørekortet som helhed. Det var fra 1992 - så klassisk lyserød "EU Model" i pap med et meget gammelt billede. Som ID betragtet tæt på ubrugteligt, men dog gyldigt. Den sidste lange periode har kontrollen dog været meget mindre som du også skriver.

Det svenske kort skal fornys hver 10. år, men det gør mig ikke så meget - det var ganske hurtigt og effektivt at få det første. Og så behøver jeg ikke længere ID kortet fra Skatteverket som jeg havde tidligere (som ID til at hente pakker mv) som skal fornys hvert 5. år.
 
  • Gilla
Reactions: obs

obs

Medlem
Jeg blev træt af kommentarer omkring det "flotte" billede og kørekortet som helhed. Det var fra 1992 - så klassisk lyserød "EU Model" i pap med et meget gammelt billede. Som ID betragtet tæt på ubrugteligt, men dog gyldigt. Den sidste lange periode har kontrollen dog været meget mindre som du også skriver.

Det svenske kort skal fornys hver 10. år, men det gør mig ikke så meget - det var ganske hurtigt og effektivt at få det første. Og så behøver jeg ikke længere ID kortet fra Skatteverket som jeg havde tidligere (som ID til at hente pakker mv) som skal fornys hvert 5. år.

Ja okay, hvis det var det gamle papkort kan jeg godt forstå at du valgte at skifte det ud :) Mit er den nye EU-model i kreditkortstørrelse men dog stadig først med udløb når jeg fylder 70 år.
 

nota bene

Medlem
Inom EU/EES är ju detta inte så stort problem då man vad jag vet alltid respekterar varandras lands körprov. Dock kan det vara riktigt knepigt för utlandssvenskar där det ibland kan krävas lokal uppkörning samt att man i vissa länder får körkort som inte respekteras särskilt väl vid resor till andra länder?

Jag förstår inte riktigt tanken bakom att kräva att man skaffar t.ex. ett körkort i Japan, HK eller liknande.

Nu är jag inte utskriven just nu men har varit det tidigare (iofs inom EES), och har en vän som har tre giltiga körkort för tillfället då han flyttat runt inom EES och av olika anledningar tvingats skaffa nytt.
 

JohnR

Medlem
Hej,

Jag ska skriva ut mig ur Sverige i år, men körkortet går ut 2020, är det någon som har koll på om jag får nygiltlighetstid om jag förlustanmäler nuvarande kort.
 

ekf

Medlem
Hej,

Jag ska skriva ut mig ur Sverige i år, men körkortet går ut 2020, är det någon som har koll på om jag får nygiltlighetstid om jag förlustanmäler nuvarande kort.
Förlustanmäl det inte, säg istället att det är skadat... Du har säkert flera mindre sprickor i det....
 
Toppen