Senaste nytt

Boka SAS Business award - Hur hittar ni platserna?

Boka vilken resa som helst hem och boka sedan om den till något annat som passar bättre.

Måste passa på att fråga vad du menar? Det går väl fortfarande bara att boka om förutsatt att det finns awardbiljetter i samma kabinklass tillgängliga de dagar du vill boka om till?

Ja, finns det rätt kabinklass på rätt dagar ska du givetvis boka det direkt.

Självklart men det lät nästan som att man kunde boka "fel" dagar och sen boka om till dagar då det inte fanns award platser lediga. Jag förutsätter att det inte räcker med att det finns plats i kabinen utan att ska du boka om så måste det finnas just award-platser tillgängliga dem dagarna du bokar om till.

Självklart men det lät nästan som att man kunde boka "fel" dagar och sen boka om till dagar då det inte fanns award platser lediga. Jag förutsätter att det inte räcker med att det finns plats i kabinen utan att ska du boka om så måste det finnas just award-platser tillgängliga dem dagarna du bokar om till.
Det är korrekt, det måste finnas awardplatser. Grejen är ju att det kan dyka upp awards närsomhelst, så om man vill säkra upp att en resa blir av, så är det ganska vanligt att man bokar saker som inte är helt optimala från början för att veta vad man har för datum att förhålla sig till och sedan bokar om när det öppnas nya platser.

Det som menas är att man bokar vad som helst som hemresa som finns att tillgå som en award.
Säg att det släpps biljetter för utresa vecka 52 imorgon, ni ska åka vecka 52 och hem vecka 2 är tanken.
När utresan släpps för avresa vecka 52 bokar du den med avresa på fredagen, du behöver ju också en hemresa så du passar på att boka hemresa på lördag vecka 52 också i och med att detta släpptes samtidigt även fast det här bara fanns award economy-platser.
2 veckor senare släpper de sen award-biljetter för resor vecka 2, då bokar du om biljetten du bokade först med hemresa på ett datum som passar dig bättre.

Allt detta förutsätter ju som sagt att det finns awardbiljetter. Hittar man ett datum som passar åt ena hållet med inte andra så vill man boka upp de som passar så snabbt som möjligt så de inte försvinner. Skulle det sedan mot förmodan inte dyka upp något som passar åt andra hållet så avbokar man bara allt och får tillbaka alla poäng och pengar man lagt ut (förutsatt att poängen inte gått ut under tiden).

Jag har lite samma känsla som trådskaparen. Har nu provat att göra en flight alert i klass I (skall enligt uppgift vara award, rätta mig om jag har fel) för CPH <> MIA i SAS Business minst 2 stolar över jul/nyår 2017/2018. Fungerar det att använda Expertflyer på detta sätt? Isf känns ju det som ett klockrent verktyg att nyttja?

Jag har lite samma känsla som trådskaparen. Har nu provat att göra en flight alert i klass I (skall enligt uppgift vara award, rätta mig om jag har fel) för CPH <> MIA i SAS Business minst 2 stolar över jul/nyår 2017/2018. Fungerar det att använda Expertflyer på detta sätt? Isf känns ju det som ett klockrent verktyg att nyttja?
Ingen aning om det fungerar men finns risk att inga awards släpps över jul/nyår då de troligtvis fyller planen i alla fall. Har för mig de varit så innan med en blackout runt jul / nyår.

Ja, inga platser släpptes under jul-nyår. 330 dagar från idag är Jan 2. Det kan dock komma senare men har inga höga förhoppningar.

Ok, tack för infon. Får sikta in mig på Star Alliance då, eller annat tillfälle. Men i teorin skall det funka med expertflyer?

Toppen