Senaste nytt

USA ESTA & Visum tråd

Min morsa ansökte om medborgarskap när jag var minderårig, jag förutsatte att man blir av med sitt gamla då man enligt sv lag tidigare (90 talet) inte kunde ha dubbla. Men som sagt jag har läst i media att man inte kan avsäga sitt iranska.
Jag har inga som helst papper på att jag ska vara dubbelmedborgare.. vill inte riktigt ringa iranska ambassaden heller av naturliga skäl..

Min morsa ansökte om medborgarskap när jag var minderårig, jag förutsatte att man blir av med sitt gamla då man enligt sv lag tidigare (90 talet) inte kunde ha dubbla. Men som sagt jag har läst i media att man inte kan avsäga sitt iranska.
Jag har inga som helst papper på att jag ska vara dubbelmedborgare.. vill inte riktigt ringa iranska ambassaden heller av naturliga skäl..
Är din far från Iran? Du är då automatiskt iransk medborgare enligt lag. Jag rekommenderar att söka visum såsom reglerna ser ut nu. Om de tycker att du ljugit om din situation kan du bli bannlyst under en längre period från att åka till USA. Din situation är tråkig men de flesta iranier jag känner i Sverige har inte varit i landet på flera år och aldrig uttryckligen bett om att bli medborgare, de omfattas ändå av reglerna. Om du vill avsäga ditt iranska medborgarskap, går det, men det är extremt struligt. Bl.a måste du ha genomfört militärtjänst

Du har nog inte så mycket annat val än att söka visum.

USA kan mycket väl ha register över både det ena och det andra, så jag skulle inte chansa på att de inte har ett register över Iranska medborgare som de kommit över på ett eller annat sätt.

• Gilla
Reactions: bnr
Drygt, jag får söka visum. Men då är frågan på hur de ser på min godkända esta? Ses det som att jag ljugit för att jag svarat att jag inte är dubbelmedborgare?

Drygt, jag får söka visum. Men då är frågan på hur de ser på min godkända esta? Ses det som att jag ljugit för att jag svarat att jag inte är dubbelmedborgare?
Du fyller i en DS160, säg där att du är dubbel medborgare bara. Den kommer fråga efter andra medborgarskap. När du väl är hos ambassaden kan du förklara att du precis fick reda på att du är iransk medborgare genom att dina föräldrar är det. Att du inte har ett pass. De kommer säkerligen fråga om dina band till Iran, tex när du senast var där. Men det borde inte vara några problem så var inte oroad. Vill du vara säker kan du söka nytt esta men säga att du är iransk medborgare. Den blir då automatiskt nekad

Hänt mig en gång så det är inte så hög hitrate

I somras när jag var på semester på Hawaii plus i New York så fick vi TSA Pre - på alla flighter inom USA, 5 st med United och Hawaiian Airlines.
Men då hade vi och andra sidan inrikes first på alla flygningar...En lättnad då frun hatar ta av sig skorna i säkerhetskontrollerna... ;).
Så synd om det skall försvinna...verkar svårt som utlänning att betala in sig...??

Det har ingenting med saken att göra.

Egentligen ska man inte kunna få TSA Pre som utlänning, men det går att få genom de slumpmässiga utdelningar som flygbolagen får göra.

Må så vara...
Men faktum att våra vänner som bi åkte med fick det inte någon gång och de åkte ekonomi alla sträckor, så knepig slump...och inte flygbolagen prioriterar istället för att göra slumpmässiga utdelningar, 5 ggr i rad för oss, 0 ggr för dem...

Må så vara...
Men faktum att våra vänner som bi åkte med fick det inte någon gång och de åkte ekonomi alla sträckor, så knepig slump...och inte flygbolagen prioriterar istället för att göra slumpmässiga utdelningar, 5 ggr i rad för oss, 0 ggr för dem...
Jag har nog gjort i storleksordningen 50 flighter i domestic F förra året med AA, UA och DL. Ingen gång har jag fått det. Däremot har min chef fått det i ekonomi med SAS på väg hem från ORD.

Bättre att hämta information från Amerikanska ambassaden än från Aftonbladet.

Please note that this Executive Order does not restrict the travel of dual nationals, so long as they hold the passport of an unrestricted country—such as Sweden—and possess a valid U.S. visa, if required. They may resume travel to the United States.

Swedish passport holders are generally eligible for the Visa Waiver Program. However, as before the Executive Order, dual nationals of Iraq, Iran, Syria, and Sudan are not eligible for the Visa Waiver Program and must have a visa for travel. Such individuals may apply for a U.S. visa as needed at a U.S. Embassy or Consulate.

U.S. Embassy, Stockholm

Toppen