Senaste nytt

SAS nya hemsida

agehall

Medlem
man kan ju hoppas att yxan går varm på sas it och att de tar in några kvalificerade konsulter
Jag hoppas verkligen att man inte går den vägen. Att använda konsulter för core business (vilket IT får anses vara i många företag idag) är fullständig idioti. Visst krävs det lite mer kompetens för att bygga en sådan här platform än att sätta upp sin egna wordpress, men det är till stor del kompetens som kommer att behövs inom företaget en lång tid framöver.
 

Andreas.Net

Medlem
Jag hoppas verkligen att man inte går den vägen. Att använda konsulter för core business (vilket IT får anses vara i många företag idag) är fullständig idioti. Visst krävs det lite mer kompetens för att bygga en sådan här platform än att sätta upp sin egna wordpress, men det är till stor del kompetens som kommer att behövs inom företaget en lång tid framöver.
Det jag primärt tänkte på med är det faktum att de skickligaste utvecklarna hittar man oftast på konsultsidan i varje fall enligt min erfarenhet och jag har jobbat ca 20 år i branschen.
 
Härom dagen gjorde SAS ett inlägg om nya hemsidan på sin facebooksida. När jag läste hade åtta personer kommenterat, varav sju var väldigt kritiska. Tänkte gå in och läsa fler kommentarer nu, men hittar inte inlägget...
 

mha321

Medlem
Det jag primärt tänkte på med är det faktum att de skickligaste utvecklarna hittar man oftast på konsultsidan i varje fall enligt min erfarenhet och jag har jobbat ca 20 år i branschen.
Let's agree to disagree om det.

Däremot är vi säkert överens om att man inte hittar dem genom att upphandla de billigaste man får tag i i Indien och tror att de löser det utan rejäl styrning. Och som jag uppfattat det så är det ungefär det man gjort.
 

Elberto

Medlem
Jag är också rätt kritisk men brukar köra efter devisen att man itne får klaga första 2 vecorna på en ny produkt (tar ett tag att vänja sig). Är den fortfarande skräp efter att man blivit van så är det helt ok att ta fram stora släggan.

Håller inte med dig här.
Driver man ett (stort) flygbolag ska man nog skapa en test-environment och ta sin tid för att tillräckligt testa sin nya hemsida. Jag menar olika scenarios och så klart alla stora webläsare.
Om grundläggande funktioner inte finns (bokning av flights, välja sittplats) vid lansering, har man nog fuckad upp ordentlig.
 

Andreas.Net

Medlem
Let's agree to disagree om det.

Däremot är vi säkert överens om att man inte hittar dem genom att upphandla de billigaste man får tag i i Indien och tror att de löser det utan rejäl styrning. Och som jag uppfattat det så är det ungefär det man gjort.
Där är vi helt överens, jag hyser inte speciellt höga tankar när det gäller indiska konsulter, jag tänkte framförallt på svenska erfarna konsulter med spetskompetens som kan komma in och förstärka, en bra mix är nog 70/30 anställda/konsulter.

Jag tror också man har skeppat iväg det till indien och då får man normalt vad man betalar för.

/A
 
Den delen av världen börjar redan gå om oss så antalet inhemska överbetalda it nissar kommer att bli sällsynta framöver.
Det finns 2 tydliga fenomen - informationen är fri och lättillgänglig numera men ffa så har vi tappat kreativiteten. Vi tror fortfarande att vi i SE är världsledande inom innovation.
Det går inte och leva på gamla meriter hur länge som helst.
En indisk programmerare vet mer om omvärlden än vad vi gör - dessutom är denne på hugget och billig.
En indisk programmerare blir aldrig bättre än den kravspec som vi ger denne så felet ligger mest hos oss och inte på indiern.
 

agehall

Medlem
En indisk programmerare vet mer om omvärlden än vad vi gör - dessutom är denne på hugget och billig.
En indisk programmerare blir aldrig bättre än den kravspec som vi ger denne så felet ligger mest hos oss och inte på indiern.
Men om jag ska speca allt i detalj så kan jag ju lika gärna skriva koden själv. För det blir ju på den nivån man måste interagera med de flesta indiska konsulter.
 
Toppen