Senaste nytt

Poängintjäning Eurobonus med Singapore Airlines

Då har jag en fråga gällande anslutningar med Silk Air (MI), I April när vi skall till Phuket/Singapore är jag bokad i S-klass STO - FRA,
D-Klass FRA-SIN med SQ samt vidare med MI SIN - HKT. Eftersom biljetterna inte uttagna ännu så borde jag väl ändra SIN-HKT-SIN till SQ Prefix (codeshare) för att få EB intjäning hela vägen (både MI och SQ kör med D-klass)? Men blir det då 200% EB även på SIN-HKT-SIN (MI - metall) ?

Dessutom utresan STO-FRA kan jag välja SK S-klass alt senare avgång samma dag D-klass SQ (LH metall). Ger SQ D-klass 200% EB även med LH metall?

Du får inga poäng på Silkair, trots att du har SQ-prefix, Silk Air är ingen Star Alliance medlem
Med S klass på SAS får du 1500 EB poäng + ev 25%. Sen har vi igen codeshare problemet. Ingen vet vad SQ D klass blir på LH metall, det kan översättas till samma och ge 200% men om man kollar så ger det flatmiles inom Europa så 2000 Eurobonus poäng isåfall

Last edited:
Eftersom biljetterna inte uttagna ännu så borde jag väl ändra SIN-HKT-SIN till SQ Prefix (codeshare) för att få EuroBonus intjäning hela vägen (både MI och SQ kör med D-klass)?

Men blir det då 200% EuroBonus även på SIN-HKT-SIN (MI - metall) ?

Ger SQ D-klass 200% EuroBonus även med Lufthansa metall?

Inom Star Alliance är det bara operating carrier som räknas. Så fort du blandar in code share kan du få allt mellan 0 och 300% och det går inte att förutsäga vad du bör få. Se även Agehall's tio budord för resenären | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor punkt 1.

Inom Star Alliance är det bara operating carrier som räknas. Så fort du blandar in code share kan du få allt mellan 0 och 300% och det går inte att förutsäga vad du bör få. Se även Agehall's tio budord för resenären | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor punkt 1.

Så vad du föreslår är att boka om till MI SIN-HKT-SIN ?? Nu är väl MI dotterbolag till SQ...? Tänkte att detta faktum inkl SQ prefix kanske skulle göra så EB för dessa specifika sträckor slank igenom...??

Dotterbolag spelar ingen roll det msåte vara en star alliance medlem, och är inte dotterbolaget det så får du inget. Det finns andra fall, Aegen äger Olympic? Tror jag det heter, även om du köper en code share får du noll ( jag fick noll iaf)

Så vad du föreslår är att boka om till MI SIN-HKT-SIN ?? Nu är väl MI dotterbolag till SQ...? Tänkte att detta faktum inkl SQ prefix kanske skulle göra så EB för dessa specifika sträckor slank igenom...??

Nej, det blir inga poäng och om du är EBG+ (=Star Gold) så blir det inte heller någon lounge. Däremot så får du prioboarding. Det var inte så att jag slank igenom nätet utan man annonserade i högtalarna att Star Gold hade prioboarding. Jag flög med dem innan jul. Lite märkligt, men sant.

Toppen