Manfred von Richthofen
Medlem
Hej!
Efter att ha följt detta eminenta forum under en tid har jag nu äntligen registrerat mig.
Efter att ha läst spaltmeter (snarare skärmmeter) med intressanta forumtrådar återstår nu följande frågor:
Efter att ha följt detta eminenta forum under en tid har jag nu äntligen registrerat mig.
Efter att ha läst spaltmeter (snarare skärmmeter) med intressanta forumtrådar återstår nu följande frågor:
- Jag innehar ett sådant sedan december 2015 ett SAS Eurobonus American Express Elite Card och det ska då vara betalkort, d.v.s. utan någon kreditgräns. Om man anmäler sig nu så ska man tydligen få ett kreditkort, d.v.s. med en fast kreditgräns och där man syns i en kreditundersökning. Stämmer detta? Har jag alltid kvar de gamla villkoren så länge jag har kvar kortet?
- Kan man värva en vän och få poäng mellan de kampanjer som med jämna mellanrum pågår när det gäller kortet i fråga 1?
- När det gäller den berömda förstaklassresan med Lufthansa med stopp i Frankfurt i first class loungen och därefter vidare säg till New York; måste man ankomma med first class för att ha tillträde till loungen? Från Arlanda går det bara Lufthansa med business class till Frankfurt verkar det som.
- När man söker award flights med hjälp av United Airlines sida, missar man några Star Alliance-bolag då? För att i så fall täcka in resten, vilken sida ska man använda sig av då? ANA?
- Amex 2-4-1 voucher gäller endast tur och retur med SAS om jag förstått rätt?
- Amex 2-4-1 gäller enkelresor med övriga Star Alliance-bolag?
- Värt att spara ihop till tur och retur i första klass eller mer värt att bara ta en av sträckorna och spara poängen? (Som jämförelse tänker jag att man kommer tur och retur till New York i business class med SAS med Amex 2-4-1 för två pers för 100.000 poäng medans en enkelresa kostar 150.000 poäng med Luftahansa i first)