Senaste nytt

Några frågor och svar om SAS Amex och vouchern man får

Hej!

Efter att ha följt detta eminenta forum under en tid har jag nu äntligen registrerat mig.

Efter att ha läst spaltmeter (snarare skärmmeter) med intressanta forumtrådar återstår nu följande frågor:

1. Jag innehar ett sådant sedan december 2015 ett SAS Eurobonus American Express Elite Card och det ska då vara betalkort, d.v.s. utan någon kreditgräns. Om man anmäler sig nu så ska man tydligen få ett kreditkort, d.v.s. med en fast kreditgräns och där man syns i en kreditundersökning. Stämmer detta? Har jag alltid kvar de gamla villkoren så länge jag har kvar kortet?
  2. Kan man värva en vän och få poäng mellan de kampanjer som med jämna mellanrum pågår när det gäller kortet i fråga 1?
  3. När det gäller den berömda förstaklassresan med Lufthansa med stopp i Frankfurt i first class loungen och därefter vidare säg till New York; måste man ankomma med first class för att ha tillträde till loungen? Från Arlanda går det bara Lufthansa med business class till Frankfurt verkar det som.
  4. När man söker award flights med hjälp av United Airlines sida, missar man några Star Alliance-bolag då? För att i så fall täcka in resten, vilken sida ska man använda sig av då? ANA?
  5. Amex 2-4-1 voucher gäller endast tur och retur med SAS om jag förstått rätt?
  6. Amex 2-4-1 gäller enkelresor med övriga Star Alliance-bolag?
  7. Värt att spara ihop till tur och retur i första klass eller mer värt att bara ta en av sträckorna och spara poängen? (Som jämförelse tänker jag att man kommer tur och retur till New York i business class med SAS med Amex 2-4-1 för två pers för 100.000 poäng medans en enkelresa kostar 150.000 poäng med Luftahansa i first)
Tack på förhand!

• Gilla
Reactions: Gus
Hej!

Efter att ha följt detta eminenta forum under en tid har jag nu äntligen registrerat mig.

Efter att ha läst spaltmeter (snarare skärmmeter) med intressanta forumtrådar återstår nu följande frågor:

1. Jag innehar ett sådant sedan december 2015 ett SAS Eurobonus American Express Elite Card och det ska då vara betalkort, d.v.s. utan någon kreditgräns. Om man anmäler sig nu så ska man tydligen få ett kreditkort, d.v.s. med en fast kreditgräns och där man syns i en kreditundersökning. Stämmer detta? Har jag alltid kvar de gamla villkoren så länge jag har kvar kortet?
  2. Kan man värva en vän och få poäng mellan de kampanjer som med jämna mellanrum pågår när det gäller kortet i fråga 1?
  3. När det gäller den berömda förstaklassresan med Lufthansa med stopp i Frankfurt i first class loungen och därefter vidare säg till New York; måste man ankomma med first class för att ha tillträde till loungen? Från Arlanda går det bara Lufthansa med business class till Frankfurt verkar det som.
  4. När man söker award flights med hjälp av United Airlines sida, missar man några Star Alliance-bolag då? För att i så fall täcka in resten, vilken sida ska man använda sig av då? ANA?
  5. Amex 2-4-1 voucher gäller endast tur och retur med SAS om jag förstått rätt?
  6. Amex 2-4-1 gäller enkelresor med övriga Star Alliance-bolag?
  7. Värt att spara ihop till tur och retur i första klass eller mer värt att bara ta en av sträckorna och spara poängen? (Som jämförelse tänker jag att man kommer tur och retur till New York i business class med SAS med Amex 2-4-1 för två pers för 100.000 poäng medans en enkelresa kostar 150.000 poäng med Luftahansa i first)
Tack på förhand!
1) Stämmer att om man ansöker på nytt så får man den nya typen av kort, vet dock inte hur länge vi kan ha kvar de gamla om det kanske bara gäller till utgångsdatumet på kortet
2) Går utmärkt att värva en vän när som helst, kampanjerna brukar bara ge lite mer poäng.
3) Du måste resa från med Lufthansa First (eller Swiss First) för att komma in i First Class Terminal. Eller om du ankommer med Lufthansa First och flyger vidare i Business eller Economy.
4) Ja du kan inte söka Singapore Airlines flighter tex
5) Gäller enkel eller tur och retur med hela Star Alliance med några undantag av flygbolag och flygplanstyper.
6) Gäller både enkel och tur och retur
7) Enkelresa i First med Lufthansa till USA kostar 90k poäng, tur och retur 150k. Dumt att inte åka tur och retur om man inte ska stanan väldigt länge i landet.

1. Har du det "gamla" elite så har du kvar dom vilkoren. Det "nya" elite visas i din UC.
2. Har precis varit en kampanj med 25% extra poäng men är nu de vanlga vilkoren som gäller. Har kunnat bjuda in till Amex i 1 år iallfall.
3. Ska du vidare med Lufthansa F eller Swiss så har du tillgång till FCL och FCT samma dag. Anländer du med samma bolag har du tillgång till FCL, ibalnd FCT (blandade åsikter vad som gäller).
4. Du missar Singapore airlines. ANA och air canada visar Singapores flighter.
5. Gäller 50% på bonus resa med Star alliance, upp till 2 personer.
8. Rätt när det gäller SAS. 150.000 poäng med Lufthansa Tur OCH retur. Generellt sätt får du mer värde för poängen om du bokar F. Men smaken är som baken och alla har olika poängförutsättningar.

Otroligt stort tack för svaren, ni är bäst!

150.000 poäng för tur OCH retur gör att det kommer bli F till USA (en knapp vecka där) med besök i FCL och iaf FCT hemvägen genom Lufthansa. Har lyckats värva en vän nu under den senaste kampanjen och har eventuellt några till. Men då vet jag att jag kan vänta in en ny kampanj för lite extra poäng. Stort tack även för tipsen om trådarna, jättebra läsning för mig.

Tack än en gång!

• Gilla
Reactions: Gus

150.000 poäng för tur OCH retur gör att det kommer bli F till USA (en knapp vecka där) med besök i FCL och iaf FCT hemvägen genom Lufthansa. Har lyckats värva en vän nu under den senaste kampanjen och har eventuellt några till. Men då vet jag att jag kan vänta in en ny kampanj för lite extra poäng. Stort tack även för tipsen om trådarna, jättebra läsning för mig.

Tack än en gång!
Nu vet jag inte om du hade något specifikt ärende i USA som gör att du valt just det som ditt F-resemål men om du inte har det, så är jag tveksam till att USA är det bästa sättet att lägga voucher, poäng och F till.

Tack än en gång!
Du kanske inte ska vänta ihjäl dig på en kampanj för rekrytering. Det har visserligen varit två stycken under 2016 men åren innan edss var det färre av dom vad jag kan komma ihåg. Några tusen poäng extra i värvningsbonus är trevligt men ingen dealbreaker för egen del om jag ska värva nu eller vänta och hoppas på att det blir en kampanj.

Och flyger vidare i Business eller Economy med Lufthansa-gruppen är det väl? Eller hur var det med det?
Mja den saken gäller endast FCT. Om man vill få tillgång till FCT med ankommande i LH F måste man ha en flight med LH group vidare från Frankfurt då de endast kör dig i bil till dessa plan.

Däremot är det helt OK att åka vidare med SAS tex från Frankfurt till Stockholm om man ankommer med LH F. Då har du dock endast tillgång till FCL inne i vanliga terminalen då alla F pax har rätt till ankomst lounge.

Vet också att man kan gästa på LH F biljett till FCL om den som blir gästad har en star alliance biljett samma dag, oavsett bolag. Dock måste passageraren lämna loungen samtidigt som LH F passageraren gör det.

Toppen