Senaste nytt

Några frågor och svar om SAS Amex och vouchern man får

Mja den saken gäller endast FCT. Om man vill få tillgång till FCT med ankommande i LH F måste man ha en flight med LH group vidare från Frankfurt då de endast kör dig i bil till dessa plan.

Däremot är det helt OK att åka vidare med SAS tex från Frankfurt till Stockholm om man ankommer med LH F. Då har du dock endast tillgång till FCL inne i vanliga terminalen då alla F pax har rätt till ankomst lounge.

Vet också att man kan gästa på LH F biljett till FCL om den som blir gästad har en star alliance biljett samma dag, oavsett bolag. Dock måste passageraren lämna loungen samtidigt som LH F passageraren gör det.
Aha, så man behöver inte ha en biljett till samma flight? Det vore ju riktigt trevligt, då kan jag börja hänga i FCL mera! :)

Fråga 4: Aeroplan och COPA visar tillgänglighet på Singapore Airlines, Aeroplan kräver registrering men tycker den är enklare än ANA:s, COPA kräver ingen registrering, men där kan man bara se ett datum i taget, men det står hur många platser som finns tillgängliga.

Har de nyligen ändrat det? Tidigare så kunde Man endast gästa om gästen är på samma avgående flight.
Det verkar så då jag sett några senaste året som gästats men inte varit på samma flight. Sen om det har varit enligt reglerna eller inte låter jag vara osagt. Jag har själv alltid trott regeln gällde samma flight.

Senast så sa gästen också att de var bussiga och lät honom stanna kvar när polaren lämnade.

Har jag drömt att om man ska iväg på en longhaul måste gästen med på samma flight men om man kommer från en longhaul och ska vidare shorthaul så får det vara olika destinationer? Sedan får väl alltid HON gästa?

Det är skillnad om den man gästar är ens barn/partner eller bara en vän. Står så här:
To access the First Class Terminal and the First Class Lounges travelling companions must present a valid boarding pass for the same flight as the passenger who invited them. Life partners, spouses and children under 18 years must present a valid boarding pass for a flight departing on the same day as the passenger who invited them.

Travelling companions, spouses or life partners and children must leave the lounge at the same time as the passenger who invited them.

Tack även för informationen på 4. om hur man ser tillgängligheten för Singapore Airlines!

Har några tilläggsfrågor:
4. Kan man se Swiss awards på någon sida?

Samt nya frågor:

8. Det verkar vara extremt sparskrapat med EB-resor till New York med SAS (speciellt i business och även 1 år framåt). Brukar det vara så? Hur stor är chansen att boka i Plus och sen kunna uppgradera till business?
9. När det gäller Lufthansa, är det värt (och enkelt) att boka business och sen försöka boka om till first (tror det kostar 150 kr i ombokningsavgift väl) när det återstår 14 dagar innan resa och first awards släpps? Eller finns det någon anledning att vänta till first awards släpps och boka dem direkt (förutsatt att man är så flexibel)?

Tack på förhand gott folk!

Toppen